Bucurestiul se mentine la un nivel de motorizare comparabil cu cel al Europei occidentale, nivel sustinut de salariile mari si somajul scazut. in celelalte judete din tara insa, situatia este dramatica, masinile mai noi de doi ani fiind „rara avis„ pe drumurile din provincie.
Capitala are un grad de motorizare dublu fata de media nationala, cu aproape 540 de masini la mia de locuitori si o densitate de peste sapte ori mai mare a masinilor noi, de 51 la mia de locuitori, fata de opt, cat este media nationala. Pe masura ce piata auto locala a devenit tot mai dominata de achizitiile realizate de firme, care au sediul central in Bucuresti, si gradul de motorizare a fost direct influentat.
„In Bucuresti isi au sediul firmele de leasing, la fel si in Ilfov, de aceea exista aici un grad de motorizare atat de ridicat in raport cu restul tarii. Dar si la vanzari se mentine aceasta diferenta. La nivel de grup, vanzarile din Bucuresti reprezinta 60-70%, iar cele din Brasov, Galati sau Constanta, restul”, spune Nicolae Sorescu, seful grupului Radacini, una dintre cele mai mari retele de dealeri auto de pe piata locala, care comercializeaza marcile Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki si Citroën. Pe de alta parte, potrivit directorului Radacini, in provincie se obtin venituri mai ridicate din service raportat la numarul de masini din cauza numarului mai redus de serviceuri neoficiale.
Piata auto din Bucuresti este sustinuta si de salariile mari. Doar 33.000 de angajati din economie, din cei peste cinci milioane de salariati aflati in evidentele Inspectiei Muncii, au un salariu lunar de peste 10.000 de lei brut pe luna (7.000 de lei net lunar, adica 1.500 de euro), iar peste doua treimi dintre acestia lucreaza in Capitala.
Cel mai bine platiti salariati din economie lucreaza tot in Bucuresti, unde aproape 22.500 de angajati primesc un salariu lunar brut de peste 10.000 de lei, numarul acestora fiind de peste zece ori mai mare decat in Ilfov, judetul clasat pe locul doi, unde 2.100 de angajati primesc respectivele salarii lunare. In judetele cele mai sarace sunt si cei mai putini angajati cu salarii mari de peste 10.000 de lei brut pe luna: Vrancea cu 25, Mehedinti cu 31, Gorj cu 33, Botosani cu 34 si Vaslui, Ialomita si
Teleorman cu aproximativ 40. In ceea ce priveste somajul, cele mai ridicate niveluri au fost atinse in judetele Vaslui (10,99%), Teleorman (10,33%), Mehedinti (10,21 la suta), Dolj (10,11%), Alba (9,55%), Galati (9,54%) si Buzau (8,54%).
Datele legate de salarii si somaj sunt direct legate si de gradul de motorizare. In Teleorman, unde unul din zece oameni nu are un serviciu, doar 138 din 1.000 au o masina, si doar doi din o mie au o masina mai noua de doi ani. Astfel se explica si de ce in Alexandria doar Ford, Renault si Dacia au un showroom auto.
Varsta medie a parcului auto a crescut de la 10,7 ani in 2008, ultimul an in care piata auto locala s-a mai apropiat de pragul de 300.000 de masini noi vandute anual, la aproape 13 ani in 2012, potrivit calculelor Business Magazin pe baza datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Daca in ultimii ani jucatorii din auto s-au confruntat cu scaderea vanzarilor, dupa sase ani de recesiune acestia se confrunta tot mai mult cu scaderea numarului de intrari in service, activitate care a sustinut pe linia de plutire multe afaceri din acest domeniu.