Autor: Zero Waste Europe, informații preluate de pe site-ul FreiburgCup

În noiembrie 2016, Freiburg a decis să stopeze potopul paharelor de cafea de unică folosință. După un an și jumătate, Freiburg a demonstrat cum un oraș de talie medie poate stimula alternativele la o societate de consum risipitoare și poate stabili agenda politică.

Orașul Freiburg se mândrește cu titlul de „cel mai verde oraș din Germania”. Situatia fix lângă Pădurea Neagră, orașul cu 250.000 de locuitori a fost lider în domenii precum eficiență energetică, energie regenerabilă și mobilitate sustenabilă. Mai mult, cu un sistem performant de management al deșeurilor, are o rată de reciclare de 70% și o cantitate de doar 335.3 kg de deșeuri per locuitor, mult sub media de 462 de kg a Germaniei.

Însă, în ciuda aspectului utopic, orașul nu a scăpat de una dintre problemele tot mai acute a orașelor europene: paharele de cafea de unică folosință. În câțiva ani, numărul lor a explodat, fiind o soluție convenabilă și modernă pentru un stil de viață ocupat. În timp ce este prezentată ca noua metodă de a consuma cafea la pachet pentru cei care nu au timp să încetinească și să se așeze, rămâne totuși încă o expresie a societății de consum.

La fel ca mai peste tot în Germania, paharele de cafea de unică folosință au devenit o problemă și în Freiburg, din trei mari motive: erau o sursă de deșeuri ne-reciclabile care ar fi putut fi prevenită; sunt voluminoase și umplu rapid coșurile de gunoi de pe străzi; sunt adesea aruncate necorespunzător.

Deutsche Umwelthilfe estimează că în Germania se aruncă anual 2.8 miliarde de pahare de cafea de unică folosință, ceea ce reprezintă un segment în creștere accelerată. De aceea, la mijlocul anului 2016, primarul din Freiburg a decis că este momentul să acționeze și să oprească „potopul paharelor de cafea de unică folosință”. Și așa a început totul.

Contextul

Conștient de problema paharelor de cafea de unică folosință, primarul orașului Freiburg, Dieter Salomon, a insistat să se desfășoare o anumită campanie, având ca pretext Săptămâna Europeană a Reducerii Deșeurilor din 2016, care avea loc patru luni mai târziu. Așa că a cerut ASF, companiei publice responsabile pentru colectarea și tratarea deșeurilor, pentru prevenirea generării lor și pentru servicii de curățenie, să pregătească o campanie țintită asupra paharelor de cafea de unică folosință.

Campania ASF trebuia să aibă trei obiective principale: să promoveze alternative la paharele de unică folosință, să reducă deșeurile depozitate necorespunzător și să facă astfel orașul mai curat, precum și să promoveze un comportament de consum mai sustenabil.

Așadar, a apărut o schemă depozit cu pahare/căni reutilizabile, ca soluție preferată pentru eliminarea treptată a paharelor de cafea de unică folosință. Au existat două motive pentru adoptarea acestei alternative: era simplu de implementat, iar cafenelele și cetățenii s-au putut alătura treptat. La momentul respectiv, Freiburg era pionier în astfel de proiect, pe care niciun alt oraș nu îl implementase.

Presiunea de a lansa campania de Săptămâna Europeană a Reducerii Deșeurilor a dat celor de la ASF doar patru luni pentru a căuta alternative și opțiuni. Apăruseră numeroase întrebări, inclusiv ce tip de cană ar trebui folosită și dacă va fi acceptată de clienți și cafenele.

Pregătirea

În timpul celor patru luni de pregătire, ASF s-a concentrat pe două chestiuni: alegerea cănii potrivite și convingerea cafenelelor. Amândouă provocările erau fundamentale pentru a oferi o alternativă funcțională la paharele de cafea de unică folosință.

Pentru a găsi cana, ASF a analizat câteva alternative și a ales o cană ușoară, din plastic durabil, produsă în sudul Germaniei, cu design atractiv, pentru a impresiona clienții. Viabilitatea financiară i-a împiedicat să aleagă alte materiale sau formate, inclusiv cel în care cana ar fi avut un capac reutilizabil din silicon, prea scump însă pentru a fi implementat. Deși se dorea un sistem complet reutilizabil, limitările economice i-au făcut să aleagă un capac de unică folosință, dar reciclabil.

Pe lângă alegerea cănii, ASF a organizat întâlniri publice cu deținătorii cafenelelor în lunile de dinaintea lansării, pentru a le testa interesul pentru inițiativă și pentru a le înțelege nevoile și îngrijorările. Managerii și-au exprimat interesul și unii erau chiar convinși de nevoia de a elimina treptat cănile de cafea de unică folosință, ceea ce i-a încurajat pe cei de la ASF să continue.

Primii pași

Orașul Freiburg a lansat în mod oficial campania Cana Freiburg în data de 22 noiembrie 2016, la o conferință de presă organizată împreună cu ASF. A atras astfel o acoperire media masivă, campania apărând pe prima pagină a ziarelor naționale și a revistelor, dar și la radio și TV. Chiar înainte de a fi implementat, sistemul Cana Freiburg își atinsese unul dintre cele trei obiective: cel de a aduce subiectul cănilor de cafea de unică folosință pe agendă și de a promova alternativele.

Simplitatea campaniei, împreună cu rezonanța puternică din mass-media, a făcut ca această campanie să depășească așteptările ASF. Într-adevăr, dacă această campanie a început cu doar 15 cafenele, după o săptămână erau implicate 45, iar după două luni – 60. De aceea, după doar câteva săptămâni de la implementare, municipalitatea a decis să păstreze Cana Freiburg.

