Vine Euro 5 peste noi

Soferii vor plati mai mult de la 1 ianuarie 2009 pentru a face plinul la masina, dupa ce abia se obisnuisera cu preturi mai mici. Motivul il reprezinta introducerea obligatorie a carburantilor Euro 5, mai ecologici, dar mai scumpi, si scoaterea de pe piata a celor Euro 4.
euro 5
De la 1 ianuarie 2009, toate benzinariile vor comercializa numai carburanti Euro 5 si vor renunta la carburantii Euro 4, companiile petroliere aliniindu-se astfel normelor directivei Parlamentului European 98/70/EC, transpuse in legislatia noastra printr-o hotarare de guvern din 2004. Marile companii petroliere prezente pe piata romaneasca precizeaza ca se vor alinia acestei directive europene si ca vor retrage de la vanzare carburantii Euro 4. Petrolistii din Romania au fost dezavantajati de decizia PE in comparatie cu tarile UE deoarece au avut la dispozitie doar doi ani pentru a pregati rafinariile in vederea trecerii la Euro 5. In timp ce Romania a introdus Euro 4 din 2007, tarile din Uniunea Europeana il comercializau inca din 2005.

Drepti in fata legii

Companiile petroliere au anuntat ca sunt pregatite pentru a comercializa noii carburanti. Grupul Rompetrol isi va asigura din productia proprie necesarul de carburanti Euro 5 (benzina si motorina), de la rafinaria Petromidia. Potrivit reprezentantilor Rompetrol, aceste investitii, pentru trecerea la Euro 5, se vor simti si in preturile de la pompa, potrivit NewsIn. „Trebuie sa tinem cont ca rafinariile din Uniunea Europeana au avut la dispozitie o perioada de patru ani pentru implementarea tehnologiilor necesare productiei de carburanti Euro 5, fata de doar doi ani pentru rafinariile din Romania. In acest context, credem ca eforturile investitionale facute de rafinariile din Romania pentru a trece in patru ani de la standardul Euro 3 (obligatoriu din 2005) la standardul Euro 5 (obligatoriu din 2009) se vor resimti si in preturile finale”, spun reprezentantii Rompetrol.

Reprezentantii MOL Romania spun ca necesarul de carburant Euro 5 il vor achizitiona atat din import, cat si de pe piata din Romania. In cazul carburantilor achizitionati de pe piata din Romania, investitiile necesare trecerii la Euro 5 sunt asumate de producatorii locali. La randul lor, reprezentantii Petrom spun ca, incepand din 1 ianuarie 2009, compania va comercializa numai carburant Euro 5 din productie proprie Petrom. Cele doua rafinarii ale companiei sunt Petrobrazi si Arpechim. Compania LukOil Romania se va alinia si ea normelor europene.

Scumpire de maximum 10%

Toate bune si frumoase, vom folosi carburanti mai putin poluanti, dar cat ne va costa asta? „Pretul va creste cu maximum 10% la toate produsele”, au declarat, pentru GdS, reprezentantii Rompetrol. Asta inseamna ca benzina Efix 95, comercializata acum la 2,9 lei, va costa de la 1 ianuarie 3,19 lei litrul. Cresterea de pret este cauzata nu atat de norma de poluare mai scazuta, ci de cresterea cotatiei euro in functie de care se calculeaza acciza pentru carburanti. Daca pentru anul 2008, acciza a fost calculata la un curs euro de 3,35 lei, stabilit la 1 octombrie 2007, pentru anul viitor, acciza se va calcula la cursul euro de 3,73 lei, cat era la 1 octombrie anul acesta. Diferenta la acciza este de 10%, cam cu cat va creste si pretul la pompa. Desi este mai ecologic, continand doar o cincime din cantitatea de sulf fata de benzina Euro 4, carburantul Euro 5 nu este si mai puternic. Odata cu introducerea Euro 5, de pe piata va disparea si benzina cu plumb pe care o folosesc masinile mai vechi, cum ar fi Daciile. „Pentru acestia, in benzinarii se vor gasi sticlute care vor contine o substanta ce va inlocui plumbul. Dupa ce alimenteaza, proprietarul isi cumpara si o astfel de sticluta, al carei continut il toarna in rezervor”, au precizat reprezentantii Rompetrol. Dupa ce se vor adapta noilor conditii, „benzinarii” din Romania au sase ani la dispozitie ca sa-si pregateasca instalatiile pentru carburantii Euro 6 care vor fi comercializati in toate tarile membre ale Uniunii Europene, inclusiv Romania, din 1 ianuarie 2014.

Sursa: Gazeta de Sud

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *