Toate calculele demonstreaza cu usurinta ca bicicleta este cel mai eficient mijloc de transport in interiorul orasului. Pe o distanta medie de sapte kilometri n-are rival. Ajungi mai repede folosind o bicicleta decat o masina.
Peste 80 la suta din drumurile locuitorilor Capitalei sunt, intr-o zi, sub 15 kilometri, adica o cursa de 7 pentru a ajunge la serviciu si una pentru intoarcere. Orasul e destul de compact. Avantajele mersului cu bicicleta sunt indiscutabile – evitarea ambuteiajelor, miscarea in aer liber si banii neirositi pe benzina sau motorina. Zece kilometri pe zi cu masina, inseamna un plin pe luna, adica 250 de lei, bani economisiti dintr-un foc.
Cu toate avantajele in ce priveste rapiditatea, sanatatea si economia, foarte putina lume foloseste bicicleta. M-am gandit multa vreme de ce si am cateva raspunsuri. Iar raspunsurile au venit analizand propria experienta.
Prietenii si cunoscutii mei sunt extrem de entuziasmati cand vine vorba de bicicleta. Isi doresc mult sa o foloseasca, dar se blocheaza de fiecare data cand vine vorba de trafic. Si pe buna dreptate, traficul e un motiv puternic de descurajare.
Am inceput sa folosesc bicileta in mod constant in urma cu trei ani. Nu mi-a fost usor, desi sunt o fire sportiva, intr-o forma fizica buna, fiind pasionat de alergare.
Mi-a luat destul de mult timp sa-mi inving teama de masini. Circulatia cu bicicleta pe strazile aglomerate e o provocare, mai ales la inceput si de aceea m-am hotarat sa enumar zece sfaturi nascute din propria experienta pentru a fi mult mai usor sa adoptati acest mijloc de transport simplu si eficient:
1. Daca nu ati mai mers pe bicicleta din copilarie, e foarte important sa porniti la drum alaturi de un partener experimentat. Exersati in weekend si in zone fara trafic.
2. Mersul pe bicicleta nu e comod. Statul in sa nu are nicio legatura cu statul in fotoliul relaxant al masinii, dar puteti, atunci cand va cumparati bicileta, sa o testati si sa alegeti o sa cat mai comoda.
3. Nu plecati la drum fara casca. Aceasta mica protectie a redus cu 15 procente mortalitatea in cazul accidentelor de bicicleta. Nu e o cifra impresionanta, dar conteaza.
4. Cel mai bun mijloc pentru a va proteja in trafic este experienta. Asa ca inainte de a iesi pe sosea trebuie sa fiti stapani pe ghidon. Sa fiti acomodati cu noul mijloc de deplasare.
5. La inceput, nu porniti singuri la drum. E foarte important sa mergeti cu cineva cu experienta.
6. Alegeti trasee scurte pentru inceput si, intotdeauna, inainte de a porni, proiectati-va traseul in minte. E important sa nu bajbaiti. Chiar daca descoperiti o scurtatura nu va precipitati pe noul traseu. Il veti folosi la intoarcere sau data viitoare.
7. Nu circulati niciodata seara fara lumini. Slava Domnului ca in aceste zile asta e cea mai mica probleme. Daca nu sunteti observati in trafic nu aveti cum sa fiti evitati.
8. Regula ”don’t drink and drive” e valabila si la biciclete. Aici e nevoie de si mai multa responsabilitate din cauza faptului ca bicilistul e mult mai expus.
9. Nu mergeti cu viteza si niciodata nu va luati la intrecere cu masinile. Mersul pe bicileta trebuie sa fie relaxat, atent si constant. Nu vreti sa ajungeti transpirati la birou.
10. Cel mai scurt drum pentru a introduce bicicleta in viata dumneavoastra e consecventa. Nu exista satisfactie mai mare decat sa treceti zambitori de o gramada de automobile blocate in intersectie.
Traim intr-un oras fara piste si fara ca autoritatile sa aiba vreo dorinta de a imbunatati traficul in oras, dar, cu toate aceste neajunsuri, cel mai dificil obstacol in a porni la drum suntem noi insine. Temerile noastre, prejudecatile noastre si lipsa de experienta.