Weee Forum – Colectarea deseurilor electrice si electronice

0
60

In Propunerea sa pentru revizuirea Directivei 2009/96/CE asupra DEEE, Comisia Europeana afirma ca: „[…]statele membre vor asigura producatorilor si tertelor parti care activeaza in numele acestora, obtinerea unei rate de colectare de minimum 65%” si ca „statele membre se vor asigura ca producatorii vor furniza, cel putin pentru finantarea colectarii, tratarii, recuperarii si eliminarii nepoluante a DEEE din gospodarii depozitate in facilitatile de colectare reglementate de Art. 5(2). Statele membre, acolo unde este cazul, vor incuraja proucatorii sa finanteze toate costurile aferente facilitatilor de colectare a DEEE din gospodarii.”

WEEE Forum a evidentiat cu claritate faptul ca tinta de colectare masurabila in kilograme per locuitor, precum in Directiva initiala (originala), este inadecvata. Totusi, exista motive de a crede ca noua tinta propusa, exprimata in procentaj din volumele de vanzari, si impusa producatorilor, si nu statelor membre, nu va reusi sa abordeze prolemele aparute dupa aplicarea Directivei. Un esec in a stabili cerinta ca toate deseurile electrice si electronice sa fie inmanate producatorilor, in combinatie cu propunerea de a incuraja producatorii sa finanteze costurile aferente facilitatilor de colectare a deseurilor din gospodarii, va crea conditii inegale, lipsa egalitatii de sanse in desfasurarea actiunilor in domeniu. Exista deja cateva astfel de exemple a lipsei egalitatii de sanse in zona DEEE in Europa. Modificarile propuse vor mari dramatic costurile pentru producatori si vor amplifica expansiunea cu care producatorii puteau fi tintuiti de catre colectorii de deseuri.

Adevaratul obiectiv al Directivei nu va fi atins, iar problemele identificate legate de ilegalitatea transportului si a tratarii nu vor fi rezolvate. In schimb, comerciantii de deseuri care controleaza colectarea de DEEE vor putea sa impuna termeni si conditii in baza carora producatorii, impreuna cu schemele lor vor putea colecta asemenea DEEE. In loc sa permitem raspandirea unui astfel de comportament in intreaga Europa, ar trebui rezolvata de catre statele membre unde aceste comportamente se dezvolta.

Solutia WEEE Forum se sprijina pe urmatoarele principii esentiale:

  • Toate partile implicate in operarea DEEE-urilor trebuie sa constituie subiect al cerintelor de raportare, inregistrare si tratare al Directivei. Daca totusi acest principiu este considerat din punct de vedere politic nepotrivit, trebuie introdusa o reglementare legala care sa garanteze accesul echitabil la deseuri pentru toate partile obligate legal.
  • Partile obligate legal sunt datoare sa primeasca toate DEEE-urile care le sunt directionate.
  • Municipalitatile trebuie sa ramana focusate asupra activitatilor la care au fost bune de-a lungul timpului: Colectarea tuturor tipurilor de deseuri, inclusiv deseuri electrice si electronice.
  • Autoritatile trebuie sa combata in mod activ practicile ilegale.
  • Trebuie reconsiderata extinderea listei de interzicere a exportului anumitor tipuri de DEEE.

Prin aceasta lucrare, WEEE Forum cauta sa contribuie, prin furnizarea ambelor puncte de vedere, dar si a faptelor si a cifrelor, la discutiile despre revizuirea Directivei. Elementul principal al acestei lucrari il constituie noile tinte propuse si cerintele indreptate catre statele membre de a finanta cel putin costurile colectarii din facilitatile de colectare, tratare, eliminare si reciclare a DEEE si de a incuraja producatorii sa preia colectarea de DEEE, in principal prin finantarea colectarii DEEE de-a lungul intregului lant, inclusiv din gospodarii.

Impactul evaluat de catre Comisie vizeaza in mod explicit faptul ca producatorii vor putea sa-si recupereze costurile direct de la consumator. Aceasta pare a fi o justificare pentru extinderea responsabilitatii producatorului, insa noi consideram aceasta ca fiind o presupunere defectuoasa. Nu este garantat nici faptul ca valoarea fierului vechi din DEEE este returnata producatorului – si probabil ca nici nu este in majoritatea tarilor.

