Array

Cum a ajuns statul roman sa fie dator catre Petrom cu circa 600 de milioane de euro​

Cum a ajuns statul roman sa fie dator catre Petrom cu circa 600 de milioane de euro

Statul roman este dator companiei OMV Petrom cu circa 2,46 miliarde de lei (aprox.600 de milioane de euro). De altfel, chiar in raportul financiar pe 2010, se arata ca aceasta este suma totala estimata pe care Petrom o revendica de la stat pentru unele cheltuieli de mediu. Intr-o prima faza, Ministerul Mediului analizeaza posibilitatea de a returna companiei OMV Petrom 91,6 milioane de lei, fara TVA, reprezentand costuri de decontaminare a mediului. La solicitarea HotNews.ro, Ministerul Mediului a precizat ca a fost infiintat un comitet de avizare care trebuie sa ia o decizie cu privire la plata celor 91,6 milioane de lei. In cazul in care se va ajunge la o disputa intre cele doua parti, cazul va fi solutionat de catre Curtea Internationala de Arbitraj la Paris, precizeaza Ministerul Mediului.

Pentru plata acestor obligatii nu exista un termen limita, sustin surse din domeniu. Trebuie precizat ca in 2004 cand a cumparat Petrom, OMV a platit pentru 33,34% din actiuni suma de 669 milioane euro. Dupa aceea, a majorat capitalul social cu 830,6 milioane euro si astfel a ajuns sa detina 51% din actiuni. In total, Petrom a ajuns sa coste 1,5 miliarde de euro.

Petrom: Pentru inchiderea sondelor, statul datoreaza aproape 2 miliarde de lei, iar pentru obligatiile de mediu de la Doljchim 466 milioane de lei

  • Conform contractului de privatizare, OMV Petrom are obligatia de a inchide sondele care sunt abandonate si care urmeaza sa fie scoase din functiune, se arata intr-un raport pe 2010 privind situatia financiara a Petrom. “Aceste cheltuieli vor fi recuperate de la statul roman, intrucat acestea se refera la activitati de explorare si productie efectuate inaintea procesului de privatizare a OMV Petrom in 2004. Ca urmare, OMV Petrom S.A. a inregistrat datorii estimate cu dezafectarea si respectiv creante de la statul roman in suma de 1.992,84 milioane lei la 31 decembrie 2010 (2009: 1.835,22 milioane RON). De asemenea, OMV Petrom S.A. a inregistrat creante de la statul roman referitoare la obligatiile de mediu in E&P, Rafinare si Doljchim in suma de 466,11 milioane RON (2009: 537,46 milioane RON) intrucat acestea existau inaintea procesului de privatizare a OMV Petrom S.A”, se mai arata in raport.

OMV Petrom a inaintat doua notificari prin care solicita rambursarea costurilor de decontaminare a mediului, in suma de 91,68 milioane RON. Pana in prezent, statul roman nu a platit sumele solicitate. Procedurile contractuale de rambursare sunt in desfasurare.

Contactat de HotNews.ro, Ministerul Mediului confirma ca a primit cele doua notificari, una in 2009 si cealalta in 2010.

  • Precizare: Ministerul Mediului a furnizat HotNews.ro raspunsuri partiale. De exemplu, nu a raspuns in cat timp si in ce mod trebuie platite toate aceste sume.

“In temeiul art. 2.1 din Anexa P la Contractul de privatizare nr. 5/2004, S.C. OMV Petrom S.A. a transmis notificari de pretentie catre Ministerului Mediului si Padurilor, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, in perioada 2009 si 2010”, arata Ministerul Mediului.

  • Notificarea pretentiei nr. 971/20.11.2009 pentru obiectivul Inchiderea celor doua batale de slamuri fosfo-amoniacale de pe platforma Combinatului Doljchim Craiova, in valoare de 30.252.175,84 lei (exclusiv TVA), echivalentul a 7.198.120,94 euro;
  • Notificarea pretentiei nr. 118/26.03.2010, pentru obiectivul Ecologizarea celor doua batale interioare din cadrul Rafinariei Petrobrazi, in valoare de 61.431.494,04 lei (exclusiv TVA), echivalentul a 15.315.786,79 euro.

