Asociatia „Ivan Patzaichin – Mila23” isi propune sa realizeze targuri de produse mestesugaresti si produse gastronomice traditionale in Delta Dunarii

Asociatia „Ivan Patzaichin – Mila23” isi propune sa realizeze targuri de produse mestesugaresti si produse gastronomice traditionale in Delta Dunarii

O serie de proiecte ce vizeaza Delta Dunarii au fost initiate de Asociatia „Ivan Patzaichin – Mila23”si urmeaza sa fie puse in aplicare impreuna cu 36 de parteneri locali. Potrivit strategiei ce a fost depusa pentru finantare, in toate comunele deltei ar urma sa se realizeze targuri de produse mestesugaresti si produse gastronomice traditionale, dar si muzee ale comunitatilor care sa se creeze pe vechile structuri ale caminelor culturale. De asemenea, produsele locale ar urma sa fie promovate ca branduri si sa fie comercializate la valoarea lor reala si nu la preturile actuale, descurajante pentru micii producatori.

„Aceste targuri ar urma sa fie deschise pe toata perioada sezonului, si ma refer la o infrastructura care sa le asigure atat durabilitatea cat si posibilitatea de a gazdui manifestari folclorice si gastronomice. Cu alte cuvinte, sa nu fie numai piete, ci un fel de centre ale spiritualitatii satului, unde sa existe inclusiv locuri de joaca pentru copii sau alte servicii specifice mediului rural si mic urban.

Din ce am vazut de-a lungul calatoriilor prin Delta, exista foarte multe produse locale cu va­loare de brand, nu numai nevalo­rificate ci si necunoscute, iar cei care le produc nu sunt constienti de valoarea lor de piata si de valoarea lor de brand. De exemplu, in zona Chilia am constatat ca bran­za produsa acolo este comercializata in diverse zone ale tarii, si nu pe plan local, sub numele de branza de Sibiu. In aceeasi ma­sura produse locale, precum mie­rea de menta sau tuica de salcam care se fabrica in zona Crisan sunt necunoscute pe piata, la fel cum sunt necunoscute produsele gastronomice din delta”, a declarat Ileana Ene Giusca, expert in dezvoltare comunitara.

De asemenea, initiatorii acestei strategii de dezvoltare spun ca pro­dusele specifice Deltei Dunarii ar trebui sa fie comercializate aproape exclusiv in aceasta zona, iar preturile stabilite de producatori sa fie unele corecte.

„Evident ca resursa turistica a Deltei Dunarii este extrem de importanta, dar dezvoltarea turistica durabila – pe termen lung, nu se poate realiza daca nu e sustinuta de dezvoltarea micro-econo­miei locale, respectiv de o piata a produselor locale, de un circuit economic care sa se inchida in Delta Dunarii si din care produsele agricole sau cele animaliere nu ies pentru export sau pentru a fi comercializate in alte zone, ci pot fi vandute local, la un pret mult mai bun decat in alta parte, indiferent de cat de interesante ar fi pietele de nisa externe. Iar asta pentru ca acesta este mediul din care ele provin si aici pot fi puse in valoare la preturi mai bune pentru producatori decat in orice alt mediu. Pentru asta ar fi foarte bine sa existe targuri locale si zonale, targuri pe care atat localnicii cat si turistii sa capete obiceiul de a le frecventa. Este foarte important, de asemenea, ca sezonul turistic sa se extinda si in afara celor patru-cinci luni prielnice, prin organizarea unor evenimente culturale sau sportive care sa atraga turisti si in lunile octombrie – noiembrie, respectiv martie-aprilie”, a mai precizat Ileana Ene Giusca.

Prioritatile, masurile si propu­nerile de proiecte incluse in cadrul strategia de dezvoltare a zonei umede a Deltei Dunarii sunt identificate de catre cei 36 de parteneri ai Grupului de Actiune Locala „Oamenii Deltei”, fie ca este vorba de agenti economici, ONG-uri sau alte entitati – persoane fizice si juridice ale comunitatilor locale. Comunitatile par­te­nere sunt: Sulina, Chilia Veche, Crisan, Maliuc, Pardina, Ceatalchioi, C.A. Rosetti si Sfantu Gheorghe, iar bugetul estimat este de 2.750.000 euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *