Prin schimbarea ambalajelor pentru 13 categorii de produse populare marile magazine ar reduce deșeurile de plastic cu aproximativ 35%. Sursa foto: raport

Provocarea de a ne schimba obiceiurile de consum, de a trece la sisteme de reutilizare pe scară largă și de a inversa tendința de poluare cu plastic este imensă. Un nou raport Greenpeace UK, citat de Circular online UK, susține că s-ar putea reduce considerabil deșeurile de plastic pe care le generează marile magazine, prin schimbarea ambalajelor a doar câteva produse. Modelarea realizată de Greenpeace include ambalajele a 54 categorii de produse responsabile pentru o mare parte din amprenta de carbon a supermarketurilor. 

Identificarea rapidă a sursei cu cel mai mare potențial de reducere drastică a volumului ambalajelor de plastic este unul dintre cele mai importante demersuri de mediu ale acestei epoci, consideră Nina Schrank, campaigner al Greenpeace UK.

Analiza sugerează că prin schimbarea ambalajelor pentru 13 categorii de produse populare, precum răcoritoarele carbogazoase, fructele, legumele și detergenții, marile magazine ar reduce deșeurile de plastic cu aproximativ 35%, ar elimina 45 de miliarde de bucăți de plastic și peste 300.000 de tone de plastic. Cele 13 categorii de produse selectate sunt cele mai reprezentative atât din perspectiva greutății, cât și a vânzărilor și a numărului de componente de plastic. 

Raportul „Despachetat: Cum pot supermarketurile să reducă ambalajele de plastic până în 2025” (​în original Unpacked: How supermarkets can cut plastic packaging in half by 2025) are la bază cifrele privind cantitatea de ambalaje din plastic produsă de supermarketurile din Marea Britanie în 2019. Proiecțiile iau în considerare greutatea estimată, unitățile de vânzare și numărul de componente (bucăți) de plastic din cumpărăturile consumatorilor.

Reutilizarea și Responsabilitatea Extinsă a Producătorilor, instrumente pentru atingerea obiectivului

Cercetările anterioare nu au detaliat numărul componentelor de plastic, cum sunt capacele, etichetele, foliile și nu s-au concentrat pe categorii de produse – apă îmbuteliată, răcoritoare carbogazoase, detergenți, legume etc. Raportul Greenpeace UK nu furnizează doar cele mai actuale calcule privind ambalajele de plastic din supermarketuri, ci și un model pentru cum ar putea să fie reduse la jumătate până în 2025.

Greenpeace propune ca marile magazine să reducă ambalajele cu prioritate la 13 categorii, pentru ca efectele să se resimtă cât mai repede posibil. Categoriile recomandate sunt: apa îmbuteliată, băuturile carbogazoase, detergentul și balsamul, băuturile energizante și cele pentru sportivi, orezul, legumele și salatele, fructele, sucul de fructe, concentratele și siropurile, produsele pentru baie și duș. Se estimează că doar cinci din cele 13 categorii de produse contribuie anual cu 247.000 de tone de ambalaje de plastic: apa îmbuteliată, răcoritoarele carbogazoase, laptele, legumele / salatele și fructele ambalate.  

Greenpeace solicită magazinelor și producătorilor din Marea Britanie să își asume țintele ambițioase de reducere la jumătate a ambalajelor din plastic de unică folosință până în 2025, și cel puțin 25% din acest obiectiv să fie atins prin introducerea ambalajelor reutilizabile. 

Modificările de natură să întărească legislația privind Responsabilitatea Extinsă a Producătorilor ar trebui să stimuleze reutilizarea și reducerea ambalajelor din plastic de unică folosință. În primul rând, producătorii trebuie să acopere integral costurile privind eliminarea deșeurilor. În al doilea rând, eco-modularea taxelor ar trebui să îi încurajeze să proiecteze sustenabil ambalajele și să se orienteze spre reutilizare. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here