img003.jpgMult trambitata, inca ne-construita autostrada Transilvania, mai exact tronsonul Turda – Gilau, e periculoasa. Si asta nu din cauza faptului ca soferii vor avea ocazia sa isi puna la incercare caii-putere de sub capota, foarte multi in unele cazuri si deci greu de stapanit, ci din cauza ca in zona sunt prezente unele substante atat de cancerigene si in concentratii atat de periculoase, incat cei care le manevreaza poarta masti de gaze.
La cativa kilometri de Turda, 200 de oameni au lucrat cu masti de gaze si ochelari de protectie pe fata pentru a scoate 400.000 de tone de pamant, in efortul de a ecologiza zona de compusul numit hexaclorciclohexan (HCH), cunoscut ca lindan. Denumirea populara a produsului este DTT, dar nu e nici pe departe din acela cu care se dadea pe pui si gaini in anii lui Ceausescu, ci unul mult mai nociv. Aceasta substanta este extrem de toxica, transportul ei prin orase si sate fiind interzis.
„In zona Turda se afla sapte astfel de depozite de HCH, deseuri de la fosta Uzina Chimica Turda. Este una dintre zonele cu cel mai mare risc din Uniunea Europeana”, a declarat unul dintre cei care participa la decontaminare.
Ba, mai mult, cu 75.000 de tone, acesta este cel mai mare depozit de HCH din intreaga Europa, depasind recordul de 50.000 de tone la care s-a lucrat langa Bilbao, in Spania.
Problema a intrat in atentia autoritatilor abia atunci cand s-a stabilit ca Autostrada Transilvania sa treaca prin zona. Terenul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADNR), in suprafata de circa 12.000 de metri patrati, a fost curatat. Insa exista alti 5.000 de metri patrati care nu sunt proprietatea sa, dar care sunt si ei plini de respectivul HCH si de mercur.
Un muncitor de pe santier declara : „Scoteam cate 30-40 cm si faceam analize. Si tot asa pana cand am constatat ca o suprafata de 2.418 metri patrati contine si mercur. Si nu mercur din ala de termometre, ci pulberi foarte periculoase”
Astfel s-a ajuns sa se sape o groapa de 4,5 hectare cu o adancime de 5 metri. Dar nu e de ajuns. Analizele de sol, confirmate si la laboratoarele din Wesling, Germania, arata ca substantele se intind si in afara suprafetei pentru care s-a incheiat contractul.
Bariera de beton, solutia gandita de autoritati, a fost blocata de catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM); se solicita „in regim de urgenta” schimbarea planului si „modificarea proiectului initial in sensul renuntarii la bariera de separare din beton si analizarea si prezentarea unor variante alternative; eliminarea si evacuarea intregului depozit de materiale contaminate cu HCH; continuarea sapaturilor pe intreaga suprafata pana la o limita inferioara, cand analizele efectuate pe probele prelevate se vor incadra in limitele admise conform legislatiei in vigoare”.

Sursa : http://www.jurnalul.ro/stire-economic/autostrada-cancerului-522128.html 27.09.2009

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here