Abia la inceputul anului, s-a contituit un comitet la nivelul ministerului care sa analizeze aceasta problema. In cadrul Ministerului s-a constituit prin Ordinul 97/18.01.2011, completat prin Ordinul 978/28.02.2011, Comitetul de avizare/aprobare pentru probleme de mediu “Petrom”, pentru punerea in aplicare a prevederii art. 20, alin (6) din Legea nr. 555/2004 privind unele masuri pentru privatizarea SNP Petrom SA, organism specializat care functioneaza pe langa Ministerul Mediului si Padurilor, ce a preluat indatoririle Vanzatorului cu privire la problemele de mediu prevazute in Contractul de privatizare nr. 5/2004 a SNP „Petrom” SA”, arata Ministerul Mediului.

In cadrul acestui Comitet sunt analizate, verificate si dezbatute cele doua notificari. Comitetul are trei variante de decizii: plata totala, plata partiala sau refuzul platii.

  • Conform Ordinului nr.97/2011 „aproba plata totala/partiala sau refuzul costurilor solicitate pentru pierderile de mediu suferite de S.C. OMV Petrom S.A., rezultand din contaminarea istorica…”, iar conform art.8, alin. (6) „Decizia finala a Comitetului de aprobare se semneaza de Presedintele acestuia si se supune aprobarii Guvernului prin hotarare a Guvernului.”

Conform contractului de privatizare 5/2004, disputele pot fi solutionate definitiv de catre Curtea Internationala de Arbitraj, un astfel de proces urmand sa aiba loc la Paris.


Ce prevede contractul de privatizare 5/2004 in privinta solutionarii disputelor

  • „7.1 Solutionarea disputelor 7.1.1 Orice disputa sau neintelegere care ia nastere din sau in legatura cu prezentul Contract, inclusiv, fara a se limita la, orice disputa cu privire la incheierea sa, valabila, existenta, nulitatea, incalcarea, incetarea sau nevalabilitatea Contractului (denumita „Disputa” in cadrul acestei sectiuni 7 (Solutionarea Disputelor), care nu poate fi solutionata pe cale amiabila in termen de 180 (una suta optzeci) de Zile Calendaristice de la notificarea transmisa de oricare dintre Parti privind potentiala Disputa va fi solutionata definitiv de catre Curtea Internationala de Arbitraj CIC conform Regulilor de Arbitraj CIC. Partea care cere initierea procedurii arbitrale va transmite celeilalte Parti o notificare scrisa cu privire la initierea procedurii.
  • 7.1.2 Arbitrajul se va desfasura la Paris, Franta in limba engleza, iar tribunalul arbitral va fi format din 3 (trei) arbitri numiti in conformitate cu Regulile CIC.”

Articole similare

Substanțe chimice periculoase, din ambalajele de plastic, în farfuria noastră și în organismul uman

Peste 20 de substanțe chimice periculoase asociate cu ambalajele de mâncare au fost descoperite în cantități mari în corpul uman, în cadrul...

Care este viziunea partidelor asupra problemelor de mediu. Analiză Greenpeace înainte de alegeri

Greenpeace România a analizat programul principalelor partide politice pe mediu, climă, energie și emisii din transport, în prag de alegeri parlamentare. Acestor...

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,662FaniÎmi place
89CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

Substanțe chimice periculoase, din ambalajele de plastic, în farfuria noastră și în organismul uman

Peste 20 de substanțe chimice periculoase asociate cu ambalajele de mâncare au fost descoperite în cantități mari în corpul uman, în cadrul...

Care este viziunea partidelor asupra problemelor de mediu. Analiză Greenpeace înainte de alegeri

Greenpeace România a analizat programul principalelor partide politice pe mediu, climă, energie și emisii din transport, în prag de alegeri parlamentare. Acestor...

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

De ce sistemul de garanție-returnare este o formă de responsabilitate extinsă a producătorilor?

Pe ai cui umeri cade responsabilitatea în cadrul sistemelor de garanție-returnare? În decursul anilor de când se implementează aceste sisteme, au existat...

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...