Filtrul de particule la diesel – func?ionare, regenerare, probleme (DPF, FAP)
Filtrul de particule la diesel – funcționare, regenerare, probleme (DPF, FAP)
Filtrul de particule la diesel – functionare, regenerare, probleme (DPF, FAP)
Filtrul de particule la diesel – functionare, regenerare, probleme (DPF, FAP)

Unul dintre cele mai controversate sisteme aparute la noile versiuni ale motoarelor diesel este filtrul de particule. Principalul rol al acestuia este de a reduce poluarea, prin “prinderea” particulelor eliberate dupa ardere, cele mai importante fiind cele de carbon.

Eficienta acestor sisteme este remarcabila, ajungand de cele mai multe ori la retinerea a 85% din particulele nocive sau chiar si la 100%. Dar filtrele de particule moderne nu aduc numai beneficii, ci si probleme, destul de mari daca urmarim fenomenul si, practic, serviciile de anulare ale lor aparute in ultimul timp. Filtrul de particule a inceput sa apara la masini acum aproximativ 10 ani si practic a insemnat unul dintre principalele sisteme tehnologice ce au permis trecerea de la Euro 3 la Euro 4. Un filtru de particule este pozitionat pe traseul de evacuare al masinii si are rolul de a “sparge” particulele nocive de mari dimensiuni in unele de dimensiuni mai mici. La baza, filtrele de particule sunt de mai multe tipuri, insa, in final ele au acelasi rol.

Regenerare pentru filtrul de particule

Cea mai mare problema a filtrului de particule este faptul ca, la un anumit numar de kilometri parcursi, are nevoie de regenerare. Aceasta se face in mod automat, in general prin cresterea temperaturii din galeria de evacuare prin diferite procedee. Atunci, particulele nocive sunt eliminate, astfel incat filtrul poate functiona din nou la eficienta maxima. Totusi, din cauza turatiilor reduse din traficul urban, regenerarea nu se poate efectua cu succes in anumite momente. Motorul intra in modul de avarie, puterea este redusa, turatia limitata, regenerarea trebuind sa fie facuta printr-o procedura destul de complicata. De principiu, procedura este mentionata de fiecare producator in parte, insa la baza, soferul trebuie sa mearga cu viteza constanta, la o turatie mai ridicata, pentru a ajuta filtrul sa se regenereze. Insa, acest lucru este aproape imposibil in traficul din oras, ceea ce inseamna ca este necesara iesirea pe un drum mai liber. Timp pierdut, carburant irosit si nervi. In teorie, o masina cu filtru de particule trebuie condusa la turatii mai ridicate, insa, pentru anumiti utilizatori asta nu functioneaza mereu.
filtru de particule

Filtrul de particule – ce este de facut?

In principal, un stil de condus fara a subtura excesiv si inutil motorul va permite filtrului sa se regenereze automat. Daca asta nu se intampla, filtrul de particule poate fi regenerat in service, printr-o procedura indusa cu testerul de fabrica. In ultimul timp exista foarte multe firme care au in ofertele comerciale operatiunea de curatare a filtrului, insa procedura nu da rezultate pentru toata lumea. In cazuri extreme, este posibila anularea completa a filtrului, aceasta operatiune necesitand scoaterea fizica de pe masina a filtrului, dar si rescrierea softului pentru motor, care trebuie sa “stie” de lipsa filtrului si sa functioneze fara el. Totusi, cei care au trecut prin aceasta procedura nu sunt complet multumiti, existand diverse neajunsuri, printre care aparitia fumului la acceleratii sau un consum mai mare de combustibil. Exista si posibilitatea inlocuirii filtrului de particule cu unul second-hand sau cu unul aftermarket, insa problemele pot sa reapara oricand. Un astfel de filtru de particule nou este extrem de scump, in general cu preturi de peste 1.500 de euro.

Filtrul de particule – noile tehnologii
Noile modele de filtre de particule care sunt montate pentru generatiile actuale de propulsoare diesel au din ce in ce mai putine probleme. Practic, doar generatiile mai vechi pot da batai de cap. Daca aveti un model care are probleme cu filtrul de particule, recomandarea principala este sa conduceti mai turat, chiar daca valorile de consum vor creste usor. Astfel, evitati colmatarea filtrului, reparatii scumpe si timp pierdut pentru vizitele in service sau drumuri extraurbane pentru regenerare.

Daca ati interactionat cu un model echipat cu filtru de particule este util sa impartasiti din experienta dvs. si pentru alti utilizatori, care astfel pot fi scutiti de neplaceri.

Iata cum functioneza filtrul de particule (video)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here