2. Introducere

WEEE Forum este cea mai mare asociatie de colectare si sisteme de reciclare din Europa, care pune in practica, zi de zi, principiul responsabilizarii producatorului. Cei 40 de membri au colectat 1,5 Mt de deseuri electrice si electronice in Europa[1]. Organizatia a luat fiinta in Aprilie 2002[2], in momente in care provizioanele Directivei originale erau negociate de catre Parlament si Consiliu. Mai multi dintre membrii WEEE Forum colectau si reciclau deseuri electrice si electronice de mai bine de cinci ani, iar unul dintre acestia desfasoara aceasta activitate de 20 de ani.

Organizatiile de preluare a responsabilitatii producatorilor care alcatuiesc WEEE Forum nu si-au dezvoltat doar o vasta experienta in domeniul managementului de deseuri electrice si electronice, in termeni operationali. Acestea si-au dezvoltat si diverse modalitati de finantare a operatiunilor si au lansat campanii avand ca scop principal constienizarea consumatorilor, in vederea imbunatatirii colectarii.

De aceea, WEEE Forum, ca si comunitate a ORP, a devenit, de facto, un centru de competenta. Misiunea sa este de a imbunatati in mod continuu, respectand cadrul legislativ in vigoare, performantele de mediu, concomitent cu reducerea costurilor comunitatii de producatori mandatari ai sistemelor. Experienta castigata in cadrul unui sistem este impartasita tuturor celorlalte sisteme si sunt cautate mereu modalitati de comunicare a situatiilor comune. Principalul obiectiv al organizatiei vizeaza o mai buna colectare si o mai buna tratare.

3. Care este adevarata problema?

Noua tinta de colectare – Articolul 7 al Propunerii Comisiei spune ca: „[…] statele membre  sunt obligate sa se asigure ca producatorii sau tertele parti care activeaza in numele lor, ating o rata minima de colectare de 65%” si  ca „[…] rata de colectare este calculata pe baza cantitatii totale de DEEE colectata […]  in decursul unui an intr-un stat membru, exprimata ca si procent al mediei greutatii echipamentelor electrice si electronice plasate pe piata in cei doi ani precedenti in acel stat membru”.

WEEE Forum considera ca aceasta abordare este defectuoasa.

  • Este incorect din punct de vedere legal sa tragi la raspundere partile implicate pentru ceva anume, fara a le asigura mijloace de a-si indeplini responsabiliatile. Nicio parte nu ar trebui sa fie raspunzatoare pentru un fapt ce nu-i sta sub control – consumatorii nu pot fi obligati sa returneze aparatura aflata la sfarsitul perioadei de utilizare, decat prin lege.
  • Este inadecvat ca legile Consiliului European sa se adreseze doar unui singur actor al societatii, mai exact producatorilor si tertilor care actioneaza in numele acestora, in vederea atingerii tintei de colectare. In primul rand, producatorii sau tertii care actioneaza in numele acestora nu se afla in postura de a obliga consumatorii sa returneze aparatura aflata la sfarsitul perioadei de utilizare.

In al doilea rand, acestia nu pot impiedica alte componente ale societatii – precum comerciantii de fier vechi sau municipaitatile – sa vanda deseuri electronice cu scopul de a face profit[3]. Cu alte cuvinte, producatorii nu au la dispozitie instrumente legale pentru a obtine accesul la deseuri sau sa se asigure ca ceilalti actori care colecteaza deseuri electrice si electronice le manipuleaza corespunzator[4]; in mod deosebit DEEE-urile cu valoare materiala pozitiva vor fi inaccesibile producatorilor.

  • Daca procentul propus este sau nu adecvat, este discutabil si mai putin important. Insa studii recente asupra unor cifre cheie [vezi anexa I si cifrele cheie pe 2007[5]], au demonstrat cu claritate faptul ca tinta de 65% nu a fost pana acum atinsa de nicio organizatie de preluare a responsabilitatii producatorilor din cadrul  WEEE Forum, cu exceptia unuia sau a doua cazuri din statele membre unde sistemele au acces mai facil la deseuri si o indelungata istorie a DEEE care a fost predata sistemului, si unde populatia este constienta si devotata problemelor legate de mediul inconjurator. Asadar, din toate punctele de vedere, tinta propusa este complet irealista pentru majoritatea statelor membre guvernate de cadrul legal existent[6]. Exista motive sa credem ca tinta va ramane de neatins pentru majoritatea statelor membre in primul rand din cauza incapacitatii acestora de a garanta deseuri, dar si din considerente culturale, economice si alte motive, precum si ca rezultat al faptului ca anumite conditii nu vor fi prea curand reglementate [ vezi anexa II][7] .
  • Este deasemenea interesat de observat faptul ca tinta de colectare bazata pe volumul de vanzari a ultimilor doi ani va avea ca rezultat mai putine deseuri electrice si electronice ce vor trebui colectate intr-un anumit an ca o consecinta a recesiunii economice, fiind necesari de ani de zile pana cand produsele se vor transforma in DEEE.

Responsabilitate financiara pentru colectarea din gospodarii – Previziunile pentru tintele de colectare ar trebui citite alaturi de articolul 12, care spune: „Statele membre se vor asigura ca producatorii vor furniza, cel putin pentru finantarea colectarii, tratarii, recuperarii si eliminarii nepoluante a DEEE din gospodarii depozitate in facilitatile de colectare reglementate de Art. 5(2). Statele membre, acolo unde este cazul, vor incuraja producatorii sa finanteze costurile aferente facilitatilor de colectare a DEEE din gospodarii.”

Impactul evaluarii care insoteste Propunerea Comisiei pentru o noua Directiva, evidentiaza obiectivul acestei masuri, si anume: „crearea conditiilor echitabile de desfasurare a activitatii atat pentru producatorii care opteaza pentru scheme individuale de colectare separata a DEEE-urilor, cat si pentru producatorii care opteaza pentru solutii colective, folosind locatiile de colectare municipale, astfel putandu-se face transferul de costuri catre partile terte care colecteaza separat.” In plus responsabilizarea financiara a producatorilor pentru colectarea din pragul gospodariilor, in combinatie cu  noua tinta de colectare, pot crea premize prin care producatorii sau tertele parti care actioneaza  in  numele lor sa puna bazele unor facilitati de colectare proprii.

Acesta abordare este defectuoasa din mai multe considerente:

  • Legilatia CE care obliga statele membre sa incurajeze partile obligate legal sa finanteze toate costurile generate de facilitatile de colectare, transcede masurile necesare indeplinirii obiectivului privind eficientizarea Directivei. Tocmai din acest considerent incalca principiul proportionalitatii. Unii afirma chiar ca aceasta incalca principiul subsidiaritatii.
  • Propunerea, in mod incorect presupune, ca toti actorii din statele membre detin modalitatile legale de a deveni proprietari asupra DEEE-urilor. In tari unde exista mai multe scheme de conformitate si nu exista niciun drept de acces catre DEEE colectate in concordanta cu schemele bazate pe segmentele de piata, aceasta problema este exacerbata[8].
  • Se vor crea conditii inegale de desfasurare a activitatii in Europa. Municipalitatile din statele mai sarace, unde nu exista inca o infrastructura adecvata de colectare, vor fi tentate sa imparta costurile de amenajare a sute de noi facilitati de colectare de-a lungul intregului lor teritoriu partilor obligate legal. In acele state in care infrastructura a fost deja dezvoltata, status quo -ul va prevala.
  • Formularea sugerata poate avea efectul ca uneia dintre parti sa-i fie solicitata aprobarea tuturor costurilor si semnarea pe randul punctat al unei facturi in alb, fara a avea vreo influenta  asupra managementului acestor costuri. Aceasta situatie nu poate duce la eficienta si de aceea costurile colectarii, cel mai probabil, vor scapa de sub control. Articolul 12 submineaza abordarea traditionala a negocierii dintre actori liberi supusi regulilor statelor membre. Aceasta situatie este similara celei produse de o taxa si trebuie astfel aprobata in mod unanim si, in niciun caz, doar cu majoritatea calificata de voturi din Consiliul de Ministri.
  • Consumatorii vor sfarsi prin a plati dublu, odata prin taxele de colectare de deseuri pe care le platesc deja autoritatilor si apoi prin preturile mai ridicate ale noilor produse, deoarece producatoriii nu au alta alternativa decat sa-si mareasca peturile pentru a-si acoperi costurile.
  • Obligatia de a plati toate costurile generate in cadrul facilitatilor de colectare – dat fiind si faptul ca partile obligate legal nu au niciun cuvant de spus in managementul acestor servicii – nu garanteaza in niciun fel faptul ca deseurile nu vor mai fi livrate in mod ilegal sau tratate necorespunzator[9]. De aceea, masura propusa este total ineficienta.
  • Colectarea este adesea, si pe buna dreptate, o competenta exclusiv municipala. Multe municipalitati din cadrul statelor membre isi doresc sa se mentina aceasta situatie si au o multitudine de instrumente administrative si legale in acest sens, astfel incat sa permita politicii, la solicitarile lor, sa descurajeze initiativele actorilor particulari care intra pe piata cu servicii competitive si facilitati de colectare rivale. Aceasta este in mod evident o problema. Solicitarea unei parti de a achita facturile unor alte parti, fara asigurarea unor modalitati alternative realiste de conformitate, incalca un principiu legal esential: nicio parte nu poate fi facuta responsabila de ceea ce nu poate fi controlat direct sau indirect de catre aceasta.
  • Daca, totusi cineva, cum ar fi magazinele cu profil electro sau facilitatile obisnuite de colectare municipale, are din punct de vedere legal, dreptul de a recupera costurile colectarii la domiciliu, mai multe parti vor fi incurajate sa porneasca asemenea afaceri si sa-i impovareze pe producatori si schemele reprezentative de colectare ale acestora. Totusi, cineva tot va trebui sa se gandeasca si la avantajul castigat de catre mediu prin multiplicarea numarului de colectari si a numarului de puncte de colectare amenajate.
  • In astfel de cazuri, unde facilitatile de colectare competitive sunt in principiu acceptate, realitatea poate dovedi ca sunt prohibitiv de costisitoare10.
  • Producatorii se vor vedea obligati sa inceapa negocierile cu organizatiile pentru a obtine accesul la DEEE – o practica destul de noua in majoritatea statelor membre. Acestia nu vor avea variante alternative pentru a nu plati un pret inaccesibil de mare pentru conformitate. In unele state membre11, deja se desfasoara negocieri cu parti nerezonabile12; Directiva propusa ar agrava aceasta situatie13.

