Circuitul taxei in natura

Birul pe masina se bate cap in cap cu Codul silvic. O parte din bani vor ajunge si in fondul de reimpadurire

Banii din taxa de prima inmatriculare au destinatie, cel putin pe hartie, pentru masuri de protectie a mediului. Numai ca, in goana lor de a da o fata cat mai ecologica masurii impuse, guvernantii au destinat banii unor activitati ce intra in obligatia altor persoane.
Mai mult, neindeplinirea acestor obligatii poate duce la privarea de libertate a celor care nu respecta aceste obligatii. In proiectul de OUG a taxei auto sunt mai multe programe ce urmeaza sa fie finantate din banii colectati pe taxa de prima inmatriculare. Unul dintre acestea vizeaza o stimulare a innoirii parcului auto national, cu alte cuvinte, pentru finantarea programului „Rabla”, unde se vor duce cei mai multi bani. Pistele pentru biciclisti se afla si ele printre aceste programe, fiind exclusiv placerea ministrului Mediului. Alte proiecte prevad: realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, geotermala si eoliana, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile, proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural. Un alt proiect in care vor intra banii din noua taxa priveste si impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, desi exista o lege care prevede ca impadurirea se face de catre cel care a taiat padurea. Potrivit legislatiei in vigoare, fiecare proprietar are grija de padurea lui. Noul Cod Silvic (n.r. – Legea nr. 46/2008), adoptat de Parlament si publicat in Monitorul Oficial din nr. 238 din 27 martie 2008, spune ca proprietarii care defriseaza padurile trebuie sa le reimpadureasca in termen de 2 ani. In caz contrar aceasta constituie o infractiune silvica si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 3 luni sau cu amenda.

Executare silita
Legea nr. 46, la art. 32, precizeaza ca, in cazul in care proprietarul nu isi indeplineste obligatia din motive imputabile, autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, dupa somatie, asigura, prin ocoale silvice sau prin societati comerciale atestate, executarea lucrarilor de impadurire si de intretinere, pe baza de deviz, contravaloarea acestor lucrari fiind suportata de proprietar. Aceasta contravaloare este suportata de la bugetul de stat, pana la recuperarea datoriei de la proprietar. Se poate apela inclusiv la executare silita, pentru recuperarea banilor cheltuiti cu impadurirea, cu prioritate asupra terenului regenerat. Mai mult, administratorul padurii proprietate publica a statului si proprietarii de paduri au obligatia sa infiinteze fondul de conservare si regenerare a padurilor, purtator de dobanda, neimpozabil, deductibil fiscal si avand regimul rezervelor fiscale. Acest fond de conservare si regenerare a padurilor se foloseste, printre multe altele, si pentru impadurire.
In 2007, veniturile incasate la bugetul de stat din taxa de prima inmatriculare auto s-au ridicat la aproximativ 867,84 milioane de lei (245,42 milioane euro), potrivit datelor Ministerului Economiei si Finantelor (MEF). Valoarea reprezinta 0,22% din Produsul Intern Brut (PIB). Veniturile bugetare ar putea scadea cu 300 milioane lei in acest an, in urma modificarii taxei de prima inmatriculare auto, potrivit proiectului de ordonanta de urgenta privind modificarea taxei.
Taxa auto creste pentru masinile noi vandute in Romania, toate cu motoare care corespund normelor Euro 4, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2000 de centimetri cubi. Masinile mai vechi de 15 ani vor avea o reducere de 95%. Taxa va fi totusi mai mare pentru automobilele vechi de import. Potrivit proiectului, nu se va plati nici o suma pentru masinile hibrid, electrice, euro 5 si euro 6. Cei care au platit deja aceasta taxa de la 1 ianuarie 2007 vor primi inapoi diferenta dintre valoarea actuala a taxei si cea stabilita in noul proiect. Procedura de restituire a banilor va fi stabilita de autoritati in termen de o luna. Noul proiect prevede ca banii pe taxa auto pot fi returnati si celor care isi vand masina intr-o alta tara, membra a Uniunii Europene, dar si celor care isi accidenteaza masina si o radiaza.

Sursa: Universul Padurii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *