Companiile auto se pot inscrie in perioada 12-27 februarie pentru a participa la programul de stimulare a innoirii parcului auto national, denumit si „Rabla”, a carui prima etapa se va incheia pe 29 mai, data pana la care este planificata inlocuirea a 20.000 de automobile mai vechi de zece ani.
In editia din acest an a programului „Rabla” vor putea fi inlocuite pana la 60.000 de automobile care au cel putin 10 ani de la data fabricatiei, fata de limita de 12 ani de anul trecut, fiind alocate fonduri totale de 228 milioane de lei.
La „Rabla” din acest an pot participa si posesorii de masini cumparate din afara tarii, daca acestea au o vechime de cel putin 10 ani si daca au fost inscrise in circulatie in Romania pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2006, potrivit unui ordin al ministrului Mediului privind reluarea in 2009 a programului de stimulare a innoirii parcului auto national.
Pentru prima etapa a programului „Rabla” sunt alocate 76 de milioane de lei, echivalentul inlocuirii a 20.000 de masini mai vechi de 10 ani, prima de casare fiind de 3.800 de lei.
In cazul celorlalte doua etape, fondurile alocate fiecareia dintre ele totalizeaza aceeasi suma, acelasi numar de unitati si aceeasi valoare a primei de casare ca si pentru prima etapa. A doua parte a programului de innoire a parcului auto se va derula intre 1 iunie si 31 august, iar ultima etapa va avea loc intre 1 septembrie si 11 decembrie.
Dosarele producatorilor auto sau a comerciantilor de automobile vor fi analizate si solutionate in termen de sapte zile lucratoare de catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), iar in limita a altor trei zile lucratoare dupa ce se incheie sesiunea de validare va fi publicata pe site-ul AFM lista cu firmele auto admise, banii aprobati pentru fiecare companie si echivalentul in numar de unitati pentru suma aprobata.
Potrivit acestor coordonate, „Rabla” ar trebui sa inceapa in prima parte a lunii martie.
Firmele auto care au fost acceptate in cadrul „Rabla”, dar care nu au utilizat cel putin 80% din finantarea contractata intr-o anumita etapa, cu exceptia celei de-a treia, sunt excluse automat din program.
In contextul in care numarul
de masini vechi importate anual este de 6-7 ori mai mare decat numarul masinilor scoase din uz, eficienta programului este sub semnul intrebarii.
Sursa: Curentul