Ucraina nu isi respecta obligatiile ce decurg din Conventia Espoo prin continuarea lucrarilor la canalul Bastroe, se arata intr-o scrisoare transmisa Kievului de secretarul executiv al Comisiei Economice a ONU pentru Europa, Jan Kubis, i-a transmis vicepremierului ucrainean, Hrihori Nemiria. Intr-un ton dur, documentul cere Ucrainei sa opreasca toate lucrarile la canalul Bastroe, inclusiv constructii sau lucrari de intretinere.

Comitetul de Implementare a Conventiei Espoo „isi reafirma decizia de a cere Ucrainei sa opreasca toate lucrarile legate de paza I si faza II a canalului de navigatie Dunare-Marea Neagra din sectorul ucrainean al deltei Dunarii (Canalul Bastroe), inclusiv lucrari de constructii, operatiuni sau lucrari de intretinere. Prin urmare, Comitetul a considerat ca documentele transmise de Ucraina nu au reusit sa arate in mod clar si lipsit de ambiguitate ca au fost indeplinite conditiile impuse”, se arata in documentul ONU.

Continuarea lucrarilor la faza I si II este contrara cerintelor Comitetului si reprezinta o incalcare a Conventiei” si, mai mult, continuarea lucrarilor la faza II a proiectului reprezinta inca o incalcare a obligatiilor Ucrainei prevazute de Conventie, intrucat procedura evaluarii impactului de mediu transfrontalier a intregului proiect este inca in desfasurare si pentru ca nu exista nicio decizie finala legata de faza II, dupa cum a declarat si Guvernul ucrainean.

Interpretarea Ucrainei – care a sugerat ca evaluarea impactului asupra mediului sa fie efectuata numai asupra acelor elemente care au fost identificate ca fiind foarte probabil sa aiba efecte adverse semnificative asupra mediului – este considerata inacceptabila. Din punctul de vedere al Comitetului, impactul asupra mediului trebuie sa fie evaluat asupra intregii activitati propuse.

„Comitetul gaseste astfel ca Ucraina este in continuare in neconformitate in ceea ce priveste obligatile sale determinate de Conventie, in ambele faze ale proiectului, si a agreat ca acest fapt sa fie comunicat la urmatoarea sesiune la care participa statele parti la Conventia de la Espoo”.

Sanctiunea pe care ar putea-o primi Ucraina pentru nerespectarea prevederilor Conventiei Espoo ar fi un avertisment pe care sa il primeasca din partea statelor membre sau ca vechiul avertisment sa intre in vigoare.

Avertismentul este, potrivit MAE, o sanctiune din sistemul tratatelor internationale privind mediul inconjurator, care se acorda in momentul in care un stat ignora in mod repetat obligatiile care ii revin. Avertizarea Ucrainei cu privire la violarea obligatiilor sale internationale are o importanta deosebita prin semnalul transmis autoritatilor de la Kiev – respectiv ca acestea nu se pot baza pe pasivitatea comunitatii internationale, care trateaza chestiunea Bastroe drept o problema de interes general.

Mecanismul sesizarii Comitetului de Implementare al Conventiei Espoo a fost declansat pentru prima data de catre Romania, in ianuarie 2007, in legatura cu proiectul ucrainean Bistroe. In urma demersurilor Romaniei, in mai 2008 statele parti la Conventie au decis ca Ucraina a incalcat prevederile Conventiei si au cerut stoparea lucrarilor.

Romania s-a pronuntat in repetate randuri asupra impactului negativ pe care canalul Bastroe il are asupra Deltei Dunarii si a adus divergenta cu Ucraina pe aceasta tema in atentia organizatiilor si conventiilor internationale de mediu. Pana de curand Ucraina a ignorat toate avertismentele primite, fie ca au fost de la statele parti ale Conventiei Espoo sau a Conventiei Aarhus. Chiar si Adunarea parlamentara a Consiliului Europei a cerut Kievului sa anuleze proiectul Bastroe, intrucat are un efect devastator asupra unei zone unice a Europei, Delta Dunarii.

De fapt, perspectiva Kievului asupra canalului Bastroe este ca nu face decat sa reconstruiasca un canal care exista deja si care a functionat pana la sfarsitul anilor ’50. In perioada in care acesta n-a functionat, viata economica si sociala a intregii regiuni vecine s-a degradat serios a argumentat adesea Ucraina, respingand contraargumentul partii romane care sustine ca in acea zona traficul fluvial este exterm de redus.

Prin urmare este vorba strict de o chestiune economica, nu una de mediu, este opinia autoritatilor ucrainene.

Sursa: HotNews

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here