Modernizarea „Drumului Regelui” nu are acordul de mediu, drumul traverseaza doua arii naturale protejate aflate in administrarea „Natura 2000”

Modernizarea „Drumului Regelui” nu are acordul de mediu, drumul traverseaza doua arii naturale protejate aflate in administrarea „Natura 2000”

Modernizarea celei mai inalte sosele din Romania risca sa fie stopata din cauza neglijentei celor de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Lucrarea nu are un aviz de mediu, iar obtinerea lui este extrem de dificila in prezent, pentru ca drumul este executat in proportie de 80%. Mai grav, drumul traverseaza doua arii naturale protejate aflate in administrarea „Natura 2000”, ceea ce presupune ca, daca problema avizelor nu se remediaza pe plan local, este nevoie de interventia Directoratului General pentru Mediu al Comisiei Europene. Lucrarile, in valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, au fost executate de cunoscutul om de afaceri Nelu Iordache si firma sa, Romstrade SRL.

Lucrarile la DN67C sau Transalpina, asa cum este cunoscut drumul care face legatura intre localitatea Bengesti-Ciocadia si Sebes (Alba), trecand prin Ranca si Obarsia Lotrului, au fost adjudecate in 2008 de Romstrade SRL, a lui Nelu Iordache, unul dintre „regii asfaltului” din Romania. Valoarea estimata a contractului a fost de 859.605.821 de lei, adica peste 200 de milioane de euro. Inca de la inceput, lucrarea a avut un mare „minus”, si anume autorizatie de mediu, cu toate ca acesta trebuia emis inainte de autorizatiile obtinute la nivelul fiecarui judet (n.r.: 62/12.09.2008 pentru Gorj, 74/22.09.2008 pentru Valcea si 59/06.10.2008 pentru Alba). In anul 2009, cand deja se decontasera cam 20% din lucrari, DRDP Craiova s-a trezit ca proiectul nu are acest acord de mediu sau, dupa cum sustin unele surse, le-a amintit cineva „de bine”, interesat la randul sau sa ii „jupoaie” de bani. In mod normal, beneficiarul lucrarii trebuia sa sisteze executia reabilitarii pana la obtinerea avizelor. Numai ca asta insemna pierdere financiara pentru executant. Si cum acesta este unul dintre cei mai influenti oameni de afaceri din Romania, nimeni nu a indraznit sa sisteze lucrarile.

 

Acordul de mediu, obtinut „pe barba” celor de la Romstrade

Oprirea lucrarilor presupunea ca patronul firmei Romstrade, Nelu Iordache, nu mai putea face deconturi si incasa bani de la CNADNR, multi de altfel avand in vedere valoarea contractului. In fata acestui risc, Iordache s-a angajat sa obtina el acordul de mediu pentru proiect, sens in care a si contractat, in februarie 2010, in nume propriu, S.C. House Construct Invest Environment S.R.L. Bucuresti, firma unui anume Bulimar Laurentiu, cu multe „intrari” pe la Garda Nationala de Mediu si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului. „Lipeala” cu firma din Bucuresti a fost facuta de Osz Strakator Lorant Florian, comisar la acea data in cadrul Comisariatului General al Garzii Nationale de Mediu, cercetat, ulterior de DNA pentru luare de mita. Culmea, acesta a fost condamnat la trei ani de inchisoare de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru ca „omitea” sa amendeze agentii economici pe care ii depista fara autorizatii de mediu.

Doua arii protejate incurca planurile lui Iordache

Initierea demersurilor pentru obtinerea retroactiva a acordului de mediu de catre S.C. HCI Environment S.R.L. avea sa releve ca situatia era cu mult mai grava decat se asteptase cineva. Pentru obtinerea acestui aviz de mediu trebuia efectuat studiu de impact asupra mediului, deoarece DN 67C traverseaza o serie de arii naturale protejate, intre acestea, situl ROSCI 0085 Frumoasa, aflat in administrarea Consiliului Judetean Alba, si situl ROSCI 0188 Parang, aflat in custodia Fundatiei Guard Forest, ambele fiind parti componente ale retelei ecologice europene „Natura 2000”. Cu alte cuvinte, pentru realizarea unui studiu privind impactul asupra mediului, este necesara implicarea Directoratului General pentru Mediu al Comisiei Europene. Chiar si asa, ar fi o mare problema, pentru ca acest Directorat nu poate emite autorizatii de mediu pentru lucrari finalizate in proportie de 80%, asa cum este Transalpina. Practic, nu se rezolva mai nimic, desi lucrarile continua sa fie decontate firmei Romstrade SRL.

 

O cerere neaprobata „rezolva” situatia

In luna august, 2010, firma selectata de Romstrade sa execute studiul de impact ocoleste Directoratul General de Mediu al CE si depune, in numele CNADNR si al firmei executante, o solicitare la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului pentru eliberarea acordului de mediu. Nimeni nu aproba, insa. Mai mult decat atat, o data depus acel document, toata lumea se comporta ca si cand situatia s-ar fi rezolvat. Astfel, CNADNR continua sa deconteze lucrari, iar Nelu Iordache continua sa asfalteze fostul „drum al Regelui”. In 2011, la doi ani de la prima „revelatie” privind lipsa acordului de mediu, Agentia pentru Protectia Mediului trimite CNADNR o adresa in care ii comunica faptul ca „avand in vedere volumul lucrarilor deja executate de antreprenor, peste 80%, nu se mai poate emite acord de mediu pentru aceasta lucrare (n.r.: modernizarea DN 67C)”.

Culmea, nici dupa acest moment, subsidiara CNADNR de la Craiova nu sisteaza platile si continua sa deconteze lucrarile Romstrade SRL.

Firma de consultanta, scoasa „tap ispasitor”

Pentru ca nimeni din cadrul CNADNR sau de la firma executanta sa nu raspunda pentru lipsa unui acord de mediu privind modernizarea Transalpinei, se gaseste tap ispasitor in firma care asigura consultanta de specialitate si asistenta tehnica. Este vorba de S.C. Irimat Cons S.R.L., firma apartinand lui Gelu Florin Goroneanu, fost coleg al lui Nelu Iordache, pe vremea cand ambii lucrau la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale. Astfel s-a apreciat ca acordul de mediu nu a fost obtinut intrucat Goroneanu nu a pus la dispozitia DRDP Craiova documentatia aferenta acestui demers, conform obligatiilor sale contractual.

In 10 ianuarie, a avut loc o sedinta la CNADNR in care s-au luat tot felul de angajamente de catre factorii implicati. Pana in prezent, insa, nu s-a rezolvat nimic, ceea ce face ca finalizarea lucrarilor de reabilitare al Transalpinei sa fie puse sub semnul intrebarii. Norocul celor de la companie este ca drumul este circulabil pe toata lungimea, pana la Sebes. Riscant, dar circulabil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *