Europarlamentarul roman Da-cia-na Sirbu, membru al Co-mi-siei pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara a PE (ENVI), a adresat marti o intrebare scrisa Comisiei Europene, cu tema „Schimbarile climatice si strategiile de marketing -Greenwashing-„. Aceste strategii sint dezvoltate de unele mari companii in scopul obtinerii de avantaje competitive, fara a prezenta vreo solutie eficienta la problemele de mediu, un exemplu in acest sens fiind campania firmei SC Rosia Montana Gold Corporation SA – se arata intr-un comunicat de presa al delegatiei PSD in PE.
LIMITAREA NOXELOR. In motivarea intrebarii sale, eurodeputata (PSE, PSD) precizeaza ca „dezbaterile continue la nivel european si international privind necesitatea limitarii emisiilor cu gaz de efect de sera care cauzeaza schimbarile climatice au determinat marile corporatii sa adopte noi strategii de marketing care induc consumatorii in eroare. Este vorba despre asa-nu-mitele strategii de -greenwashing- prin care marile companii, in special cele din industriile petrolului, chimica, nucleara, biotehnologica sau de automobile, incearca sa fie prezentate drept companii -in-ver-zite- (greenwash), facind afirmatii exage-rate sau chiar false referitor la performantele de mediu ale acestora in scopul obtinerii de avantaje compe-titive. Multe companii folosesc simboluri, imagini sau chiar logo-uri (in cazul produselor alimentare biologice) care transmit mesaje ecologice false si fara nici o justificare, inducind astfel in eroare majoritatea consumatorilor”. Potri-vit europarlamentarului, un exemplu binecunoscut de strategie de marketing „greenwashing” este spotul publicitar al companiei SC Rosia Montana Gold Corporation SA, care, incepind cu luna decembrie a anului 2005, a difuzat in media o campanie de pu-blicitate intitulata „Gabriel se gin-deste la tine”.
Ideea acestui spot publicitar este de a promova atitudinea respon-sabila a companiei fata de pro-ble-mele si nevoile existente la Rosia Montana, fara insa a face referire la riscurile de mediu si costurile sociale implicate de acest proiect. Spotul publicitar vorbeste despre o comunitate care este afectata de exploatari miniere care-šau avut efecte negative-šasupra mediului inconjurator, precizind in final ca „Gabriel” are solutia. „Evident este vorba de o strategie de greenwashing pentru ca transmite un mesaj ecolo-gic fals, fara sa mentioneze de fapt care este solutia privind protectia mediului inconjurator” – sustine Daciana Sirbu.
Sursa: Jurnalul National