Cum funcționează sistemul

Sistemul este simplu: ASF oferă căni de cafea reutilizabile cafenelelor și magazinelor care se alătură proiectului Cana Freiburg, alături de postere și stickere pentru a promova campania și a o face mai vizibilă pentru consumatori. Sistemul rămâne voluntar pentru consumatori și cafenele, dar ASF îi încurajează astfel să elimine cănile de cafea de unică folosință.

Consumatorii care doresc să consume în Cana Freiburg plătesc un euro ca depozit, bani pe care îi poate recupera odată ce duc cana înapoi la oricare dintre cafenelele sau magazinele participante în program. Cafenelele și magazinele trebuie să spele cănile înainte de a le oferi următorilor clienți spre utilizare.

Astăzi, 105 cafenele din Freiburg s-au alăturat inițiativei, ceea ce, potrivit ASF, înseamnă cam 60-70% din sector. Asta le face misiunea ușoară clienților, întrucât majoritatea cafenelelor au implementat sistemul.

În cazul în care o cafenea rămâne fără căni, poate cere către ASF. Potrivit ASF, sistemul rămâne echilibrat intern și nu este nevoie să compenseze cafenelele.

Până acum, ASF a oferit 26.000 de căni Freiburg, dintre care 15% nu au fost returnate, cîci turiștii sau studenții le păstrează ca suveniruri. Oricum, numărul exact este greu de estimat, căci clienții ar putea să păstreze mai multe și să le returneze pe toate deodată.

Rezultatele

După un an și jumătate de la lansarea campaniei Cana Freiburg, ASF a reușit să atingă cele trei ținte majore pe care le aveau. În primul rând, să implementeze un sistem de succes prin care să ofere consumatorilor alternative la cănile de cafea de unică folosință, căci sistemul este prezent în mai toate cafenelele din oraș. Apoi, Cana Freiburg i-a ajutat să reducă deșeurile din oraș. În final, a contribuit semnificativ la conștientizarea problemei și la nevoia de a lua măsuri legislative pentru a o combate.

În afara impactului la nivel politic, nu se știe în ce măsură cănile au redus consumul de pahare de unică folosință, căci ASF nu a măsurat acest consum. În orice caz, ASF recunoaște că, la modul general, Cana Freiburg încă nu este cea mai preferată metodă de consum al cafelei la pachet în Freiburg. ASF știe că trebuie să implice mai mulți clienți și pentru aceasta a pregătit campanii de promovare deopotrivă pentru clienți și pentru cafenelele care ar trebui să oferă în mod proactiv Cana Freiburg.

Provocări

Designul actual al campaniei Cana Freiburg este motivul pentru care aceasta nu devine principalul mod de consum al cafelei la pachet. Problema este că schema nu oferă stimulente pentru cetățenii care optează pentru o cană reutilizabilă sau pentru cafenelele care decid să convingă mai mulți clienți.

Deși alegerea cafelei în căni reutilizabile nu este mai scumpă odată ce clienții aduc cănile înapoi, potrivit ASF, clienții s-au obișnuit să cumpere cafea la pachet iar oferirea unei alternative sustenabile nu este suficientă pentru a-i face pe oameni să își schimbe obiceiurile.

Pentru cafenele, situația este chiar avantajoasă, pentru că momentan nu trebuie să plătească pentru Cănile Freiburg pe care le folosesc în sistem, iar orice pahar de unică folosință nevândut aduce economii. Totuși, unele cafenele sunt reticente în a promova activ Cana Freiburg, căci se tem să nu fie în dezavantaj față de competitori atunci când cer suplimentar banii pentru sistemul depozit.

Reprezentanții ASF recunosc că lipsesc niște principii de concurență echitabilă între sistemul cu pahare de unică folosință, care sunt gratuite și nu necesită efort, și cel cu căni reutilizabile, care trebuie returnate. Dar consideră totodată că orașele nu pot oferi prea multe stimulente economice pentru cănile reutilizabile. În cazul orașului Freiburg, municipalitatea nu doar că este limitată, dar încearcă să implementeze sistemul fără sprijinul cafenelelor, care au puține stimulente pentru a elimina cănile de cafea de unică folosință. Asta înseamnă că toate costurile pentru Cana Freiburg sunt suportate exclusiv de municipalitate. Asta i-a împiedicat să propună o cană cu capac reutilizabil și îi face dependenți de voința politică a orașului.

Dincolo de inițiativă

Chiar dacă există numeroase provocări pentru a face un sistem de succes, există perspective promițătoare pentru a înlocui treptat paharele de cafea de unică folosință. Recipientele de unică folosință au atras atenția mass-mediei și a celor care fac legile. Mai mult, campania a inspirat și alte municipalități, afaceri și organizații ale societății civile să stimuleze alternative sustenabile la paharele de cafea de unică folosință.

În cadrul unor sisteme asemănătoare (Cana pentru Cană din Rhineland, sau Recup din Munich și alte orașe), inițiatorii au reușit să găsească o soluție pentru a face și capacele reutilizabile. ONG-uri ca NABU și Deutsche Umwelthilfe contribuie de asemenea la eliminarea cănilor de unică folosință: NABU a lansat propriul sistem depozit, „Mehrweg fürs Meer” (Reutilizabile pentru mări”) pe insulele Fehmarn șiDeutsche Umwelthilfe.

Toate aceste experiențe arată că alternativele zero deșeuri pot avea succes, în ciuda dificultăților și a lipsei concurenței echitabile cu paharele de unică folosință. Adoptarea unor politici curajoase pentru a stimula prevenirea deșeurilor și sistemele reutilizabile la nivel local și național vor ajuta la eliminarea completă a paharelor de unică folosință.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here