Test Auto ZF: Cum se conduce un automobil electric. Ep.1: Mitsubishi i-MiEV
Test Auto ZF: Cum se conduce un automobil electric. Ep.1: Mitsubishi i-MiEV

La mai bine de 100 de ani de la prezentarea primului automobil electric, masinile „pe baterii” propun acum o alternativa „verde” la cele cu motoare pe benzina sau diesel.

Primii care au adus in Romania un automobil electric au fost cei de la Mitsubishi in 2010, la acea vreme fiind vorba de un i-MiEV cu volan pe partea dreapta proiectat pentru piata japoneza. La un an de atunci, japonezii au venit cu varianta pentru Europa a lui i-MiEV – un automobil de aproape 2,5 metri lungime si 1,5 m latime, patru locuri, motor electric de 67 CP (47 CP – putere maxima continua) si o autonomie de 150 km – care se obtine contra unui „plin” de curent in valoare de 7,9 lei. Spre comparatie, in cazul unei masini de dimensiuni similare 150 km ar costa in oras aproximativ 50 de lei plus ar emite in atmosfera 20 de kilograme de dioxid de carbon la care s-ar adauga si alte gaze poluante.

Spre deosebire de Renault Fluence ZE care este recomandat sa fie incarcat la o priza speciala care costa cateva sute de euro si ar putea implica un contract special cu furnizorul de energie electrica, i-MiEV se poate alimenta direct la o priza normala cu „incarcatorul” livrat odata cu masina. Incarcarea dureaza aproximativ opt ore, adica exact cat timp masina sta in parcare la serviciu sau acasa in garaj noaptea.

La exterior i-MiEV arata ca un automobil normal de oras. Doar „desenele” exterioare tradeaza propulsia pe baterii. La interior, aproape acelasi lucru. Desigur, plansa de bord este una special proiectata pentru masinile electrice, avand indicator pentru consum, autonomie si daca se ruleaza „Eco” sau „Power”.

La interior i-MiEV nu vine cu materiale hi-tech sau premium, ci cu strictul necesar. Avem geamuri electrice fata, climatizare automata, un radio-CD after-market si cateva spatii de depozitare. Scaunele nu sunt cele mai confortabile din segment, dar isi indeplinesc scopul si nu-ti dau dureri de spate dupa cateva drumuri prin oras. Cu toate ca dimensiunile incadreaza i-MiEV in segmentul mini, in partea din spate este suficient loc pentru doua persoane chiar si la drumuri mai lungi.

Pentru a porni masina electrica este aceeasi procedura ca si la un automobil obisnuit – se introduce cheia in contact, se roteste si se asteapta doua secunde pana apare semnul „Ready” numai ca de aceasta data nu se mai aude niciun fel de zgomot. Cutia de viteze pare una automata obisnuita la prima vedere, dar de aceasta data nu mai exista trepte de viteza ci doar „D” pentru utilizarea obsnuita, B pentru coborarea pantelor cu frana regenerativa mai puternica decat in cazul D si pozitia C cu o franare regenerativa mai slaba comparativ cu D.

Primul lucru care il observi atunci cand pleci de pe loc este puterea masinii. Cu toate ca in modul normal masina nu are decat 47 CP, faptul ca masina ofera un cuplu motor de 180 Nm „de la zero”, i-MiEV ofera impresia ca te afli la volanul unei masini pe benzina de cel putin 120 CP.

Cu toate ca pare putin o autonomie de aproximativ 100 km, in traficul urban aceasta distanta este suficienta pentru doua chiar trei zile. Mai mult, cu toate ca discutam de un vehicul „verde”, acesta s-a dovedit chiar foarte placut la condus prin Bucuresti, dar si in afara acestuia. Mai mult, promisiunea unui incarcator rapid va face si mai atractiv i-MiEV pe termen lung.

Pretul de achizitie al modelului testat este de 36.640 de euro cu TVA inclus, adica un pret similar cu al unei limuzine BMW Seria 5, Audi A6 sau chiar un SUV premium compact.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here