O noua procedura de stabilire a timbrului de mediu pentru autovehicule, aprobata printr-un act normativ. Cum se calculeaza taxa

    Fondul de Mediu, „deturnat“ pentru a restitui taxa ilegal? de poluare
    Fondul de Mediu, „deturnat“ pentru a restitui taxa ilegal? de poluare
    O noua procedura de stabilire a timbrului de mediu pentru autovehicule, aprobata printr-un act normativ. Cum se calculeaza taxa

    Fiscul a aprobat, printr-un act normatv publicat recent in Monitorul Oficial, o noua procedura de stabilire a timbrului de mediu pentru autovehicule. Documentul vine, in principal, ca urmare a schimbarii sistemului fiscal si a introducerii unei noi situatii in care contribuabilii trebuie sa achite aceasta taxa.

    Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) nr. 370/2016 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 72 din 1 februarie si se aplica de la data publicarii. Acesta a inlocuit, practic, regulile aplicabile pana acum.

    Calcularea timbrului de mediu pentru autovehicule se face, conform actului normativ, de catre organul fiscal competent din cadrul ANAF.

    Concret, organul fiscal competent stabileste timbrul de mediu in urmatoarele situatii reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013:

    -ca urmare a solicitarii primului proprietar roman al autovehiculului, care vrea sa inscrie in evidentele autoritatii competente dobandirea dreptului de proprietate;

    -ca urmare a reintroducerii in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care la momentul scoaterii sale din parc proprietarului i s-a restituit valoarea reziduala a timbrului;

    -cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat, daca pentru acest autovehicul n-a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule (in vigoare in perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008), taxa pe poluare pentru autovehicule (in vigoare in perioada 1 iulie 2008 – 12 ianuarie 2012) sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (in vigoare in perioada 13 ianuarie 2012 – 14 martie 2013);

    -cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat, daca pentru acest autovehicul s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

    In plus fata de reglementarile anterioare, timbrul de mediu trebuie stabilit de organele Fiscului si cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, in situatia autovehiculelor pentru care s-a emis decizie de restituire a taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

    Aceasta situatie noua a fost introdusa, mai exact, deoarece in septembrie Guvernul a stabilit ca cetatenii care au achitat vechile taxe auto pot cere toti banii inapoi, nu doar banii platiti in plus cand taxa auto era mai mare decat timbrul de mediu. Informatii suplimentare despre acest subiect gasiti aici si aici.

    Calcularea timbrului de mediu se face cu ajutorul unei aplicatii informatice a Directiei generale de tehnologia informatiei.
    Contribuabilii persoane fizice sau juridice care solicita stabilirea timbrului de mediu trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere (modelul este anexat la articol) si anumite documente, potrivit Ordinului ANAF nr. 370/2016.
    Mai precis, solicitantii au nevoie, in copie si in original, de: cartea de identitate a vehiculului; documentele care atesta dobandirea dreptului de proprietate asupra autovehiculului;

    in cazul autovehiculelor rulate achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a acestora si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere referitoare la rulajul mediu anual, precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Roman ori rezultatul evaluarii individuale efectuate de un expert al Corpului expertilor tehnici.

    Daca este vorba de autovehicule ce fac obiectul contractelor de leasing, in locul cartii de identitate a vehiculului trebuie prezentat un document cu elementele necesare calculului timbrului.

    Atentie! Documentele originale sunt restituite dupa ce autoritatile se ocupa de verificarea conformitatii si inscrierea pe copii a vizei „conform cu originalul”.

    „Calcularea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule si emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectueaza in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete. Prin exceptie, pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu si emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectueaza in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete”, scrie in noul ordin ANAF.

    Decizia pentru stabilirea timbrului de mediu se intocmeste in doua exemplare, dintre care unul se comunica solicitantului si unul se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

    Asa cum dispune OUG nr. 9/2013, timbrul de mediu se plateste intr-un cont distinct deschis la unitatile Trezoreriei Statului, pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu, iar dovada platii acestuia se prezinta cu ocazia inmatricularii/transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *