10 intrebari incomode legate de masinile electrice

    Sa mai astept cu cumpararea?
    Da. Intrucat guvernul nu are, deocamdata, niciun plan pentru o promovare directa, automobilele electrice sunt ingrozitor de scumpe. Oricum, tehnologia bateriilor nu este inca suficient de avansata. Acumulatorii sunt prea scumpi, prea grei, au o viata redusa si ocupa mult spatiu. Totusi, cercetarea in acest domeniu abia ia avant, noi tehnologii, cum ar fi acumulatorii Li-Polimer, ne indreptatesc sa speram la o eficienta mai buna.

    – Cand vom putea cumpara primele masini?

    In afara de unele masini exotice si unele concepte de oras, se poate cumpara deja Tesla Roadster (foto). La producatorii de automobile in masa productia a debutat anul acesta. Primele vor apartine trioului Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn si Citroen C-Zero. La inceputul lui 2011 va incepe Renault si Opel cu modelul Ampera.

    – Cat costa automobilele electrice?
    Automobilele mici, cum ar fi Mitsubishi I-MiEV, vor costa cca. 40.000 de euro, iar pentru Tesla Roadster se va plati minim 99.960 euro. Opel Ampera este asteptat cu un pret de 38.000 de euro. Motivul: bateriile ridica preturile. Ca regula empirica, se calculeaza aproximativ 500 euro pentru fiecare kWh de capacitate a acumulatorului.

    – Cat de ecologice sunt masinile electrice?
    In timpul deplasarii, cel putin, nu exista esapament din care se emite CO2. Dar si curentul electric trebuie sa fie produs, aceasta operatie generand CO2. Daca luam in considerare un mixt echilibrat de centrale electrice pe carbune, energie atomica si energii regenerabile (centrale eoliene sau hidrocentrale), se produce la un electromobil aproximativ tot atat CO2 cat la un diesel economic. Pe de alta parte, producerea bateriilor este un proces care polueaza masiv solul si atmosfera.

    – Cat timp dureaza bateria?
    In privinta duratei de exploatare in utilizarea cotidiana, aproape ca nu exista date. Chiar si Tesla Roadster, singurul model raspandit in numar mai mare de unitati – ruleaza abia 2 ani. In privinta prognozelor, producatorii se arata optimisti. Opel, spre exemplu, garanteaza pentru Ampera o perioada de exploatare de cel putin 160.000 km, respectiv 10 ani.

    – Care este distanta pe care ma pot deplasa?
    Mai mult de 350 km, promite Tesla, iar Mitsubishi i-MiEV afiseaza o autonomie de cca 150 km. insa acest lucru este valabil pentru conditii optime de incarcare si functionare. Iarna, s-a parcurs cu i-MiEV, in medie, doar 100 km. In plus, capacitatea bateriei se degradaza constant in timp.

    – Unde pot sa incarc bateriile ?
    In principiu, la fiecare priza din casa , 230 V sunt suficienti. Insa timpul de incarcare se prelungeste considerabil in comparatie cu un racord special de 380 V . La ora actuala, exista doar putine spatii publice de incarcare – la care se utilizeaza insa conectori nestandardizati.

    – Cat de periculoase sunt masinile electrice?
    In mod teoretic, pot interveni scurt-circuite sau chiar explozia acumulatoarelor. Tot asa cum poate lua foc si un rezervor de benzina in conditii nefavorabile. Insa conductorii electrici si bateriile beneficiaza de protectie speciala in caz de accident si de etansare fata de apa, fiind asigurate cu intrerupatoare de siguranta. Sistemele speciale de racire si sisteme de reglare electronice protejeaza bateriile de supraincarcare.

    – Cat de placute la condus sunt masinile electrice?
    Majoritatea conceptelor este orientata spre traficul urban, placerea condusului nu prea este luata in calcul. Exceptie: Tesla Roadster. Acesta a fost conceput ca automobil sport si dezvolta ( cel putin pentru scurt timp) performante de rulare ale unui automobile sport autentic.

    – Ce avantaje are o masina electrica?
    La ora actuala, absolut niciun avantaj. Cheltuielile mai mici de exploatare sunt compromise de pretul de achizitie prohibitiv, autonomia este destul de mica, timpul de incarcare a bateriilor este cu mult mai lung decat o oprire la  benzinarie. In schimb, te deplasezi complet fara emisii in oras, fara zgomot si, in plus, te bucuri de imaginea de ecologist si pionier al noilor tehnologii.

    Citynews.ro
    Foto: e-transport.ro

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *