Datele Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) arată că în orașele bogate situația s-a îmbunătățit, însă poluarea din țările sărace crește în continuare și ucide 7 milioane de oameni pe an la nivel global.

Datele cele mai recente ale OMS subliniază creșterea poluării în orașele sărace precum cele din India, dar și un aer mai curat în țările bogate.

Inegalitatea dintre țările bogate și cele sărace în domeniul poluării se amplifică conform ultimelor date globale de la OMS care arată că 7 milioane de oameni, majoritatea în țările sărace,  mor anual din cauza substanțelor poluante din aer.

În lume, nouă oameni din zece trăiesc în zone cu aer nociv, chiar periculos, arată raportul OMS care este considerat cea mai completă colecție de date globale referitoare la calitatea aerului. Dar nivelul de contaminare variază mult în funcție de acțiunile guvernelor și de resursele financiare.

Pentru prima dată, raportul include date regionale istorice care arată că peste 57% dintre orașele de pe continentul american și peste 61% din orașele europene au cunoscut între 2010 și 2016 o scădere a particulelor în suspensie PM10 și PM2,5.

Dar aceste realizări au fost simultane cu tendințele de înrăutățire din alte regiuni. Cea mai rapidă deteriorare a fost în Asia de Sud și de Sud-Est, unde mai mult de 70% din orașele sărace au suferit o degradare a calității aerului. Orientul Mijlociu a fost de asemenea grav afectat.

Delhi și Cairo sunt de departe cele mai poluate mega-orașe din lume, cu un nivel mediu al PM10 de zece ori mai mare decât recomandările OMS. Ele sunt urmate de Dhaka, Mumbai și Beijing, cu concentrații ale particulelor de cinci ori mai mari decât nivelul recomandat.

Continentul american, în special SUA și Canada, a fost singura regiune în care marea majoritate a oamenilor (80%) respiră un aer care respectă recomandările referitoare la particule ale OMS. În Asia și în Orientul Mijlociu, proporția acestora este aproape de zero. Din punct de vedere al poluării casnice, care contribuie cu 3,8 milioane de decese, discrepanța este de asemenea mare pentru că familiile din țările sărace depind în proporție mai mare de arderea lemnului, a cărbunilor și a gazului lampant pentru încălzire și gătit.

În mare, autorii raportului spun că totalul deceselor anuale de 7 milioane este neschimbat față de raportul anterior despre calitatea aerului în 2016, în ciuda creșterii conștientizării acestei probleme și a promisiunilor de măsuri din partea guvernelor.

Există orașe și regiuni unde situația s-a îmbunătățit,” spune Sophie Gumy, unul dintre autorii raportului. “Dar chiar dacă lucrurile încep să se miște, nu o fac destul de repede. Șapte milioane de decese este o cifră inacceptabilă. Vestea este că 92% dintre oameni respiră în continuare aer impropriu. Poluarea rămâne la cote periculos de înalte.

Peste 90% dintre decesele provocate de poluare se produc în țările cu venituri mici și medii, în special din Asia și din Africa, urmate de țările cu venituri mici și medii din estul Mediteranei, Europa și America. Raportul arată că noxele din aer care provin de la autovehicule, uzine, încălzirea cu lemne și din alte surse cauzează un sfert din atacurile de cord mortale, 29% din cancerele de plămâni mortale și 43% din decesele provocate de bolile pulmonare obstructive cronice.

Reducerea acestor riscuri depinde de conștientizarea publică, de voința politică dar și de venituri. Autorii raportului laudă China care a înăsprit controlul asupra poluării ca urmare a scandalurilor legate de „airpocalypse” (fenomenul smogului industrial din orașele asiatice) și a protestelor publice.

„Unul dintre motive este argumentul sănătății publice și faptul că cetățenii au simțit pe propria piele legătura dintre poluarea aerului și sănătate,” spune Dr. Maria Neira, director al departamentului de sănătate publică la OMS. „Ne dorim să vedem că se iau aceleași măsuri în India, o țară cu o situație îngrijorătoare.”

Există semne de progres dinspre diverse proiecte, așa cum este programul Pradhan Mantri Ujjwala Yojana din India, în care s-au realizat conexiuni gratuite la rețeaua de gaz pentru 37 de milioane de femei care trăiesc sub limita sărăciei sau ca în Mexico City, oraș care s-a angajat să implementeze standarde  pentru vehicule mai puțin poluante. Tot mai multe orașe măsoară calitatea aerului ceea ce va împinge subiectul pe agenda politică.

Însă sunt multe de făcut, chiar și în țările bogate cu politici relativ progresiste. Noile date dezvăluie faptul că 49 de orașe din Marea Britanie, de la Londra și Manchester la Prestonpans și Eccles, sunt la nivelul emisiilor maxime recomandate de OMS pentru PM2,5 sau chiar peste. Jenny Bates, militant pe probleme de poluarea aerului al organizației Prietenii Pământului, spunea că aceste date arată necesitatea unor noi studii și unor politici mai solide.

Pe măsură ce devin disponibile noi date referitoare la calitatea aerului, descoperim un număr îngrijorător de locuri din Marea Britanie care au aerul poluat la un nivel periculos.

OMS avertizează că datele sunt încă incomplete. Peste 4300 de orașe din 108 țări furnizează acum informații despre calitatea aerului, în creștere cu 30% față de 2016. La acestea se adaugă datele culese prin satelit. Însă  în Africa există puține puncte de colectare a datelor, standardele variază de la o țară la alta, variațiile anuale pot fi afectate de climă, iar în prezent nu se poate distinge între praful care se ridică din regiunile deșertice și particulele toxice din marile orașe.

Dar imaginea de ansamblu este clară. OMS spune că amenințarea la nivel mondial rămâne enormă, iar impactul cel mai mare este asupra celor săraci.

„Poluarea aerului ne amenință pe toți, însă povara cea mai grea cade asupra celor săraci și marginalizați,” spune Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general al OMS.

E inacceptabil ca 3 miliarde de oameni, majoritatea femei și copii, să respire în continuare zilnic fumul mortal de la sobele din casele lor. Dacă nu luăm urgent măsuri împotriva poluării aerului, nu ne vom apropia niciodată de obținerea unei dezvoltări durabile.

OMS, alături de guverne, încurajează indivizii să fac mai mult pentru a reduce poluarea aerului printr-o campanie de promovare a transportului public și a mersului pe bicicletă.

Autor: Jonathan Watts
Traducere: Silviu Lungu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here