Uniunea Europeana ne sustine in toate problemele de mediu
Ministrul mediului, Attila Korodi, a declarat, ieri, ca Uniunea Europeana considera ca Ucraina incalca acordurile internationale privind impactul transfrontalier de mediu prin decizia unilaterala de a continua constructia Canalului Bastroe. In consecinta, Comisia Europeana a transmis Ucrainei o scrisoare oficiala prin care cere autoritatilor de la Kiev sa revina asupra acestei decizii, solicitand, totodata, explicatii pe acest subiect.
Prezent la Consiliul de Mediu, desfasurat la Bruxelles, in perioada 4-5 martie, ministrul mediului roman a solicitat includerea chestiunii Bastroe pe agenda intalnirii. „Avand in vedere decizia unilaterala a Ucrainei, anuntata in ianuarie, de a continua proiectul, am hotarat, impreuna cu Ministerul de Externe, ca trebuie sa utilizam toate mijloacele diplomatice, solicitand sprijinul si implicarea Uniunii Europene in aceasta problema”, a povestit ieri, in cadrul unei conferinte de presa, Attila Korodi.
Ca urmare, trei tari – Ungaria, Estonia si Franta – si-au declarat sprijinul pentru Romania, iar comisarul pentru mediu, Stavros Dimas, a spus ca autoritatile de la Bruxelles vor cere explicatii Ucrainei, solicitand revocarea deciziei de a continua lucrarile la canalul de mare adancime.
Transporturile de deseuri vor fi restrictionate
O alta tema abordata de ministrul Korodi a fost cea a transportului deseurilor, autoritatea de mediu propunand, in acest sens, un proiect de hotarare de guvern care vizeaza „o reglementare mai drastica in aceasta chestiune”.
Astfel, daca pana in prezent deseurile sunt transportate numai prin notificarea agentiilor locale de mediu, proiectul de act normativ prevede ca transportul deseurilor periculoase sa aiba acordul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, care trebuie notificat cu cel putin 48 de ore inainte. La randul sau, ISU va transmite aceasta informatie catre politia locala si inspectoratele pentru situatii de urgenta din judetele care urmeaza sa fie tranzitate.
„In acest fel, se va sti cu precizie cine transporta deseuri, de la cine, ruta, tipurile de deseuri si destinatia. Desi nu se vor supune acelorasi rigori ca deseurile periculoase, va exista, de asemenea, o monitorizare precisa a transportului de deseuri inerte”, a adaugat oficialul Ministerului Mediului.
Se confisca masinile ce transporta ilegal gunoaie
In ceea ce priveste sanctiunile, pe langa inasprirea amenzilor, care pot ajunge pana la 30.000 de lei, proiectul legislativ prevede confiscarea vehiculelor care transporta ilegal deseuri, acestea urmand sa fie valorificate in contul amenzii, ulterior, de catre stat. Prevederea vizeaza atat agentii economici, cat si persoanele fizice. Proiectul de hotarare a intrat in circuitul interministerial de avizare, data probabila a intrarii in vigoare fiind a doua jumatate a lunii aprilie.
„Discutiile vor dura ceva mai mult, probabil, cu cei de la Justitie, care trebuie sa analizeze pana unde putem merge cu confiscarea vehiculelor”, a mai adaugat Attila Korodi.
Am hotarat, impreuna cu Ministerul de Externe, ca trebuie sa utilizam toate mijloacele diplomatice in aceasta problema
Attila Korodi,
ministrul mediului
Sursa: Adevarul