Kievului i s-a cerut sa inceteze lucrarile, dupa ce la reuniunea Conventiei Espoo s-a decis, in unanimitate, ca a incalcat prevederile tratatului.

Delegatii prezenti la reuniunea Conventiei Espoo de la Bucuresti au decis ieri, in unanimitate, ca Ucraina a incalcat prevederile tratatului de mediu transfrontalier in cazul Canalului Bastroe si au emis un avertisment de incetare a lucrarilor. Documentul final al reuniunii arata ca Ucraina „nu a respectat in special articolele 2, 3, 4, 5 si 6” din Conventie, care reglementeaza procedurile de autorizare a proiectelor cu posibil impact transfrontalier. Delegatii au emis catre guvernul ucrainean o declaratie de neconformare si un avertisment ce va intra in vigoare in luna octombrie, daca lucrarile la canal vor continua. Documentul a fost emis in ciuda faptului ca Ucraina anuntase, in ziua precedenta, ca va amana inceperea lucrarilor din etapa a doua de constructie a Canalului Bastroe, pana la indeplinirea obligatiilor asumate prin semnarea Conventiei.

Kievul a indulcit tonul

Anuntul fusese facut marti seara, printr-o scrisoare semnata de vicepremierul ucrainean Hrihori Nemiria si prezentata de delegatia ucraineana la lucrarile Conventiei ONU privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontalier (Conventia Espoo). Conventia Espoo este o intelegere internationala la care au aderat peste 40 de tari, inclusiv Romania si Ucraina. Tarile semnatare s-au angajat sa notifice si sa consulte statele vecine despre toate proiectele importante care ar putea avea un impact major asupra mediului.

Ucraina a hotarat, in decembrie anul trecut, sa inceapa lucrarile fara sa notifice autoritatile romane si Secretariatul Conventiei Espoo. Kievul a dat insa inapoi dupa ce autoritatile romane, ONG-urile internationale de mediu si Comisia Europeana au facut presiuni. Concret, Ucraina si-a luat acum angajamentul de a incepe consultari cu partile ce pot fi afectate de construirea Canalului Bastroe, respectiv cu Romania. Documentul precizeaza chiar ca „partea ucraineana este pregatita sa semneze acorduri bilaterale cu partea romana”. In plus, Ucraina ii va invita pe reprezentantii Secretariatului intr-o vizita la santierul Canalului Bastroe.

Constransi de obiectivul aderarii

Ministrul roman al mediului, Attila Korodi, a salutat decizia Kievului, aratand ca invitarea Romaniei la discutiile bilaterale este un mare castig, deoarece tara noastra poate deveni parte la analiza privind impactul asupra mediului a proiectului ucrainean. In opinia lui Korodi, decizia poate avea legatura cu aspiratiile Ucrainei de aderare la UE. Secretarul general al Conventiei Espoo, Wiecher Schrage, a salutat la randu-i pozitia Ucrainei. „S-a simtit ca guvernul ucrainean a realizat ca sunt neintelegeri si greseli din partea lor si au promis ca vor fi mult mai deschisi”, a declarat Schrage. Sefa delegatiei ucrainene, Irina Makarenko, a explicat ca lucrarile la proiect au inceput din 2002, iar, pana la raportul Comisiei de Investigatie a Conventiei Espoo, Ucraina nu a considerat ca acest proiect este o problema transfrontaliera, ci un proiect efectuat pe teritoriul sau.

TACTICA

Romania, ignorata sistematic

Dosarul Bastroe a reprezentat un punct fierbinte in cadrul lucrarilor Conventiei, la care au participat delegatii din peste 45 de tari. Potrivit unui raport al Comitetului de Implementare a Conventiei de la Espoo, prin construirea Canalului Bastroe, Ucraina a incalcat flagrant prevederile tratatului. Motivele: „Nu a furnizat documentatia completa a proiectului, nu i-a oferit Romaniei posibilitatea de a formula comentarii, publicului din Romania nu i s-a oferit posibilitatea de a transmite observatii si nu au avut loc consultari intre cele doua tari pentru masuri de reducere a impactului asupra mediului”. Constructiile la canal au inceput in mai 2004, in ciuda numeroaselor proteste ale Romaniei. In opinia autoritatilor de la Bucuresti, Bastroe nu este doar o problema romano-ucraineana, ci una de interes european, deoarece poate avea un impact negativ asupra intregii Delte a Dunarii.

Sursa: Evenimentul Zilei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here