ActiveWatch: “Cel mai flagrant caz de presiune economica asupra presei e legat de Rosia Montana”

O sinteza a Raportului FreeEx “Libertatea presei in Romania 2010”, realizat de Agentia de Monitorizare a Presei ActiveWatch, a publicat-o deja Costi Rogozanu. Va voi prezenta acum, integral, modul in care Raportul FreeEx, prezinta cazul Rosia Montana.

“Cel mai flagrant caz de presiune economica facuta de o companie in 2010 e legat de exploatarea miniera de la Rosia Montana”, se arata in capitolul “Presiuni politice si economice. Presiuni ale autoritatilor”, sub titlul “Cenzura Rosia Montana Gold Corporation”.

“12 jurnalisti cunoscuti si cu functii de management editorial (Robert Turcescu, Ioan T. Morar, Mihai Tatulici, Emil Hurezeanu, Doru Buscu, Dragos Nedelcu, Sorin Freciu, toti din grupul Realitatea-Catavencu; Livia Dila – B1Tv, Floriana Jucan – Qmagazine, Vlad Macovei – Evenimentul zilei, Rares Bogdan – Ziua de Cluj, Adrian Bucur – Prima TV, Marian Voicu – TVR, Roxana Voloseniuc – Elle) au facut in luna august o calatorie in Noua Zeelanda, platita de Rosia Montana Gold Corporation (RMGC), firma care vrea sa inceapa exploatarea. Excursia a costat cate 10.000 de euro pentru fiecare invitat. Contactat de jurnalisti, Robert Turcescu a sustinut ca e in concediu, iar altii au spus ca vizita e una de documentare si nu ii obliga sa scrie favorabil despre proiect. Deplasarea intr-o excursie de lux a unui editor, pe cheltuiala unei companii care poate fi subiect de documentare jurnalistica, poate avea un efect direct de auto-cenzura asupra jurnalistilor aflati in subordinea respectivului editor.

Nu e prima excursie de acest gen. “In perioada 2004-2010, politicieni locali si ziaristi din aproape toate trusturile de media au participat la deplasari in Finlanda, Noua Zeelanda si Spania, la mine care folosesc tehnologii similare cu cea pe care RMGC intentioneaza sa o foloseasca la Rosia Montana”, a scris HotNews.ro, citand o firma care presteaza servicii de comunicare pentru RMGC.

Majoritatea televiziunilor si ziarelor nationale difuzeaza publicitate de la RMGC. Cotidianul a lansat cifra de 12 milioane de euro platiti presei in ultimii trei ani, in special catre televiziuni. O exceptie e ziarul Adevarul, care a refuzat in 2010 publicitatea motivand: “Rosia Montana este un proiect controversat, cu care nu vrem sa ne asociem. Este un proiect pe care eu il cred profund imoral”, a spus Peter Imre, directorul general al Adevarul Holding.

Pe 3 martie, o parte din redactia revistei Academia Catavencu si-a dat demisia, invocand presiuni editoriale, inclusiv in subiectele legate de Rosia Montana.

Pe 6 iulie, jurnalistul freelancer Tiberiu Lovin a gasit in Saptamana Financiara un text publicitar pentru RMGC, prezentat ca articol jurnalistic.

Pe 28 ianuarie 2011, Platforma pentru Bucuresti a semnalat ca articole din Romania Libera si Capital, care daunau intereselor RMGC, au disparut de pe site-urile lor la scurt timp dupa publicare. 40 de ONG-uri au acuzat publicatiile de cenzura. Romania Libera a raspuns acuzatiilor astfel: “deciziile editorilor au vizat strict imperativele claritatii si conciziei, fara ca ele sa afecteze in vreun fel informatia esentiala din articol, dar si nevoia ca intr-o dezbatere atat de controversata precum este cea din jurul proiectului <<Rosia Montana>> sa fie prezentate atat punctele de vedere exprimate de contestatari, cat si cele ale sustinatorilor acestuia”.

O cautare dupa “Rosia Montana” pe site-ul Romaniei Libere afiseaza, insa, o suita de articole scrise parca de firma de PR a RMGC, cum ar fi “Rosia Montana, alaturi de rugby-ul romanesc”, “Constructorii sustin Proiectul Rosia Montana” sau “Rosia Montana Gold Corporation are un nou vicepresedinte de resurse umane””.

Textul integral al Raportului FreeEx (in format .pdf) il puteti citi aici:

Despre “excursia” jurnalistilor romani in Noua Zeelanda ati putut citi si pe VoxPublica (unde, de altfel, am publicat in premiera informatia). Pe langa cele cuprinse in raport, tot pe VoxPublica v-am prezentat modul in care importante ziare centrale au publicat un comunicat de presa al RMGC referitor la pozitia unui asa-zis expert UNESCO (de fapt ICOMOS) sub forma de articole jurnalistice de “productie proprie”. Mai mult, dupa ce continutul acelor articole-comunicat de presa a fost infirmat printr-o luare de pozitie oficiala a ICOMOS (organism raportor UNESCO) -, ziarele in discutie nu au mai publicat ceva (detalii aici).

In fine, in primele luni ale acestui an, cenzura legata de subiectul Rosia Montana a continuat. Despre modul in care a disparut un articol critic la adresa RMGC de pe editia online a “Ziua de Cluj” ati putut citi tot pe VoxPublica (articolul aici). Desigur, asta nu-i impiedica pe reprezentantii RMGC sa se planga ca ar fi… “discriminati” de catre mass media romanesti.

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,101FaniÎmi place
108CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente