VegFest, între ecologie și greenwashing

Iată un articol care mă va face nepopulară printre vegani. Dar asta e, îmi asum. Urmează VegFest. Minunat! Vă încurajez să mergeți și să experimentați produse vegane. Dar vă recomand să le alegeți DOAR pe cele fără plastic sau bioplastic.

VegFest. Primul festival vegan din România. M-am entuziasmat la început, până să descopăr câteva neajunsuri. Las mai jos mesajul meu către organizatorii festivalului, cu care am avut niște discuții mai pasionale în ultimele zile, dar extrem de interesante și, cred eu, educative pentru ambele părți. Ei pretind că vor avea festivalul cu cea mai mică amprentă de carbon din România. Cel mai probabil. Dar cum poți afirma asta fără să o calculezi? Iată ce le-am spus:

„<Cea mai mică amprentă de carbon din România>. Probabil, având în vedere impactul industriei animaliere asupra mediului. Totuși, ca să faceți afirmația asta, cred că trebuie să aveți niște calcule în spate, calcule care sunt extrem de greu de făcut. Și ca să puteți face o comparație, trebuie să existe calcule și pentru celelalte festivaluri din România.

Apoi, în calculul amprentei de carbon, trebuie ținut cont și de cantitatea de plastic, bioplastic sau alte materiale în care sunt ambalate produsele. Căci, să nu uităm, plasticul sau bioplasticul, odată ajuns în natură, omoară negreșit viețuitoare. Și, în România, șansele ca deșeurile să ajungă în natură, la groapa de gunoi sau la incinerare sunt de… 87%. Yey!

În sfârșit, deși nu știu cum ar fi posibil, în calculul amprentei de carbon, ar trebui ținut cont și de unde vine finanțarea. Căci Kaufland, deși o fi având o gamă de produse vegane, le ambalează în plastic, care, să nu uităm, omoară pești și păsări, deci nu știu cât de vegan este. Ca să nu mai spunem că vânzarea de produse vegane e infimă fața de cea de produse animaliere. Da, ok, poate aici nu e numai vina lor, ci și a consumatorilor care aleg să consume carne, brânzeturi, lactate, ouă. Însă mă întreb: la ce va face Kaufland oferte – la carne sau la produsele vegane? Care sunt prețurile, comparativ, ce e mai ieftin să cumperi? Pe scurt, strategiile de marketing sunt diverse și cel mai adesea manipulatoare. Nu aș aplauda o inițiativă lăudabilă, dar mică, atunci când impactul activității generale al afacerii este devastator, atât pe producția de deșeuri, cât și pe risipa alimentară (despre care o persoană sus-pusă în Kaufland avea tupeul să îmi spună acum doi ani că nu există la ei… Da, sigur!?)…

E fix ca greenwashing-ul făcut de Petrom cu Țara lui Andrei; ca cel făcut de Coca-Cola, Nestle sau Kaufland care finanțează acțiuni de curățenie în care niște ONG-uri, alături de voluntari, strâng 2-3 deșeuri după ce au pus pe piață milioane de ambalaje; ca finanțările acordate de Pepsi pentru reciclare, când ei luptă împotriva sistemului garanție-returnare; ca ProdPlast care generează sub 4% din venituri prin vânzarea de plastic biodegradabil produs prin Biodeck; ca industria cimentului care arde deșeuri și finanțează confeințele Green Report pe economie circulară. Ca multe alte cazuri de greenwashing la care eu însămi din păcate am contribuit, volens nolens, în ONG-urile în care am lucrat: http://bit.ly/ibgrewsh… Of, lista este lungă, din păcate. Dar tot GREENWASHING se cheamă.

Așadar, dacă va exista o astfel de evaluare post-event, abia de la a doua ediție veți putea afirma treaba asta cu amprenta. Și cel mai probabil o veți putea afirma, având în vedere piața festivalurilor din România. Altfel, succes cu festivalul! Sper să determinați cât mai mulți oameni să reducă acest consum de carne care scade drastic șansele generațiilor viitoare să supraviețuiască schimbărilor climatice.”

Totuși, dacă nu veți fi ca mine la Pelicam, mergeți la VegFest! Mergeți cu o cană proprie, cu o farfurie și un tacâm reutilizabil. Ca să arătăm că se poate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *