Programele de innoire a parcului auto derulate in majoritatea pietelor auto din Europa, au dat peste cap pronosticurile analistilor si ale producatorilor. Daca la inceputul anului trecut majoritatea celor implicati in industria de profil sustineau la unison ca 2009 va fi un dezastru, iata ca finalul anului ia contrazis.
Astfel, constructori precum Renault sau Peugeot-Citroen, au castigat procente enorme in Marea Britanie sau Franta, in timp ce producatorii dependenti de cererea din Germania, precum Grupul Volkswagen, au fost cei mai afectati.
Inmatricularile de vehicule noi in statele Uniunii Europene si in cele ale Asociatiei Liberului Schimb (EFTA), au crescut cu 16% in decembrie 2009. Potrivit Asociatiei Producatorilor Auto Europeni (ACEA), piata auto a inregistrat o crestere de 50% in Franta si de 40% in Marea Britanie.
Francezii au luat partea leului
Conform statisticilor, in ultima luna a anului trecut, cei trei mai producatori francezi, PSA Peugeot-Citroen si Renault, au reusit o cota de piata de 3,5% in pe piata din Europa. In Franta, explozia vanzarilor din ultima luna a anului trecut este pusa pe seama faptului ca de la 1 ianuarie 2010 guvernul a redus valoarea primei de casare.
Astfel, de la 1.000 de euro pentru o masina veche, prima a fost redusa la doar 700 de euro. Renault, companie la care statul francez inca este un actionar important, a inregistrat in decembrie o crestere a vanzarilor de 50%. Astfel, producatorul francez a reusit, datorita programului „Rabla”, sa atinga un volum de 1,1 milioane de unitati comercializate in 2009.
Partenerul de alianta al celor de la Renault, constructorul japonez Nissan, care conteaza mai mult pe piata auto din Marea Britanie pentru vanzarile sale din Europa, aproape ca si-a dublat volumul de vehicule comercializate in Regat, in luna decembrie. Tata Motors, constructorul auto Indian care detine marcile Jaguar si Land Rover, au avut si ei o luna decembrie a „cadourilor”.
Tata Motors, in crestere
Vanzarile combinate, ale brandului Tata si a celor doua marci premium, au inregistrat, in luna decembrie 2009, o crestere de peste 50%. Si producatorul italian Fiat a mers pe plus in 2009, inregistrand un volum de vinzari mai mare cu 23% fata de anul precedent. Pe piata din Italia, Fiat a reusit sa vanda cu 17% mai multe masini, dar a beneficiat si de cererea de masini de mici dimensiuni de pe urma programului „Rabla”.
Cele mai cerute au fost Fiat 500 si Punto. Chiar daca in Germania prima de casare a fost cea mai mare din Europa, aproximativ 2.500 de euro, constructorul national, Volkswagen, nu a reusit sa profite de pe urma programului „Rabla”. In 2009, constructorul nu a reusit o crestere a vanzarilor decat cu 2,2%, asta si datorita faptului ca programul de innoire a parcului auto s-a terminat in septembrie, in Germania. Totusi, programul „Rabla” a reusit sa mentina un nivel ridicat al inmatricularilor in Germania, cel putin in lunile octombrie si noiembrie.
Sursa: Adevarul