Schimbarile climatice: UE si MTV mobilizeaza artisti internationali pentru sensibilizarea publicului tanar in perspectiva Conferintei de la Copenhaga privind climatul.
Comisia Europeana si MTV Networks International au lansat astazi campania Play to Stop – Europe for Climate, care se va desfasura pe parcursul a sase luni si al carei obiectiv este sensibilizarea tinerilor fata de pericolele pe care le prezinta schimbarile climatice; campania va mobiliza publicul tanar in perspectiva conferintei privind climatul care va avea loc anul acesta, in luna decembrie, la Copenhaga. Play to Stop vizeaza 11 state membre si va cuprinde videoclipuri, un concert al formatiei Moby la Stockholm, doua concerte ale altor artisti la Budapesta si la Copenhaga, transmisiuni pe internet si jocuri, precum si materiale editoriale privind schimbarile climatice. Conferinta privind schimbarile climatice de la Copenhaga, la care se vor aborda modalitatile de continuare a Protocolului de la Kyoto, se deschide la 7 decembrie.
Comisarul UE pentru mediu, Stavros Dimas, a declarat: „Tinerii de astazi vor resimti puternic efectele schimbarilor climatice. Conferinta de la Copenhaga reprezinta, probabil, ultima sansa de a aborda schimbarile climatice inainte ca situatia sa scape de sub control. Constatam peste tot in lume o imensa dorinta de a se ajunge la un acord in acest sens si trebuie sa incurajam aceasta evolutie. Evenimentele de acest gen sunt cruciale, deoarece tinerii constituie un grup de presiune extrem important. Tinerii vor fi afectati cel mai mult de schimbarile climatice – asadar parerile lor sunt esentiale.”
„Toate tarile vor avea de suferit de pe urma schimbarilor climatice, iar generatiile viitoare vor fi serios afectate. Iata de ce MTV considera ca este fundamentala comunicarea pentru a transmite informatii privind gravitatea problemei si pentru a
combate comportamentele care agraveaza situatia in ceea ce priveste schimbarile climatice”, a declarat Antonio Campo Dall’Orto, vice-presedinte executiv al Music Brands, in cadrul MTV Networks International. „Este o lupta pe care o ducem pas cu pas, zi dupa zi. Eforturile pentru un viitor durabil si in care sa existe preocuparea pentru mediul inconjurator reprezinta o lupta pentru democratie in aceeasi masura in care constituie o lupta pentru mediu; de aceea suntem mandri ca putem sprijini actiunile importante pe care le desfasoara UE in domeniul mediului prin intermediul campaniei Play to stop-Europe for Climate.”
Principalii artisti participanti
Din iulie pana in decembrie, campania „Play to stop-Europe for Climate” are ca obiectiv angajarea tinerilor din 11 state membre in lupta impotriva schimbarilor climatice. Aceasta campanie se va desfasura in Bulgaria, Republica Ceha, Danemarca, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Polonia, Romania, Suedia si Regatul Unit. Vor avea loc trei concerte ale unor mari artisti internationali, la Stockholm, Budapesta si Copenhaga, care vor fi transmise de MTV. Primul concert, al formatiei Moby, va avea loc la Stockholm, la 20 august. De asemenea, pe tot parcursul campaniei, canalul de televiziune va prezenta materiale editoriale despre lupta impotriva schimbarilor climatice si va realiza mai multe emisiuni speciale.
Fiecare concert va fi organizat impreuna cu o manifestare importanta legata de schimbarile climatice: saptamana mondiala a apei, la Stockholm, saptamana mobilitatii, la Budapesta, si conferinta privind climatul, la Copenhaga. Tarile vor fi reprezentate de personalitati cu rol de ambasadori nationali care vor incerca sa atraga atentia marelui public asupra acestei probleme, exprimandu-si opiniile. Iata cateva dintre aceste personalitati: jucatoarea de tenis Magdalena Maleeva, din Bulgaria, cantareata daneza Anna David, starul TV italian Paola Maugeri, vedeta de varietati Michal Pirog, din Polonia si militantul ecologist roman Serban Miron Copot.
Incurajarea tinerilor la actiune
Desi sunt constienti de riscurile schimbarilor climatice, tinerii iau rar initiativa de a le
combate. Conform unei anchete realizate la scara europeana si publicata astazi (http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm), tinerii considera ca schimbarile climatice reprezinta cea mai grava problema, dupa saracie, cu care se confrunta omenirea, insa numai 51% dintre cei cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani au luat initiativa de a actiona impotriva schimbarilor climatice, ceea ce reprezinta proportia cea mai redusa dintre toate grupele de varsta.
Campania vizeaza informarea tinerilor cu privire la consecintele pe care le poate avea esecul realizarii unui acord la Copenhaga si ii mobilizeaza sa-si foloseasca energia in lunile care ne despart de conferinta pentru a exercita presiuni asupra
factorilor responsabili in sensul ajungerii la un acord.
Pe tot parcursul campaniei, tinerii vor avea ocazia sa schimbe pareri cu privire la schimbarile climatice si la mediul inconjurator, precum si sa-si impartaseasca ideile asupra modului in care poate fi protejat mediul inconjurator, pe site-ul web Play to Stop, la adresa www.mtvplay4climate.eu.
Context: actiunile UE in ceea ce priveste schimbarile climatice
Obiectivul conferintei din decembrie este de a realiza un nou acord mondial in domeniul climatului pentru a continua Protocolul de la Kyoto, care expira in 2012. Este necesar sa se actioneze rapid: destabilizarea climatului constituie deja o realitate; orice amanare a realizarii acordului va intarzia inevitabil actiunile la nivel mondial si va accentua efectele negative ale schimbarilor climatice.
Uniunea Europeana joaca deja un rol important in lupta la nivel mondial impotriva schimbarilor climatice. In decembrie 2008, UE a adoptat o politica integrata privind energia si schimbarile climatice, cu obiective ambitioase pentru anul 2020. Exista sperante ca Europa este pe calea cea bun – catre un viitor durabil cu o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon, bazata pe un consum redus de energie prin:
– reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 20% (30% daca se ajunge la un acord international)
– reducerea consumului de energie cu 20% prin cresterea eficientei energetice
– satisfacerea a 20% din nevoile noastre energetice din surse regenerabile.