In municipiile din judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis, soferii trag cu tunul dupa un loc de parcare
Exista un domeniu in care Romania se apropie foarte repede de Occident: numarul de masini! In ceea ce priveste parcarile, suntem, insa, departe. Daca dincolo exista parcari supra si subterane, la noi astea sunt doar deziderate. De aici deriva si problemele pe care le are fiecare posesor de autoturism. Altfel spus, sa fii in centrul Timisoarei, in ora de varf, si sa speri la un loc de parcare inseamna ca iti lipseste o doaga! La fel si in Arad sau Resita. Mai interesant este ca administratiile locale, in loc sa rezolve problema la modul serios, prin investitii sau atragerea de capital, se pierd in tot felul de fleacuri: vopsitul bordurilor, schimbarea angajatilor si culoarea semaforului…
Mereu altfel
ARAD. In trei ani de zile, parcarile din municipiul Arad s-au… schimbat de nenumarate ori. In primul rand, s-a trecut de la sistemul ParkTronic la TelPark. Odata finalizata trecerea, au fost trasate locurile de parcare in unghi de 45 de grade. S-a terminat vopsitul, dar primaria s-a razgandit. Se parcheaza paralel cu trotuarul. Sistemul a functionat cateva luni, pana cand a trebuit sa fie trasata si o pista pentru biciclisti. Din nou vopsele, din nou calcule, din nou strazi blocate. Si, de parca nu ar fi fost de ajuns, acum au inceput si lucrarile de reabilitare a drumurilor din oras. Nu poti parca de buldozere, fadrome si alte utilaje. Dar, nicio problema, abonamentele se incaseaza in continuare. Agentii economici, mai ales cei din centrul urbei, sunt exasperati. Aprovizionarea se face extrem de greu tocmai din cauzele enumerate mai sus. Dar, in contrast, abonamentele se incaseaza extrem de usor.
O noua lista cu restantierii la parcarea cu plata din municipiu a fost facuta publica de Primaria Arad, aceasta vizand sute de persoane fizice si juridice rau-platnice. Este vorba, mai exact, de 104 aradeni, care au uitat sau nu au dorit sa plateasca amenda primita pentru ca au parcat fara a achita taxa de parcare cu plata de pe centrul Aradului. La acest numar se mai adauga si 23 de persoane juridice care au neglijat si ele amenda pusa pe parbrizul masinilor aflate in parcul lor auto. Printre acestea si-au facut loc si doua primarii: Primaria Carand si Halmagiu, dar si Compania de Apa Arad, o asociatie si cateva firme cunoscute in Arad. Primaria a publicat „anuntul colectiv cu privire la persoanele fizice si juridice cu restante privind plata taxei suplimentare de parcare”, actele administrative fiscale putand fi consultate de titularii acestora la sediul Serviciului Administrare Parcari, de pe Bulevardul Revolutiei nr. 50. Cei care au nemultumiri cu privire la faptul ca se regasesc pe aceste liste negre ale Primariei se pot adresa angajatilor de la acest serviciu pentru lamuriri. (C. Titca)
Garantat, dupa-amiaza
CARAS-SEVERIN. Cresterea numarului de masini care se regasesc in municipiul Resita duce la o adevarata batalie pentru parcarile din fata imobilelor. Pentru un abonament de parcare, resiteanul proprietar de automobil se prezinta la compartimentul parcari (Blocul „800”, camera 3116), in vederea identificarii in „planurile de parcare” a locurilor disponibile si a achitarii contravalorii abonamentului. Sunt trei asemenea abonamente. Primul, Abonament Parcare – General, se elibereaza pe an calendaristic sau semestru. Acest tip de abonament confera gratuitate in parcarile publice cu plata din municipiul Resita, cu exceptia parcarilor prevazute cu bariere de acces, si rezervare la domiciliu/resedinta, intre orele 16 – 8, prin inscriptionarea locului de parcare atribuit cu numarul de inmatriculare al autovehiculului. Cel de al doilea, Abonament Parcare – Locatar, se elibereaza contracost, reprezentand un sfert din valoarea Abonamentului de Parcare – General, pe an sau semestru, tuturor persoanelor fizice si juridice detinatoare de vehicule ce utilizeaza parcarile publice de domiciliu/resedinta si domiciliaza in vecinatatea acestora. Acest tip de abonament permite folosirea locurilor de parcare fara regim de rezervare si nu confera gratuitate in parcarile publice cu plata din municipiu. Pretul de cost al unui abonament de parcare este de 52,36 RON/loc/an.
