
Autovehiculele sunt singura sursa de poluare a Aradului! Aceasta este concluzia unui studiu comandat de primarie. Asta desi prin mijlocul Aradului circula nu doar masini, ci si trenuri. Daca va fi votat de consilieri, masurile prevazute in acest studiu vor trebui puse in aplicare de catre primarie.
Conform unui studiu intocmit la comanda primariei Arad, cea mai mare sursa de zgomot din municipiu o reprezinta traficul auto atat de pe marile artere cat si de pe alte strazi care prin anumite institutii atrag traficul in zona.
Topul este condus de Calea Aurel Vlaicu si Strazile Tribunul Coarches si Ovidiu. Acestea sunt urmate de strazile Ovidiu, Petru Rares, Zarandului, Voinicilor, Iuliu Maniu, Nicolae Titulescu, Eugen Popa, Ogorului, Timisorii, Steagului, Stefan cel Mare, Pompei, Troiei, Radnei, Bodrogului si Dorobantilor.
Parerile cetatenilor confirma in mare parte aceste constatari desi unii tin sa adauge si alte cauze la poluarea fonica din oras.
Conform studiului Faleza Muresului cu parcurile adiacente reprezinta zona cea mai linistita din oras. De asemenea nici tramvaiele nu sunt o sursa de poluare sonora, la fel cum nici zona industriala amplasata la marginea cartierului Gai nu creeaza disconfort sonor. Cea mai surprinzatoare concluzie insa este cea referitoare la trenurile care traverseaza unul dintre cele mai mari cartiere ale Aradului. Conform studiului zgomotul provocat de circulatia trenurilor care traverseaza cartierul Micalaca nu depaseste limita admisa. Asta desi oricine poate experimenta faptul ca atunci cand trece trenul prin Micalaca doua persoane care stau de vorba trebuie sa strige efectiv una la alta ca sa se poata intelege. Si asta o stiu cel mai bine miile de locuitori din blocurile insirate de-a lungul liniei de tren.
Documentul se afla in procedura de transparenta si urmeaza sa fie supus votului consiliului municipal in aceasta primavara. „Prevederile studiului, odata ce va fi aprobat de consiliul local, vor deveni obiectul unor proiecte de hotarari ale primariei fiind puse in practica” ne-a declarat purtatorul de cuvant al primariei, Corina Draghici.
Printre masurile care ar trebui sa fie luate de municipalitate se afla interzicerea traficului auto in anumite zone. O astfel de masura nu trebuie luata in considerare pe drumurile a caror functionalitate este esentiala, dar aceasta poate fi justificata in cazurile concrete in care este posibila stabilirea de rute alternative sau ocolitoare de circulatie si daca se produce o reducere substantiala a nivelelor de zgomot. Exemple de zone in care trebuie introdusa masura ar fi imprejurimile scolilor, centrelor medicale, culturale sau rezidentiale.
O alta masura ar fi reducerea limitei de viteza. Se propune ca pe diferite drumuri nepreferentiale din oras sa fie stabilita limita de viteza la 40 chiar si la 30 de km/h deoarece aceasta este una dintre cele mai importante mijloace de reducere a poluarii si a zgomotului in mediul urban. Zgomotul scade in functie de viteza, intensitatea traficului si tipul de trafic presupunandu-se ca la o viteza limitata condusul este mai regulat, cu mai putine acceleratii si frane.
De asemenea in planul de masuri se afla o solutie indirecta pentru reducerea poluarii sonore: modernizarea serviciilor de transport public pentru a-i determina pe cat mai multi aradeni sa isi lase masinile in parcare si sa circule cu tramvaiul. Iar o alta masura, scoaterea traficului greu din oras a fost deja realizata odata cu dezvoltarea in proportie de 75% a inelului inconjurator al orasului si a celor 10 iesiri din oras.
In zona Podgoria e cel mai mare balamucul. Asta din cauza masinilor.
Eu doar lucrez in oras, dar locuiesc la tara. Cand intri in oras se simte zgomotul imediat, din cauza tramvaielor.
E zgomotos orasul evident acolo unde traficul este mai intens. Unde nu sunt atatea masini e mai liniste.
Acum nu mai am probleme ca s-a mai facut o scara si nu mai aud. Dar inainte era dezastru. Mai ales cand veneau musafiri la noi care nu erau obisnuiti si care se plangeau ca nu pot dormi.
Eu stau pe partea cealalta dar se aude destul de tare si de acolo. Ne-am obisnuit insa, nu le mai auzim.