Edilii marilor orase ar vrea sa inlocuiasca masinile cu biciclete pentru a scapa de poluare
Metropolele sufocate de caii-putere incearca sa iasa din impas. Bicicleta se transforma in varianta salvatoare, iar primarii o recomanda calduros.
Primaria din Paris a dat startul in cursa pe bicicleta impotriva poluarii. De anul trecut, prin programul Velib”, parizienii au la dispozitie aproape 20.000 de biciclete si 1.451 de statii de inchiriere.
Peste Ocean, Washing-ton DC a lansat, de asemenea, un program similar celui adoptat de Primaria din Paris. Pentru un abonament anual de 40 de dolari, cetatenii din DC pot inchiria biciclete echipate modern si beneficiaza de service gratuit.
Parisul, model acceptat
Parisul este un oras exemplu si, ingrozite de traficul infernal si de aerul irespirabil, autoritatile din marile aglomerari urbane isi indreapta speranta spre bicicleta. Primaria din Budapesta s-a indreptat destul de greu spre aceasta varianta. A sfarsit insa prin a accepta ca traficul infernal, orele in sir pierdute bara la bara de catre automobilisti, care strabat orasul cu 15 kilometri la ora, nu pot sa aiba in prezent decat un singur remediu. Bicicleta!
Capitala Ungariei, conform rezultatelor unui studiu european de mediu, denumit de specialisti „Vector”, respira cu 25% mai mult aer poluat decat Hamburg si Utrecht, alte doua orase participante la acest proiect.
Datele sunt alarmante, mai ales ca budapestanii construiesc noi linii de metrou, renoveaza canalizarile si restructureaza infrastructura. Cu toate acestea, traficul ramane supraaglomerat, iar aerul irespirabil.
Budapesta, pe doua roti
„Am putea scapa de toata aceasta nebunie daca am reusi sa intelegem ca mersul pe bicicleta este solutia. In plus, bicicleta ar putea sa insemne pentru multi dintre noi sanatate. Nu este vorba decat despre schimbarea mentalitatii”, subliniaza Janos Laszlo, directorul „Clubului ungar pe doua roti”.
Primaria din Budapesta spera insa ca oamenii vor fi receptivi la propunerea de a scapa de poluare si de aglomeratia din trafic cu ajutorul bicicletei. Pentru a-si pune in aplicare proiectul, care este asemanator cu cel adoptat de edilii Parisului, primaria budapestana a elaborat deja un nou plan trafic urban si intentioneaza sa dubleze in cinci ani cele 180 de piste actuale rezervate ciclistilor.
Biciclistii isi mentin sanatatea si protejeaza si mediul
Biciclete in Europa
Cele 20.000 de biciclete care circula in Paris, in sistem de inchiriere, sunt fabricate in Ungaria.
La Paris, numarul ciclistilor a crescut, din 1997 pana in 2007, cu 63%.
In Romania, exista deja o lege prin care vor fi finantate pistele pentru biciclete. In anul 2008, toate autoritatile locale trebuie sa-si revizuiasca planurile urbanistice generale, astfel incat, incepand cu anul 2009, sa nu mai existe nicio constructie sau actiune de reabilitare a soselelor, in localitati, care sa nu prevada si piste pentru biciclete.
Sursa: Adevarul