Comisia Europeana a lansat o noua campanie de promovare dedicata alimentelor si agriculturii ecologice in vederea cresterii nivelului de constientizare si recunoastere de catre consumatori a produselor ecologice, in special in randul tinerilor si copiilor, informeaza un comunicat al executivului comunitar.
Noua campanie va fi lasata la targul de agricultura „Foire de Libramont” din Belgia, sub sloganul „Agricultura ecologica. Buna pentru natura, buna pentru tine”.
„Cererea consumatorilor de produse ecologice este in crestere, ceea ce ofera oportunitati noi de afaceri pentru toate sectoarele din lantul de aprovizionare cu alimente. Prin lansarea acestei campanii, fac apel la toate grupurile de interes din domeniul agriculturii ecologice sa promoveze ideea ecologica cu ajutorul noii campanii „Agricultura ecologica. Buna pentru natura, buna pentru tine”, a delcarat comisarul european pentru agricultura si dezvoltare rurala, Mariann Fischer Boel.
In ultimii ani, numarul operatorilor ecologici a crescut semnificativ – un grup care include fermieri, producatori, procesatori si importatori. In 2005, in EU-25 se aflau un total de 182 305 de astfel de operatori, ceea ce corespunde unei cresteri de 13,4% fata de 2004. In ultimii ani, piata europeana ecologica de desfacere a cunoscut o crestere masiva, intre 5 si 30%, in majoritatea tarilor, inclusiv in noile state membre. Cererea crescanda a consumatorilor intareste piata ecologica si ofera noi oportunitati fermierilor si procesatorilor.
De asemenea Comisia Europeana va anunta competitia pentru crearea unei noi embleme pentru o agricultura ecologica, in cadrul conferintei de presa organizate la targul agricol din Belgia.
Campania este lansata in cadrul Planului European de Actiune pentru Alimentatie si Agricultura Ecologica, care plaseaza 21 de initiative pentru dezvoltarea pietei de alimente ecologice si pentru imbunatatirea standardelor prin cresterea eficientei, transparentei si implicit a increderii consumatorilor.
Piata mondiala de produse ecologice a fost estimata la 40 miliarde de dolari, in 2006, aceasta inregistrand un ritm de crestere de 10% pe an, iar valoarea pietei europene de produse ecologice era in 2006 de 17 miliarde dolari.
Numai piata UE a avut in 2007 o valoare de 5,2 miliarde euro, in crestere cu 15% fata de 2006. Pentru 2008, estimarea pentru piata UE a produselor ecologice arata un ritm de crestere de 10%, Germania fiind cea mai mare piata de desfacere a produselor ecologice cu vanzari de 2,8 miliarde de euro.
Studiile de specialitate au aratat ca in urmatorii 5 ani piata UE va inregistra cresteri de 2-10% pe an.
Suprafata totala de teren cultivata in sistem ecologic, la nivel mondial, se ridica la 31,4 milioane hectare, din care Australia si Oceania detin 12,2 milioane hectare, America latina – 6,4 milioane hectare, iar Europa – 6,5 milioane hectare. Africa si America Latina cultiva anual ficare cate 1,2 milioane hectare.
In prezent suprafata cultivata in regim ecologic in Romania reprezinta 0,94% din suprafata agricola de 14,82 milioane hectare, in timp ce, la nivelul Uniunii Europene, suprafata consacrata agriculturii ecologice este de 6,5 milioane ha, adica sub 4% din suprafata de 162,3 milioane hectare cultivata.