Primul vapor din lume propulsat partial de un „zmeu” gigantic a pornit saptamana trecuta din Bremen catre Venezuela, in cadrul unui experiment prin care inventatorul Stephan Wrage spera sa diminueze costul zilnic al combustibilului cu 20%, echivalentul a 1.600 de dolari.
„Urmarim sa demonstram ca merita sa protejam mediul”, a declarat Wrage pentru Reuters. Acesta a mai adau-gat ca ecologia si economia nu sunt termeni contradictorii, reprezinta o motivatie pentru oameni.
Nava de 10.000 de tone „MS Beluga SkySails”, care va folosi un zmeu controlat electronic ce utilizeaza curentii de aer de la inaltimi foarte mari pentru a ajuta motorul, combina tehnologia moderna cu obiceiurile de milenii.
Insa, daca zmeul este o solutie destul de elaborata, o alta metoda arata ca progresul nu este intotdeauna liniar: companiile de transport naval au cautat o solutie la preturile tot mai mari ale petrolului si la nevoia de a reduce emisiile si au ajuns la concluzia ca cea mai simpla este aceea de a incetini.
Proprietarii de vase reduc viteza
Cele 50.000 de vase comerciale din lume, care transporta 90% din marfuri, de la petrol, gaze naturale, carbune pana la cereale si produse electronice, emit 800 milioane de tone de dioxid de carbon pe an, aproximativ 5% din totalul mondial. Or, costurile pentru combustibil au crescut anul trecut cu 70%.
„Aceasta crestere spectaculoasa i-a determinat pe proprietarii vaselor sa recurga la temperarea vitezei pentru a economisi combustibil si pentru a reduce emisiile de gaze de sera, pe seama carora este pusa incalzirea globala”, a declarat un director din cadrul societatii de clasificare Germanischer Lloyd, Hermann Klein.
„Numarul companiilor de shipping care reduc viteza pentru a scadea costurile cu combustibilul a crescut constant”, a spus Klein, a carui organizatie desfasoara inspectii de siguranta pentru mai mult de 6.000 de nave in intreaga lume.
Sursa: Adevarul