uniunea europeanaIn timp ce statele nu sunt capabile sa opuna o aparare suficienta in fata ecoterorismului devenit sistemic, crearea unei Curti Penale Internationale a Mediului este necesara. In acest scop, un tribunal penal european al mediului ar putea fi o prima etapa. Un colocviu al AES, s-a tinut la Venetia, la dorinta profesorului Abrami, destinat promovarii unei Curti Penale Internationale si unei Curti Penale Europene a Mediului. Obiectivul este readoptarea unei rezolutii care fusese depusa de cei din parlamentului european precedent si care fusesera sustinuti de presedintele Potering.

Din nefericire aceasta rezolutie nu a putut fi votata din cauza alegerilor si acesta este motivul pentru care drapelul trebuie purtat din nou in mod imperativ. De ce o asemenea curte? Motivele crearii unei jurisdictii speciale sunt foarte numeroase si de natura diferita. In primul rand degradarea iremediabila a mediilor si resurselor pun in cauza insasi supravietuirea umanitatii.

Subiectele de neliniste nu lipsesc, iar catastrofismul ambiant, chiar daca este contraproductiv, se inscrie pe o baza,  din nefericire, rationala pentru umanitate.  In al doilea rand, legaturile acestor amenintari cu criminalitatea organizata cu instrumentele sale care sunt fraudele de tot felul, coruptia si traficul de influenta, au devenit sistemice.

Si aceasta, sub multiple forme: terorism ecologic, dar mai ales eco-mafia si ramificatiile crescande ale traficului de toate tipurile si ale fraudei in activitatile conventionale. In sfarsit, alegerile cinice si strategice ale unui numar de multinationale, apar ca fiind criminale: Bhopal constituie un varf al ororii, mai multe milioane de morti, sute de milioane de raniti si de orbi fara indemnizatie, si o poluare care continua, deoarece nimeni nu si-a dat osteneala s-o reduca, presupunand ca o astfel de actiune este cu adevarat posibila.

In fata acestei situatii, statele sunt in realitate in incapacitatea de a opune o aparare suficienta. Mai multi factori contribuie la acest lucru. Mai intai caracterul international al poluarii si traficului, poluarea marii si a aerului fac efectiv foarte dificila intelegerea criminalitatii. Astfel o poluare pe marile internationale este a priori non susceptibila de a fi urmarita, doar daca, bineinteles, exista daune asupra coastelor, in functie de legislatiile nationale. In al doilea rand, jurisdictiile nationale se lovesc, in afara punctului de vedere ce urmeaza a fi precizat, de numeroase dificultati legate de presiunile multiple, de dificultatile materiale de functionare.

In al treilea rand, gravitatea unor crime care sunt tangente notiunii de crima impotriva umanitatii, merita un tratament specific, impunerile fiind cu atat mai mult intolerabile. Este indispensabil de a da mijloace victimelor acestor crime care pot depasi cecitatea voluntara si uneori involuntara a statelor in fata organizatiilor internationale ale crimelor.

Nu poate fi vorba decat de un tribunal international. Crearea unei astfel de instante va fi de lunga durata si foarte greu de obtinut. Or, un tribunal penal european al mediului, ar putea constitui o prima etapa catre acest tribunal penal international. Ne vom aminti ca directiva asupra protectiei mediului prin dreptul penal din 19 noiembrie 2008, recunoaste importanta dreptului penal national, ca aplicare a dreptului comunitar al mediului.

Fara indoiala, dreptul penal este azi de natura nationala, dar daca judecam prin analogie cu dreptul concurentei, constatam fara doar si poate ca sunt pronuntate sanctiuni la nivel comunitar intr-o maniera distincta fata de cele ce pot fi pronuntate la nivel national. Un rationament prin analogie cu tribunalul de prima instanta al concurentei, ar putea fi avut in vedere pentru crearea unui tribunal penal al mediului care ar fi susceptibil de apel in fata Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene.

Fara indoiala, ar fi vorba depsre o mare evolutie la nivelul institutiilor europene, dar care ar marca vointa Uniunii Europene de a sanctiona infractiunile la nivelul patrimoniului comun comunitar si la dreptul la mediu si la sanatatea comunitara intr-o maniera sanatoasa. Competenta unui astfel de tribunal n-ar fi decat subsidiara tribunalului national, dar ar putea interveni atunci cand consecintele unei infractiuni ar fi intereuropene, adica ar privi mai multe state membre sau pentru un anumit numar de infractiuni judecate ar fi suficient de grave pentru a fi de nivel comunitar.

Competenta s-ar putea, de assemenea, extinde la nivel ambiental, cele mai grave afectand coastele sau teritoriul uniunii. Fara indoiala, unii vor considera ca o astfel de orientare este total inutila si utopica. Utopica? Poate. Inutila? Cu siguranta, nu. Umanitatea s-a angajat intr-o veritabila cursa impotriva timpului in care mijloacele pe care „unii oameni le au la dispozitie pentru a incerca sa salveze o viata autentic umana”, pe pamant, pentru a prelua ceea ce a spus Hans Jonas, sunt modeste in raport cu cele care sunt puse la dispozitie prin lacomie de bani si cinism sau incurie pentru trafic si in anumite cazuri pentru a produce in detrimentul sanatatii umane si al perenitatii speciilor in alte cazuri.

Viteza distrugerilor este infinit mai mare decat viteza cu care, sub efectul opiniei publice, legislatiile adesea insuficiente si rar aplicate sunt la dispozitia persoanelor. Doar judecatorul, aplicand dreptul, este azi in masura sa apere interesele societatii actuale si viitoare cu privire la organizatiile criminale existente si care sufoca lumea progresiv.

Doar o organizatie jurisdictionala va fi de natura sa raspunda, daca mai este timp, transformarilor ireversibile la care mafiile supun planeta ca si cum ei ar putea exista undeva, in afara lumii. Corinne Lepage, deputat european Modem, vicepresedinte al Comsiei Parlamentare a Mediului din Parlamentul European.

Tradus de pe www. actu-environnement.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here