„Parcarile inscriptionate sunt disponibile tuturor pana la ora 16, prin hotarare de consiliu local, ne-a declarat viceprimarul Tiberiu Padurean. Dupa aceasta ora, si pana la 8 dimineata, poate parca in acel loc numai masina al carei numar de inmatriculare este inscriptionat pe respectivul loc. In cazul in care se incalca aceasta prevedere, cel in cauza poate face o sesizare cu poza catre Biroul Parcari, care va lua masurile de rigoare (amenda intre 300 si 500 de lei)”. In Resita sunt 9.859 de locuri de parcare, abonamente, 3.000, iar masini inregistrate, 11.768. (F. Rotariu)
Abonamente la nimic
TIMIS. Parcarile sunt o raritate in Timisoara. In curand, soferii vor parca pe blocuri sau se vor cocota in copaci. Municipalitatea a importat in urma cu mai multi ani, din Ungaria, sistemul de parcare cu plata, in speranta ca va rezolva problema parcarii si a traficului ingreunat, mai ales in zona centrala. Practic, insa, nu s-a schimbat nimic, chiar daca au fost amenajate mai mult parcari cu taxa. Claxoanele, nervii si injuraturile sunt inca la ordinea zilei. Doar 8800 de locuri de parcare administrate de Administrarea Domeniului Public (ADP) exista in Timisoara, in conditiile in care, conform rezultatelor unui studiu, 70 la suta din familiile care au masina in municipiul de pe Bega au cate doua autoturisme.
Intre parcarile amenajate sau reamenajate de ADP din banii adunati din exploatarea sistemului Telpark se numara parcarile de la magazinul Bega – 95 de locuri, de pe str. Lenau – 78 de locuri, din Piata Doicesti – 40 de locuri, de la Modex – 83 de locuri, din Piata Aurel Vlaicu – 58 de locuri, din Piata 700 – 44 de locuri si din zona Stadion – 209 locuri. Ionel Ursu, seful serviciului Telpark, spune ca recent au fost finalizate lucrarile de amenajare a 280 de locuri de parcare pe Calea Sagului, pe marginea carosabilului. Seful Telpark a mai precizat ca luna viitoare vor incepe lucrari de amenajare a 150 de locuri de parcare, pe marginea carosabilului, pe Bulevardul Cetatii, iar pentru amenajarea de locuri de parcare pe General Dragalina, Primaria Timisoara este in faza de licitatie. Legat de mult promisele parcari supraterane in zona Stadion si in zona Piata 700, Ionel Ursu a precizat ca municipalitatea este in negociere pentru semnarea unui contract de asociere in vederea realizarii celor doua obiective.
