Voluntarii Tarii lui Andrei: exemple pentru cetatenii responsabili de maine

Voluntarii Tarii lui Andrei: exemple pentru cetatenii responsabili de maine

Interviu cu Doru Mitrana

Cum ai descrie situatia voluntariatului in Romania?

Conform studiului „Voluntariat in Romania – Comportament si perceptii” realizat de GfK Romania pentru Asociatia MaiMultVerde in anul 2010, 29% dintre romanii cu varste cuprinse intre 18 si 35 de ani, din orase cu peste 200.000 de locuitori, au desfasurat cel putin o activitate de voluntariat in ultimele 12 luni. In anul 2004 – conform cercetarii „Tanar in Romania”, realizata de Gallup pentru British Council – doar 13% dintre romani participasera la actiuni de voluntariat. Putem spune asadar ca cel putin din punct de vedere statistic voluntariatul in Romania este un fenomen in crestere.

Este numarul mic de voluntari o problema in Romania? Cum crezi ca ar trebui atrasi si motivati oamenii pentru a intra in programe de voluntariat?

Consider voluntariatul similar igienei personale: toata lumea ar trebui sa-l practice pentru sanatatea proprie si a celor din jur. Privit astfel, putem spune ca, intr-adevar, sunt inca prea putini voluntari in Romania. Cand voluntaritul face parte din educatia elementara a unui om, atragerea si motivarea lui vin din interior. Pentru cei neinitiati in “stiinta faptelor bune” – cu satisfactiile ei intrinseci – ramane varianta crearii de oportunitati de voluntariat, sanse ca oamenii sa participe si sa simta pe pielea lor fiorul de multumire pe care ti-l da o astfel de practica.

De la cati ani crezi ca ar trebui sa inceapa o persoana activitati de voluntariat si de protejare a naturii?

Ramanand fidel comparatiei de mai sus, oamenii trebuie sa invete voluntariatul la aceeasi varsta la care invata normele si procedurile elementare de igiena. Deschiderea spre voluntariat poate fi facuta inca de la varsta prescolara, apoi, pe fundatia creata, se poate construi in timpul scolii voluntarul adult de mai tarziu.

Doru Mitrana este unul dintre membrii juriului Scolii lui Andrei, editia 2011, un concurs national de proiecte eco-civice organizat de Petrom, destinat elevilor din clasele I-VIII, competitie care a avut loc in perioada 9 mai – 30 iunie 2011. Scoala lui Andrei face parte din platforma TaraluiAndrei.ro, un program de responsabilitate sociala Petrom care permite unui numar nelimitat de oameni sa interactioneze, sa comunice, sa se informeze si, mai ales, sa schimbe in mod concret lumea in care traiesc. In 2011, Scoala lui Andrei se afla la cea de a treia editie.

Dupa experienta ta ca membru in juriul Scolii lui Andrei, ce parere ai despre proiectele inscrise si despre problemele pe care acestea incearca sa le rezolve?

Romania este o tara cu multe probleme care tin de educatie, cultura sau mediu, dar si cu din ce in ce mai multi oameni care incearca sa le gaseasca o solutie; sunt multe nevoi si ceva speranta.

Consideri ca Scoala lui Andrei aduce elemente noi in domeniul responsabilitatii sociale din Romania?

Aceasta lume a lui Andrei se distinge prin faptul ca nu este o campanie pasagera ci un program cu continuitate si obiective pe termen lung. Apreciez si faptul ca stabileste un tel, o aspiratie, propune un loc in care lucrurile sunt asa cum ni le dorim cu totii, cheama si ajuta tot mai multi oameni sa ajunga acolo. In plus, programul este dimensionat la nivel national, in corelatie cu nivelul de acoperire al companiei care il organizeaza (Petrom), iar valorile promovate sunt integrate si in practicile de afaceri ale acesteia.

Care este sfatul tau pentru elevii care vor sa participe anul viitor la Scoala lui Andrei?

Sa asculte imnul Tarii lui Andrei si sa-i urmeze indemnul.

In urma competitiei Scoala lui Andrei au fost desemnate 11 proiecte castigatoare ce vor primi din partea Petrom finantari de 55.000 euro pentru implementare. Mai mult decat atat, Petrom a pus la dispozitie in cadrul concursului 400 de locuri in tabara din Tara lui Andrei, care a avut loc la Cheia, judetul Prahova, in perioada 24 iulie – 29 august 2011. Tabara i-a avut ca invitati speciali si pe membrii juriului Scolii lui Andrei.

Cum ai descrie experienta ta in tabara din Tara lui Andrei din punctul de vedere al voluntariatului?

M-am bucurat sa vad tineri, adolescenti lucrand cu atata placere, veselie chiar, si in acelasi timp cu atata seriozitate si rigurozitate, pentru a acoperi sarcini deloc usoare din zona dintre organizatori si copiii participanti. Am vazut in Tabara din Tara lui Andrei exact genul de oportunitate despre care vorbeam mai devreme, un loc in care, in joaca, o joaca pe cat de amuzanta pe atat de serioasa, copii, tineri si adulti au ocazia sa se descopere ca voluntari.

Consideri ca tabara din Tara lui Andrei a avut impact asupra copiilor? Dar asupra voluntarilor?

Sunt convins ca toti cei prezenti – elevi, profesori, voluntari, oaspeti si chiar organizatori – au plecat cu ceva bun din tabara. Mai mult, localnicii si turistii din Cheia au ramas – pe langa imnul Tarii lui Andrei, pe care banuiesc ca l-au invatat pe de rost – cu un semn de exclamare, sau macar unul de intrebare, vazand atatia tineri preocupati de natura.

Care au fost, in opinia ta, cele mai interesante activitati din tabara? Consideri ca astfel de activitati ar putea atrage mai multi tineri in activitati de voluntariat?

Educatia prin joaca atrage spre orice domeniu, inclusiv spre voluntariat. Atunci cand inveti, lucrezi sau faci orice alta activitate simtind ca te joci, vei continua sa faci acel lucru cu placere. Asta am vazut in tabara din Tara lui Andrei, in toate activitatile la care am participat, si cred ca acesta este cel mai important lucru pe care tabara il ofera participantilor, atat elevilor cat si profesorilor, mai ales prin comparatie cu sistemul educational de zi cu zi.

Care sunt trasaturile unui cetatean – voluntar in Tara lui Andrei?

Dornic sa faca, dornic sa invete, convins ca se poate.

Crezi ca Romania are nevoie de platforma sociala Tara lui Andrei? Consideri ca aceasta aduce schimbari in comunitate?

Romania are nevoie de toate programele menite sa readuca printre noi cultura faptelor bune, a voluntariatului, a invataturii cu sens si cu folos, a prieteniei, implicarii, colaborarii, intrajutorarii, a protejarii naturii si a preocuparii pentru viitor. Iar Tara lui Andrei cred ca face toate aceste lucruri. Mai departe este rolul celor care au trecut macar o data prin Tara lui Andrei, sa puna in practica, in comunitatile lor, ceea ce au invatat. Privind intrebarea din alt unghi, pot spune ca Romania are mare nevoie de responsabilitatea si implicarea companiilor in rezolvarea problemelor sociale si de mediu, fie ele punctuale, ale unei comunitati, sau generalizate, de nivel national. Si din acest punct de vedere platforma de responsabilitate sociala Tara lui Andrei constituie un puternic exemplu de buna practica.

Despre Scoala lui Andrei, editia 2011

–          „Scoala lui Andrei”, competitie nationala eco-civica destinata elevilor din clasele I-VIII, editia 2011, a reunit proiecte pe teme de educatie si cultura, mediu si implicare in comunitate, din 39 de judete ale tarii;

–          Au fost depuse in total 362 de proiecte;

–          Au fost desemnate 11 proiecte castigatoare ce vor primi din partea Petrom finantare de 55.000 euro pentru implementarea lor;

–          Au fost implicati 919 profesori si aproximativ 9554 elevi din intreaga tara;

–          Peste 300.000 de persoane si-au exprimat anul acesta preferintele pentru proiectele depuse, prin vot unic, in timpul concursului.

Despre tabara din Tara lui Andrei, editia 2011

–          400 de elevi din clasele I-VIII au participat la tabara din Tara lui Andrei;

–          15 profesori si 16 traineri au asigurat buna coordonare a activitatilor;

–          60 de voluntari au fost implicati in proiect;

–          In cadrul taberei, au fost prezentate cele 11 proiecte castigatoare si solutii propuse de acestea, precum si sugestii de imbunatatire ale proiectelor depuse in viitor.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *