Capitala a pierdut in ultimii 18 ani 45 de baze sportive si 1.970 de hectare de spatiu verde, iar viteza de deplasare prin centrul orasului nu trece de 2 kilometri pe ora.
Capitala Romaniei se confrunta cu o situatie critica in ceea ce priveste dezvoltarea haotica de proiecte imobiliare. O data cu cresterea numarului locuitorilor si a veniturilor acestora exista o cerere foarte mare pentru locuinte noi, dar si pentru centre de afaceri si spatii comerciale. Cresterea ritmului constructiilor fara o strategie coerenta afecteaza atat calitatea vietii locuitorilor, cat si intregul mediu de afaceri, ducand la pierderi considerabile, se arata intr-un studiu al companiei imobiliare Coldwell Banker Commercial Romania (CBCR). „Autoritatile, dar si dezvoltatorii ar trebui sa ia in considerare implementarea unor concepte precum „smart growth” – dezvoltare inteligenta sau „urban renewal” – reinnoire urbana, pentru a preveni probleme critice, asa cum s-a intamplat in orasul ita-lian Palermo in anii „50-„80, spune Catalin Secareanu, manager Coldwell Banker Commercial Romania.
PROBLEME. Din Bucuresti au disparut spatiile verzi, ceea ce a condus la diminuarea considerabila a calitatii vietii, dar si la pierderi financiare cauzate de trafic si viteza scazuta de deplasare. Orasul a devenit un furnicar in care traiesc circa 3 milioane de oameni, care au probleme grave de deplasare prin oras, indiferent de mijlocul de transport pe care-l aleg. Pierderile cauzate de problemele de trafic nu sunt doar de ordin financiar, ci, mult mai grav, au fost si persoane care si-au pierdut viata, pentru ca timpul mediu in care o ambulanta a ajuns la cazurile de urgenta a fost de 35 de minute in 2006. Si oamenii de afaceri pierd bani din cauza vitezei prea mici de deplasare. Asociatia Romana a Antreprenorilor in Constructii estimeaza pierderi anuale de 180 de milioane de euro din aceasta cauza.
PROIECTE CU CAP. In momentul de fata, in Bucuresti s-au conturat zone rezidentiale dupa criterii de pret, de distanta pana in centru sau de clase sociale, considera analistii de la agentia imobiliara Esop. Irina Petrescu, directorul departamentului de vanzari Esop, considera ca pretul de vanzare al unui complex imobiliar trebuie sa fie foarte bine adaptat la valoarea pietei in momentul respectiv, cat si adecvat facilitatilor, locatiei si finisajelor pe care le ofera, altfel dezvoltatorul risca sa nu isi vanda proiectul. Din acest motiv, dezvoltatorii trebuie sa apeleze la consultanta imobi-liara si sa nu mai construiasca „dupa ureche”, si pentru binele lor, dar si pentru binele comunitatii.
Sursa: Jurnalul National