Paradoxul benzinei. Astazi, benzina este mai scumpa ca in 2008, cand petrolul costa de trei ori mai mult. Pornind de la aceasta constatare, tendinta ieftinirii carburantilor este accentuata in ultimele zilei – barilul a scazut sub 50 de dolari barilul, fara ca aceasta sa se regaseasca si in ritmul ieftinirilor de la pompa.
In iulie, pretul barilului de petrol a scazut cu aproape 7%, iar inceputul lunii august a adus noi ieftiniri. Acum, barilul de petrol a ajuns la mai putin de 50 de dolari barilul, iar analistii se asteapta ca preturile sa mai scada.
„Si intr-o piata bine alimentata cu petrol cei aproape 500.000 de barili pe care ii va oferi Iranul, odata ce sanctiunile ar fi retrase, ar duce cotatiile si mai jos. Undeva la 40-45 de dolari pe baril”, spune Claudiu Cazacu, analist financiar.
Cu toate acestea, preturile de la pompa nu au prea scazut. Litrul de benzina a coborat, in medie, cu 3,5% luna trecuta. Al motorinei – doar cu 1,8%.
Cel mai mare vanzator de carburanti din Romania a ieftinit in ultimele doua saptamani litrul de benzina si motorina cu 35, respectiv 22 de bani.
In continuare insa, in Romania, preturile la pompa sunt printre cele mai mari din regiune. Nici soferii din tarile din jur nu sunt prea fericiti.
In Ungaria, de exemplu, benzina s-a ieftinit cu 1,3%, iar motorina, cu 4%. In aceasta tara, peste jumatate, circa 53% din pretul carburantilor, este format din TVA si accize, stabilite de guvern. Din restul, firmele producatoare acopera costurile de productie, distributie si marketing.
La benzinariile din Bulgaria, preturile au coborat in ultima luna doar la motorina si doar cu 1%. In Polonia, soferii care au alimentat cu benzina au platit mai mult, in vreme ce motorina s-a ieftinit cu 2 procente in iulie.
Soferii romani platesc, totusi, mai mult pentru benzina decat cei din Polonia, tarile baltice, Ungaria, Bulgaria, Luxemburg si Cehia. Iar motorina e mai ieftina pana si in state cu un cu totul alt nivel de trai, precum Germania sau Franta.
„In Europa si nu numai, exista o importanta componenta fiscala in pretul carburantilor, benzina si motorina. Noi avem cam 55% poate chiar 60%, acum, reprezentat de diverse taxe reprezentand acciza”, explica Ovidiu Dumitrescu, director general adjunct intr-o firma de brokeraj.
In plus, terenul pierdut de leu in fata dolarului american a anulat din impactul scaderii pretului barilului de petrol. Iar analistii se asteapta ca dolarul sa ajunga euro din urma, cat de curand.
„Am putea sa mai avem sapte pana la 10 procente de depreciere a leului fata de dolar. Pe barilul de petrol, la limita, am putea vedea chiar scaderi mai puternice, ceea ce inseamna ca scaderi de cateva procente a pretului carburantilor am mai putea vedea pana la finalul anului”, spune Claudiu Cazacu, analist financiar.
In prezent, pretul litrului de benzina pleaca de la 5 lei si 30 de bani, iar cel de motorina de la 5 lei si 10 bani.