Autoritatile din Cluj sunt acuzate ca vor sa incredinteze direct un contract de 16 milioane de euro vizand lucrari de mutare a unor deseuri chimice din calea viitoarei Autostrazi Transilvania.
autostrada transilvania
Este vorba despre 150.000 de tone de deseuri chimice de hexaclorciclohexan provenite de la fostele Uzine Chimice Turda, care ar urma sa fie duse pe raza localitatii Badeni, judetul Cluj.

Sub pretextul ca lucrarile trebuie executate foarte repede, autoritatile se pre gatesc sa le incredinteze direct, fara licitatie, firmei I&C Invest SRL din Turda.

Cativa patroni ai unor firme de constructii din Cluj spun ca nici nu s-a pus problema unor licitatii si pun acest lucru pe seama valorii mari a contractului. „Pretul normal, cu un profit de peste 50 la suta, este cam de trei euro/tona de deseu transportat. Rezulta un pret de pana in 500.000 de euro. Chiar daca am adauga si construirea celulei, si tot nu ar trece de un milion de euro”, ne-a spus patronul unei firme de constructii din Cluj.

Daniel Calugar, patronul firmei I&C Invest SRL din Turda, recunoaste ca suma de 16 milioane de euro a fost fixata chiar de el. „Am dus negocieri cu Bechtel si cu Com pania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, dar totul se rezuma in prezent la simple discutii. Eu am vrut sa mutam deseurile intr-o fosta balas tiera a firmei mele, dar a cazut si vor fi alese alte locuri, tot ale mele. Cu Bechtel cred ca o sa lucram ca subcontractori. Investitia o vom face noi, firma noastra. Construirea unei celule costa intre 5 si 6 milioane de euro. Avem in plan sa facem 5-6 celule de depozitare”, ne-a spus Daniel Calugar.

Autoritatile implicate in mutarea deseurilor merg pe aceeasi idee: ca, deocamdata, totul se rezuma la discutii. Totusi, prefectul judetului Cluj, Florin Stamatian, e convins ca deseurile vor fi mutate in cel mai scurt timp
posibil.

Nimeni nu-si asuma responsabilitatea

Conducerea CNADNR si firma Bechtel isi paseaza una alteia responsabilitatea pentru mutarea deseurilor. Cristian Duica, directorul CNADNR, sustine ca aceasta lucrare il priveste pe constructorul autostrazii. „Firma Bechtel se ocupa de treaba asta si conlucreaza cu agentia de mediu din Cluj. Eu am contract cu Bechtel, iar cu cine vor ei sa faca aceasta mutare este treaba lor. Ei trebuie sa vina sa spuna ca lucreaza cu firma cutare, agreata de agentia de mediu. Pana acum au fost doar discutii. In orice caz, noi avem bani, e un capitol din buget despre fonduri destinate pentru cheltuieli diverse si neprevazute”, spune Duica.

Reprezentantii companiei Bechtel au alta varianta. „Mutarea deseurilor intra in responsabilitatea CNADR. Prin contract, ei se obliga sa ne predea terenul liber de orice sarcini de expropriere, relocare de utilitati, descarcare arheologica”, afirma Bogdan Sgarcitu, director de comunicare la Bechtel.

Eu am vrut sa mutam deseurile intr-o fosta balastiera a firmei mele, dar a cazut si vor fi alese alte locuri, tot ale mele.” – Daniel Calugar, patron

IN FATA PERICOLULUI

Locuitorii nu vor deseuri chimice

Satenii din satul Badeni au protestat saptamana trecuta cand au aflat despre intentia autoritatilor de a muta, pe raza localitatii, un depozit de 150.000 de tone de deseuri chimice. Oamenii explica faptul ca isi castiga existenta din cultivarea zarzavaturilor si ca un depozit cu deseuri chimice ar afecta ecosistemul zonei. La randul lui, prefectul judetului Cluj, Florin Stamatian, a declarat ca, prin discutii, s-a cazut la pace. „Oamenii au cazut de acord sa le mutam tot in Badeni, dar in alt loc”, a spus prefectul.

Sursa: Evenimentul Zilei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here