Cu alte cuvinte, producatorii si tertii care actioneaza in numele lor, se pot gasi participanti ai unei piete asa-zisa „captiva„, piata in care terte parti pot pune presiune sub rezerva conformitatii.  Acest lucru este incceptabil.

4. Concluzii

Propunerea Comisiei de a stabili o tinta ambitioasa de colectare si de a formula solicitarea catre producatori de a se angaja la plata tuturor costurilor generate in facilitatile de colectare, fara a le asigura un cadru legal in acest sens sau fara ca sistemele reciclatoare care actioneaza in numele acestora sa aiba acces la deseuri sau la dreptul de a contracta furnizori alternativi de servicii sau posibilitatea de a crea facilitati de colectare paralele, este reteta sigura catre dezastru. Producatorii sau schemele de conformitate care activeza in numele acestora se vor gasi participanti ai unei piete captive, o piata guvernata de de operatori fara scrupule sau cel putin irationali, care vor domina piata prin dominarea deseurilor pe care le-au colectat, dar pentru care vor solicita preturi substantiale14. Preturile la care producatorii sau schemele de conformitate vor trebui sa achizitioneze DEEE colectate vor fi scapate de sub control.

Propunerea Comisiei de a stabili o tinta de colectare bazata pe vanzari pentru producatori nu are niciun fundament decat in masura in care producatorii sau tertii care activeaza in numele acestora, au acces deplin catre deseuri, acestea fiindu-li-se predate lor.

5. Care este solutia?

Aceasta solutie problematica poate fi dezbatuta doar prin trasarea unui set de principii15:

  • Toate partile care manipuleaza DEEE trebuie sa faca obiectul cerintelor de raportare, de inregistrare si de indeplinire a cerintelor Directivei, si nu numai producatorii, precum actualmente este cazul in Directiva in vigoare si este mentionat in Propunere. Cu alte cuvinte, comercinatii de fier vechi, municipalitatile sau brokerii pot colecta in continuare DEEE, insa in acest caz nu vor mai putea solicita producatorilor sa raspunda sau sa plateasca pentru aceste cantitati. Reponsabilitatile acestora trebuie definite si trasate in mod egal, sau cel putin echivalent cu ale producatorilor sau tertilor care activeaza in numele producatorilor, iar conformitatea cu cerintele si standardele de tratare stabilite trebuie sa fie asigurata. In practica, aceasta semnifica fapul ca DEEE-urile manipulate de catre terti, diferiti de producatori, trebuie raportate si contabilizate in calcularea cantitatilor colectate si procesate. Facilitatile de colectare trebuie inregistrate si apobate.
  • Daca totusi, este nepotrivit din punct de vedere politic ca toate partile care manipuleaza DEEE-uri sa faca subiectul acestor cerinte si doar producatorii si tertii care activeaza in numele acestora sunt facuti responsabili, este necesar sa fie introdusa o reglementare legala care sa specifice faptul ca toate DEEE-urile trebuie predate producatorilor si nimeni altcineva nu are voie sa manipuleze DEEE-uri. De asemenea, trebuie asigurat accesul liber al partilor obligate legal, iar statele membre sunt obligate sa impuna in mod eficient acest aspect.

Producatorii trebuie de asemenea sa aiba privilegiul de a-si numi proprii lor sub-contractori pentru colectarea si tratarea DEEE-urilor.

Toate partile implicate in activitatea de colectare trebuie sa fie contractante in schema de reciclare a producatorilor.

Numai astfel reglementata, o discutie despre tintele de colectare bazata pe vanzari, are logica.

  • Partile obligate legal trebuie sa accepte primirea tuturor DEEE-urilor livrate acestora. In multe state membre, municipalitatile pot decide sa efectueze colectarea in mod selectiv, manipuland numai materialele valoroase.
  • Municipalitatile trebuie sa fie focusate asupra ceea s-a dovedit de-a lungul timpului ca stiu sa intreprinda cel mai bine: colectatea tuturor tipurilor de deseuri, inclusiv deseurile electrice si electronice, oferind astfel un serviciu universal catre societate, asigurand totodata rezultate ambitioase in colectare. Municipalitatile trebuie sa poata fi in masura sa negocieze termenii si conditii echitabile cu partile obligate legal. Partile care administreaza facilitati de colectare nu trebuie sa aiba posibilitatea de a pasa responsabilitatea costurilor catre alti actori, precum producatorii. Autoritatile fiscale sunt singurele in postura de a forta terte parti la plata taxelor prin decizie unilaterala.
  • Autoritatile trebuie sa intensifice modalitatile de constrangere, prin activitati eficiente de inspectie si control, identificarea de „free riders”, pedepsirea practicilor ilegale16 si impunerea unor reguli17 stricte pentru tratarea si livrarea deseurilor. Propunerea stabileste cerintele minime corespunzatoare iar ceea ce este cerut acum sunt actiunile sinergice atat in interiorul statelor membre, cat si intre statele membre si autoritatile Europene. Poate ca ar fi momentul infiintarii unei Agentii Europene de Gestionare a Deseurilor care sa detina instrumentele legale adecvate.
  • O extindere a listei de interzicere a exportului anumitor tipuri de DEEE, aplicabila proportional, poate fi avuta in vedere.

Anexa I

Performanta colectarii organizatiilor de preluare a responsabilitatii producatorilor

Performanta in colectare difera de la un stat membru la altul si de la un sistem la altul. In graficul 1, se poate observa ca o mare parte dintre membrii WEEE Forum au colectat mai mult de 4 kg/locuitor in 200718. Cu alte cuvinte, in unele state membre, sistemele concureaza cu alte sisteme, reducand cantitatea colectata per locuitor. Pentru multe organizatii, 2007 a fost al doilea sau chiar primul an de desfasurare a operatiunilor. Nu toate sistemele colecteaza toate tipurile de echipamente.

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 1

Perspectiva asupra cantitatilor de DEEE colectate in 2007, avand ca unitate de masura kg per locuitor.

In mod normal, performanta colectarii DEEE-urilor de catre organizatii se imbunatateste de la an la an.

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 2

Cantitati colectate de catre Recupel (Belgia), 2002-07

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 3

Cantitati colectate de catre ElectroCoord (Ungaria), 2005-07

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 4

Cantitati colectate de catre EES-Ringlu (Estonia), 2005-07

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 5

Cantitati colectate de catre Eretur (Norvegia), 2002-07

Este deosebit de important ca anumite tipuri de echipamente sa fie colectate si tratate in mod corespunzator, ca de exemplu echipamentele de racire si congelare. Datorita ciclului de viata indelungat al aparatelor de racire si congelare, gaze precum CFC[10] si HCFC, care au fost utilizare pana la sfarsitul anilor 1990, cand a fost descoperit faptul ca acestea contribuie atat la saracirea stratului de ozon, cat si la incalzirea globala, inca mai constituie o componenta semnificativa a curentelor de astazi. Aceste tipuri de gaze trebuie recuperate in mod corespunzator din cadrul DEEE-urilor.

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 6

Cantitati de deseuri de echipamente de racire si congelare colectate de catre Recupel (Belgia), 2002-07

Graficele 7 si 8 prezinta o perspectiva a performantei membrilor WEEE Forum, in concordanta cu volumele de vanzari ale echipamentelor electrice si electronice. Putine dintre sistemele de reciclare au reusit sa atinga tinta de 65%, chiar si in tarile in care cantitatile colectate au crescut considerabil. Cu toate ca exista tari membre cu experienta in colectarea de deseuri electrice si electronice, rata tinta de colectare de 65% ramane de neatins.

In graficul 7 se poate observa ca, desi cantitatile de DEEE-uri colectate de catre Irlanda au crescut cu 37% (2006-2007), totalul de cantitati colectate in 2007, in comparatie cu vazarile din 2006 si 2005[11] depaseste 35%, dar cu siguranta nu atinge 45%.

O imagine similara este evidentiata si de graficul 8 pentru schema Slovaca SEWA.

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 7

Cantitati colectate(2007) in comparatie cu vazarile( 2006, 2007), WEEE Irlanda.

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Graficul 8

Cantitati colectate (2007) in comparatie cu vanzarile( 2006-2007), SEWA Slovacia

Anexa II

Factorii care influenteaza ratele de colectare

Conform Comisiei Europene, tinta de colectare de 65% impusa producatorilor reflecta un procentaj de DEEE care este in acest moment deja colectat separat, desi doar o fractiune din acesta este raportata ca atare si numai o fractiune din acesta este operata de catre producatori si schemele acestora. Restul este operat de catre jucatori care nu cad sub influenta si scopul Directivei. Rationamentul Comisiei de a introduce aceasta tinta rezida in dorinta de a oferi un cadru in interiorul caruia fiecare dintre partile obligate legal poate depista fractiunile de DEEE neraportate. O modalitate de a obtine acest lucru ar fi oferirea accesului la DEEE sau predarea deseurilor de catre colectori catre organizatiile de preluare a responsabilitatii producatorilor.

Totusi, in acest moment acest procentaj nu se regaseste deoarece nu sunt stabilite conditiile potrivite si necesare. Care sunt parametrii care in mod obisnuit determina cantitatile colectate?

  1. Respectivele state membre care solicita ca deseurile electrice si electronice sa fie predate partilor obligate legal precum producatorii sau tertii care activeaza in numele acestora, inregistreaza performante superioare privind colectarea, spre deosebire de statele in care vanzatorii si municipalitatile sunt indreptatite sa comercializeze DEEE. Totusi, foarte multe depind de nivelul de executare.
  1. Cu cat este mai mare valoarea materiala a deseurilor de echipamente, cu atat mai mari vor fi cantitatile care nu vor ajunge in sistemele de reciclare, ci vor fi tratate incorect si vor dezvolta un lant complementar. Cu alte cuvinte, schemele de conformitate stabilite nu vor colecta asemenea deseuri.
  1. Anumite state membre nu pot garanta ca toate partile au acces egal la facilitatile de colectare. Anumiti operatori si-au transformat colaborarile de lunga durata cu facilitatile de colectare in relatii privilegiale, creand astfel o competitie neloiala intre parti.
  1. La capatul zilei, consumatorul este cel care detine echipamentele si care decide daca sa renunte la acestea sau nu. Consumatorii nu pot fi obligati sa predea echipamentele care au ajuns la capatul perioadei de viata facilitatilor de colectare sau unei organizatii de preluare a responsabilitatii producatorilor.

El/ea ar putea sa le vanda online, sa le depoziteze in garaj sau chiar in casa, sa le ofere unui prieten sau sa le arunce in padure. Prima veriga in lantul DEEE-urilor este chiar consumatorul. Excluzand consumatorul din legislatia de profil este prima cale de a esua. Predarea DEEE de catre consumatori altor parti decat facilitatilor[12] autorizate pentru colectare  ar trebui sa fie considerata ilegala.

  1. Cu cat le este mai usor consumatorilor sau clientilor sa returneze deseurile electrice si electronice magazinelor cu specific electro, facilitatilor municipale de colectare sau curtilor cu fier vechi – gratie, de exemplu, programului de lucru, a posibilitatii de a preda diverse tipuri de deseuri, a distantei de casa lor – cu atat mai probabil ca acestia sa returneze cantitati mai mari de DEEE si diverse tipuri de deseuri electrice si electronice. Trebuie evidentiat faptul ca statele mai sarace au in fata ani de investitii masive pentru asigurarea infrastructurii de colectare a deseurilor. Impactul colectarii de DEEE asupra mediului trebuie echilibrat cu numarul de puncte de colectare disponibile si, de asemenea, cu volumul cantitatilor colectate. Ca si o constatare asupra obiectivelor de mediu, infrastructurile existente trebuie utilizate acolo unde este posibil, iar puncte de colectare duplicate si drumurile inutile cu autovehiculele sunt de evitat.
  1. Si, in final, exita o multitudine de factori de ordin cultural, istoric si economic care fiecare joaca cate un rol. In anumite state membre exista constientizarea legata de problemele de mediu printre paturile societatii, iar cetatenii sunt obisnuiti sa returneze aparatura care se afla la finalul perioadei de utilizare dintr-un spirit civic responsabil. Conformitatea cu reglementarile locale cu privire la mediu are tendinta de a diferi.

De asemenea, cu cat este mai mare distanta intr-o zona anume, cu atat va fi mai putin probabil ca partile sa cumpere si sa comercializeze DEEE, ca rezultat al costurilor de transport. Accesul la porturi maritime mari faciliteaza comercializarea ilegala a deseurilor de catre operatorii fara scrupule.

Anexa III

Colectarea de la facilitatile de colectare

Serviciile furnizate de facilitatile de colectare nu sunt compensate in aceeasi masura in toate statele membre. Harta 1 indica atat gradul de compensare a costurilor in raport cu preluarea din gospodarii, infrastructura, colectarea/manipularea, alte tipuri de deseuri, cat si compensarea in corespondenta cu cantitatile furnizate, documentatiile, categoriile DEEE speciale si alte servicii.

Harta 1

Compensarea financiara a serviciilor prestate de facilitatile de colectare.

Sursa: Baza de date a WEEE Forum.

Pentru mai multe informatii despre WEEE Forum, despre profilul fiecarui membru al organizatiei, precum si date de contact, vizitati http://www.weee-forum.org

Contactati-ne la biroul din Bruxel: pascal.leroz@weee-forum.org Contactati-ne telefonic la numarul (32-2) 706 87 01. Sau vizitati-ne la adresa: Diamant conference and business center, Boulevard Auguste Reyerslaan 80, 1030 Bruxel, Belgia.


[1] Serviciile Comisiei estimeaza faptul ca numai o treime din totalul de aproximativ 9 Mt de DEEE este raportat in mod oficial[2] Membrii WEEE Forum in 2009: Amb3E, Appliances Recycling, Asekol, Ecoasimeles, Ecodom, Ecofimatica, Ecolec, Ecologic, Ecoped, Eco-RAEE”s, ecoR”it, Eco-Systemes, elretur, el retur, Envidom, ICT Milieu, Lichtcyle, Lumicom, NVMP, Recupel, ReMEdia, Repic, Retela, RoRec, SENS, Serty, SEWA, SLRS, SWICO, UFH, WEEE Ireland and Zeos; tarile in care opereaza:  Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Elvetia, Regatele Unite. De vazut deasemenea: http://www.weee-forum.org.

[3] De exemplu in Marea Britanie, cateva organizatii comerciale detin un control semnificativ asupra DEEE colectate, neavand nicio obligatie din punct de vedere legal, asupra locatiilor de tratare sau asupra alegerii anumitor producatori sau scheme de conformitate

[4] Exista dovezi care atesta faptul ca in Polonia, consumatorii predau DEEE punctelor de colectare (mai mult de 1000 dintre acestia fiind locuitori ai Warsaw), de unde ajung pe mana comerciantilor care le tranzactioneaza pe piata neagra si astfel nu ajung sa fie tratate corespunzator. Procesatorii joaca un rol important in activitatile legate de DEEE.

[5] De vazut de asemenea: http://www.weee-forum.org.

[6] Exista o foarte mare probabilitate, ca prin introducerea penalitatilor pentru neatingerea tintelor de colectare, unele state membre sa-si agraveze situatia

[7] Realizarea unei infrastructuri de colectare eficiente si cresterea gradului de constientizare in randul publicului larg, poate costa ani multi si investitii masive.

[8] In Marea Britanie acest lucru a condus la cantitati colectate in excces, fapt care le depaseste obligatiunile, cautand apoi sa le vanda altor scheme. Pe o piata in care 100% din DEEE-urile colectate separat trebuie finantate conform cotelor de piata, acele scheme care nu colecteaza cantitatile stabilite de DEEE-uri trebuie sa le cumpere de la altii. In absenta unei autoritati de gestionare centralizata si unor mecanisme de control al preturilor, unora dintre parti li se cere rascumparare din partea colectorilor de DEEE. Legislativul din Marea Britanie, nu numai ca nu a putut garanta accesul liber la deseuri, dar nici nu a reusit sa stabileasca o autoritate de gestionare centralizata.

[9] In destul de multe state membre, facilitatile municipale de colectare sunt conduse de catre entitati private care detin controlul total asupra a tot ce este legat de tratarea DEEE -urilor si totusi nu fac subiectul unor obligatii specifice.

10 In Estonia, exista motive care duc la concluzia ca, facilitatile de colectare separate genereaza costuri operationale de 10 ori mai mari decat statiile municipale de colectare a deseurilor.

11 Astazi, in Marea Britanie, organizatiile cauta sa profite cat mai mult de pe urma producatorilor, pe motivul reciclarii deseurilor acestora constand in echipamente care genereaza costuri ridicate. Angajamentul producatorilor  de a-si indeplini obligatiile este folosit de altii ca si oportunitate de a realiza profituri uriase. Realitatea din Estonia este similara: Atunci cand cantitatile de DEEE colectate sunt inferioare tintei de colectare individuala, exista un imbold puternic de a strange orice deseu existent.

12 Aceste organizatii pot fi comercianti, precum si compani de management al deseurilor, vanzatori, producatori sau organizatii de preluare a responsabilitatii producatorului. In Estonia, anumite OPR cu cote foarte mici de piata (ca si vanzari) detin controlul absolut asupra unei mari parti din DEEE-urile colectate.

13 Astfel pusa problema, ne putem intreba daca legea ar trebui sa incurajeze astfel de comportamente in afaceri lipsite total de etica.

14 In Polonia, ca si in destul de multe alte state membre, procesatorii nu sunt implicati doar in procesul de tratare, ci si in cel de colectare si transport. Exista chiar dovezi care demonstreaza faptul ca operatorii de tratare schimba, in mod ilegal, documente cu reciclatorii sau cu alte parti, certificand operatiuni inexistente.

15 Setul de principii ar trebui sa fie perceput ca fiind invizibil, a. i. un principiu sa nu fie deconectat de un altul.

16 Facilitatile de colectare si tratare ar trebui inregistrate si aprobate in mod oficial.

17 In Polonia, municipalitatile nu reusesc sa controleze curtile de fier vechi unde sunt returnate majoritatea DEEE. Sunt inregistrate nu mai mult de 300 puncte de colectare, intr-o tara cu  38.000.000 locuitori.

18 De observat, ca totusi, cifrele nu sunt extrapolate, pentru a cuprinde intreaga populatie.

19 Totalul potentialului de preventie a incalzirii globale, prin tratarea corespunzatoare a deseurilor provenite din frigidere ce contin CFC este de aproximativ 2000 kg CO2/frigider.

20 WEEE Forum nu detine in bazele sale de date cifre pentru anul 2005, deci procentajul de colectare este cel formulat de catre Propunea Comisiei; colectare (an X) versus total introdus pe piata (an X-((an x-1)+(an x-2))/2) reprezinta o estimare.

21 Generalizat, AERE, Asociatia Europeana a Reciclatorilor de Electronice, considera ca DEEE ar trebui colectate si manipulate doar de catre „parti inregistrate si recunoscute”. De exemplu, consumatorii nu ar avea alta optiune decat sa returneze DEEE unor facilitati de colectare recunoscute.

Sursa: Infomediu Europa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here