Forumul european al detailistilor a pus accent pe performanta ecologica mai mult ca niciodata

Fara o schimbare la nivelul mentalitatii, la nivel cultural, care sa mute accentul de pe consumerism pe durabilitate, nicio pledoarie din partea guvernelor sau progres tehnologic nu va reusi sa salveze umanitatea de la dezastrele naturale pe care tot ea le-a cauzat, dar pe care nu le mai poate controla, sustine Worldwatch Institute in ultima sa editie a raportului anual, State of the World 2010.consumerism.jpg
Cartea, a carei subtitlu este „Transforming Cultures: From Consumerism to Sustainability” (Transformari culturale: de la consumerism la durabilitate), defineste consumerismul drept o orientare culturala care indeamna oamenii sa gaseasca multumire, sens si acceptare in primul rand prin ceeace consuma.
„Am fost in ultimul timp martorii unor eforturi incurajatoare de a combate criza climatica existenta la nivel global”, afirma directorul de proiect Erik Assadourian. „Dar acestea sunt rezultatele maxime care pot fi obtinute, in contextul in care se incearca implementarea unor schimbari la nivel de politici si tehnologic, mentinand totusi la nivel cultural ca idee de baza consumerismul. Pentru a prospera mult timp in viitor, societatea umana va trebui sa opereze niste schimbari importante la nivel ideatic, astfel incat durabilitatea sa devina norma, iar consumul excesiv sa devina tabu.” In 2006, umanitatea a consumat bunuri si servicii in valoare de 30.5 mii de miliarde $, cu 28% mai mult decat in urma cu 10 ani. Aceasta crestere in ceea ce priveste consumul a avut drept urmare o amplificare dramatica a extractiei resurselor naturale; la nivel mondial se extrage o cantitate de materiale echivalenta cu 112 cladiri Empire State Building zilnic, un american obisnuit consumand zilnic in medie 88 kg de produse, adica mai mult de cat cantaresc multi dintre ei. Daca toti oamenii ar consuma o asemenea cantitate, Pamantul ar putea sustine o populatie de numai 1.4 miliarde, deci numai o cincime din populatia actuala.
„Pattern-urile culturale sunt cauza principala a unor probleme ecologice si sociale fara precedent, incluzand o clima in schimbare, o epidemie de obezitate, o scadere rapida a biodiversitatii, pierderea terenurilor agricole si a productiei de deseuri toxice”, spune Assadourian. Cei 60 de autori ai raportului prezinta strategii pentru reorientarea culturala, variind de la „choice editing”- utilizand voit elemente ale culturii consumeriste- pana la exploatarea puterii grupurilor religioase de a populariza valorile durabilitatii.
„In timp ce lumea se lupta sa isi revina dupa cea mai serioasa criza economica globala care a avut loc de la Marea criza economica incoace, avem o sansa fara precendent de a evita consumerismul”, spune presedintele Worldwatch, Christopher Flavin. „In final, trebuie sa triumfe instinctul uman de supravietiure asupra dorintei de a consuma cu orice pret.

Raportul State of the World 2010 contine unele date foarte interesante:
Cei mai bogati 500 de milioane de oameni (7% din populatia lumii) sunt responsabili pentru 50% din emisiile de dioxid de carbon, in timp ce cele mai sarace 3 miliarde de persoane, pentru doar 6%.
Un studiu efectuat pe copiii din Marea Britanie a relevat faptul ca acestia erau capabili sa identifice mai multe personaje Pok – smon decat specii care traiesc in salbaticie, iar un studiu efectuat in SUA a atras atentia supra faptului ca, in timp ce multi dintre copiii de 2 ani care au constituit obiectul studiului nu puteau identifica litera M, puteau recunoaste arcurile galbene in forma literei M care este logo-ul restaurantelor McDonald.”
Nenumarate persoane care au o viata indelungata consuma doar 1,800-1,900 calorii zilnic, fara mancaruri procesate si cat mai putine produse animale. Prin comparatie, un american de rand consuma 3,830 calorii zilnic.

Mai multe detalii: www.worldwatch.org

Sursa : www.4ecotips.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here