Despre consumul zilnic de fructe si legume

0
78
Despre consumul zilnic de fructe si legume

Exista numeroase studii care atesta importanta decisiva a consumului zilnic de fructe si legume. Atat fructele, cat si legumele asigura un aport considerabil de vitamine, minerale, fibre si antioxidanti, nutrimenti esentiali care ajuta organismul sa lupte impotriva bolilor de inima, a obezitatii, a diverselor tipuri de cancer si, nu in ultimul rand, impotriva tulburarilor legate de sistemul imunitar. De asemenea, continutul mare de fibre livrat de fructe si legume are rolul de a reduce colesterolul, riscul cancerului de colon si de a echilibra nivelul de glucoza din sange, in timp ce antioxidantii diminueaza riscul bolilor de inima coronariene.
Insa nu este suficient sa consumi fructe si legume, ci este important sa cunosti si nevoile nutritionale ale organismului.

Afla, asadar, ce cantitate de fructe si legume trebuie sa consumati tu si familia ta astfel incat sa va bucurati de proprietatile terapeutice ale acestora si de substantele nutritive pe care le ofera.

CUM DETERMIN NEVOILE NUTRITIONALE ALE ORGANISMULUI? Specialistii in nutritie recomanda consumul zilnic de cinci portii de legume si fructe, indiferent de specificul organismului, insa pentru a primi doza suficienta de vitamine, minerale si alti nutrimenti, este necesar ca aceasta cantitate sa varieze, pana la noua portii pe zi. Totusi, aceste cifre sunt doar orientative, deoarece si consumul de fructe si legume trebuie sa fie corelat cu nivelul activitatii fizice, varsta, gen, obiceiurile alimentare, consumul energetic zilnic, asa incat sa nu ofere organismului mai multa hrana decat acesta are nevoie pentru a functiona normal.

Conform nutritionistilor, o portie de fructe sau legume este echivalentul a aproximativ 80 de grame sau, mai simplu, echivalentul unei cani de dimensiuni obisnuite. Avand in vedere ca fructele contin fructoza, un glucid natural, acestea vor fi mereu consumate intr-o cantitate mai mica fata de legume. In ceea ce priveste numarul portiilor, acesta variaza odata cu varsta si schimbarile intervenite in stilul de viata, dupa cum urmeaza:
COPIII Fructele si legumele proaspete sunt alimente de capatai pentru copilul tau, contribuind semnificativ la dezvoltarea armonioasa a acestuia si, in acelasi timp, la conturarea unei conduite alimentare corecte, care sa previna tulburarile de alimentatie si obezitatea. Desi pentru copilul tau vor parea mult mai apetisante dulciurile din comert sau snacksurile nesanatoase, nu va fi greu sa inlaturi aceste tentatii daca vei introduce in alimentia sa fructele si legumele inca din primii ani de viata.

Astfel, in cazul micutilor cu varsta cuprinsa intre 2 si 6 ani este recomandat consumul a doua portii de fructe si trei de legume, in timp ce copiii de peste 6 ani trebuie sa consume trei portii de fructe si patru de legume.
ADOLESCENTII Aceeasi cantitate de fructe si legume este recomandata si in cazul adolescentilor cu activitate fizica normala. In schimb, cei care dezvolta o activitate fizica sustinuta, reprezentata de practicarea constanta a unui sport, trebuie sa mareasca aportul nutritional, consumand patru portii de fructe si cinci portii de legume.
ADULTII Din cauza stilului de viata sedentar, determinat de programul de la serviciu, oboseala, stres si lipsa timpului liber, organismul adultilor manifesta nevoi nutritionale mai scazute fata de cele ale copiilor si adolescentilor, care se afla in plin proces de dezvoltare fizica. De asemenea, drept urmare a faptului ca femeile sunt mult mai expuse ingrasarii decat barbatii, din cauze de natura hormonala, cum e cazul schimbarilor survenite odata cu menopauza, numarul portiilor de fructe si legume recomandat barbatilor este mai mare. Astfel, cantitatea optima recomandata femeilor este de 2-3 portii de fructe si 3-4 portii de legume, cifrele crescand cu o unitate in cazul barbatilor.

FEMEILE INSARCINATE Ideea ca in timpul sarcinii o viitoare mamica trebuie sa manance cat pentru doi este un simplu mit. Nu cantitatea alimentelor pe care le consumi in timpul sarcinii este importanta, ci calitatea acestora. De aceea, in timpul sarcinii numarul portiilor de fructe si legume trebuie sa creasca, fata de media normala, la 4, respectiv 5 portii. Aceasta necesitate aparte a organismului este explicata de faptul ca resursele de vitamine si minerale se impart la doi, iar bebelusul are nevoie zilnic de doza optima de substante nutritive pentru a se dezvolta corespunzator. De asemenea, fructele si legumele proaspete sunt o solutie ideala in cazul in care greturile din timpul sarcinii nu iti permit consumul alimentelor gatite.

CUM CONSUM FRUCTELE SI LEGUMELE? Proaspete, fructele si legumele reprezinta adevarate surse de substante nutritive pe care cu greu sau deloc le poti inlocui prin intermediul altor alimente. De aceea, este recomandat ca legumele sa fie cat mai putin gatite termic, iar fructele sa nu fie deshidratate sau confiate. In plus, nu doar respectarea numarului de portii potrivit specificului organismului este importanta, ci si diversificarea acestora trebuie avuta mereu in vedere, astfel incat sa existe un echilibru al substantelor hranitoare. Regula de baza in acest sens este mixul de culori, valabil atat in cazul fructelor, cat si al legumelor. De retinut este faptul ca fructele intens colorate, precum capsuni, fructe de padure, cirese – sunt bogate in antioxidanti, iar legumele a caror culoare este vie sau pala sunt mai bogate nutritional decat celelate. De asemenea, nutritionistii recomanda consumul fructelor si legumelor specifice fiecarui anotimp, astfel incat organismul sa se bucure de intreaga paleta de nutrimenti pe care acestea o contin.

„Tu cat de des consumi fructe si legume?”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here