Pe langa parcarile aflate in administrarea ADP, mai exista in Timisoara parcarile din fata blocurilor. Pentru acestea, locatarii beneficiaza de un abonament anual de trei lei, suma necesara pentru imprimarea numarului masinii. Acest lucru nu inseamna ca spatiul ii apartine exclusiv, acel loc putand fi folosit si de alti timisoreni. La capitolul plata unui abonament sau a unui tichet Telpark, multi timisoreni spun „pas”. Unii chiar au demarat, de-a lungul anilor, campanii pentru eliminarea acestui sistem, fiind de parere ca ADP are pretentia achitarii unui abonament care nu garanteaza si un loc de parcare. In prezent, un abonament anual la purtator se ridica la 530 lei, unul trimestrial, la 163 lei, iar unul lunar, la 56 de lei. Pentru un abonament general anual, timisorenii platesc 300 de lei, pentru unul trimestrial, 88 de lei, iar pentru unul general lunar, 33 de lei. Cei care stationeaza in parcarile administrate de ADP fara tichet sau fara abonament risca amenda. La a treia abatere se pot trezi cu rotile blocate si, daca in termen de 72 de ore nu este contactat dispeceratul TelPark, masinile sunt tractate intr-un loc special amenajat. Pentru a reintra in posesia autoturismului se plateste o taxa de 110 lei. (S. Andreas)
Poluri opuse
HUNEDOARA. Numarul celor care au autoturisme a crescut semnificativ si in judetul Hunedoara, mai ales in ultimii ani. Si incet, incet, chiar si Valea Jiului devine un oras cu un trafic aglomerat. Dar traficul ingreunat se datoreaza atat proastei semnalizari a arterelor de circulatie, cat si lipsei locurilor de parcare.
Primarul municipiului Deva, Nicolae Schiau, sustine ca in localitatea pe care o conduce traficul nu reprezinta o problema, asta din cauza masurilor aplicate de administratia locala. Mai mult, Deva ar fi localitatea care ar sta cel mai bine din punct de vedere al fluentei traficului si, implicit, al numarului de parcari. „Din punct de vedere al locurilor de parcare stam cel mai bine pe tara. In urma cu patru ani, am inceput un amplu proiect care a fost copiat de mai multe localitati din tara, pentru a fluidiza traficul de pe bulevarde si de pe arterele principale, a realiza parcari si a nu afecta zona verde. Totodata, am inceput si amenajarea de parcari in cartiere si intre blocuri, domeniu in care se lucreaza si acum”, a declarat Nicolae Schiau. Conform edilului, in Deva sunt 69.000 de locuitori si 15.000 de autovehicule, iar numarul locurilor de parcare este in continua crestere, ceea ce conduce la multumirea conducatorilor auto si la un trafic fluent. Primarul a mai spus ca municipiul pe care il conduce va avea 10 sensuri giratorii, pentru a elimina timpii morti de la semafoare si blocajele create de acestea.
La Petrosani, insa, banda I este mai tot timpul folosita ca loc de parcare, din cauza crizei acute de astfel de locatii. Traficul devine astfel greu, iar conducatorii auto, nervosi. Administratia locala de la Petrosani cunoaste aceasta problema si incearca sa ia masurile necesare pentru remediere. Primul pas a fost facut prin amenajarea, pe cateva artere, a aproximativ 150 de locuri de parcare. „Am scos deja la vanzare caietul de sarcini pentru amenajarea a inca 450 de locuri de parcare, in special in cartiere si in zona centrala. Petrosaniul incepe sa fie o localitate aglomerata. Cat de curand vom purta discutii cu Politia Rutiera pentru a stabili care sunt zonele care pot fi fluidizate si poate sa realizam, pe Bulevard, parcari pe o singura parte”, a spus primarul municipiului Petrosani, Tiberiu Iacob Ridzi. Ca situatia e „groasa” o dovedeste insa faptul ca in oras sunt peste 5000 de autovehicule si numai vreo 300 de parcari.
Va prezentam si situatia parcarilor din municipiul Hunedoara, dar plimbarea de la un compartiment la altul, pentru ca nimeni nu era autorizat sa ofere informatii, iar primarul era de negasit, ne-a facut sa renuntam. Intr-un final, ni s-a oferit un numar direct catre reprezentantul pe problemele cu presa, numai ca, la linia respective, ca la relatiile cu clientii de la serviciile de telefonie mobila. Vorbesti cu robotul. (M. Mihai)
Sursa: 24 de ore – Resita