Rezolutia Adunarii Generale a Organizatiei Natiunilor Unite, nr. 58/5 din 3 noiembrie 2003, intitulata „Sportul ca mijloc de promovare a educatiei, sanatatii, dezvoltarii si pacii”, a declarat anul 2005 drept „Anul International al Sportului si Educatiei fizice”.
Avand in vedere „Carta Internationala a Educatiei Fizice si Sportului” aprobata de ONU in anul 2000; (…)
– Constatand ca in sistemele de educatie ale diferitelor tari sportul si educatia fizica sunt din ce in ce mai mult marginalizate, desi constituie un vector privilegiat nu numai pentru sanatate si dezvoltare fizica, dar, deasemenea pentru obtinerea valorilor necesare coeziunii sociale si a dialogului intercultual;
– Invita guvernele si institutiile care se ocupa de sport sa promoveze rolul sportului si al educatiei fizice pentru toti, oferind posibilitati de solidaritate si cooperare in vederea favorizarii unei culturi a pacii, a egalitatii sociale si a egalitatii intre sexe, sa promoveze dialogul si armonia, prin cooperare si parteneriat intre toti factorii, in special cu familia, scoala, ligile, asociatiile si cluburile sportive, colectivitatile locale si organizatiile neguvernamentale;(…)>>
In ROMANIA, Sambata 6 octombrie 2007 se sarbatoreste Ziua Nationala a Sportului pentru Toti.
Legislatia Romana: Legea nr. 69 din 28 aprilie 2000: Legea educatiei fizice si sportului, Capitolul III – Sportul pentru Toti.
Art. 10. (1) Sportul pentru toti reprezinta un complex de activitati bazate pe practicarea libera a exercitiului fizic intr-un mediu curat, individual sau in grup, organizat ori independent.
(2) Sportul pentru toti este sprijinit de stat, de organismele neguvernamentale si structuri ale administratiei locale, in vederea mentinerii sanatatii, a recreerii si socializarii cetatenilor.
(3) Pentru coordonarea aplicarii programului national „Sportul pentru Toti” se constituie Comitetul Activitatilor Fizice Sportive pentru Sanatate, Educatie si Recreere, organism consultatuiv pe langa Secretariatul General al Guvernului, a carui organizare, functionare si componenta se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
In Romania, doua Hotarari de guvern sub doua guverne de diferita orientare politica ( 1998 si 2001) au incercat reglementarea problemelor „sportului pentru sanatate, educatie si recreere” prin Comisia interministeriala (care in fapt, nu s-a intrunit niciodata) a Programului National Sportul pentru Toti – Romania 2000, apoi prin Legea Educatiei Fizice si Sportului, nr. 69/2000 (prioritate tot sportului de performanta) si HG nr. 268/ 2003 – „Sanatate prin Miscare”, multumitoare daca s-ar transpune in viata si ar reglementa si sprijinul financiar.
Sportul pentru toti, drept sau priviliegiu…
Sportul ca fenomen social, luat in considerare si sprijinit de guverne si alte „sfere de interese”, cu rasunetul sau popular, al victoriilor unor persoane sau echipe ce se confunda cu grupul sau tara, are o serie de caracteristici care nu apartin in totalitate sportului. Sportul devenit „lupta pentru glorie si bani”, prin antrenament sever si nemilos, vedetism si senzational poate intra in contradictie cu valorile fundamentale ale educatiei fizice, care pune accent pe educatie, sanatate, dezvoltare, relaxare, asociere, distractie.
Baronul Pierre de Coubertain, parintele Olimpiadelor moderne, definind inca in 1900 diferitele forme de activitate (sportul pentru toti, sportul competitiv si sportul de elita), a scris: „Sportul nu este un mod de a petrece timpul de lux, o activitate pentru cei putini, privilegiati, si nici macar o tema de compensatie musculara pentru activitatea creierului. Pentru fiecare barbat, femeie, copil ofera posibilitatea de a se autoperfectiona, indiferent de profesie sau pozitie ocupata in viata. Este acompaniamentul natural al tuturor, in mod egal, in acea masura incat nimic nu-l poate inlocui”.
Conceptul modern al educatiei, materializat in tendintele de acces liber la informare si formare continua, cuprinde firesc si sfera educatiei fizice si sportului, cristalizandu-se treptat in miscarea sportul pentru toti pe toata durata vietii, care cauta sa uneasca dreptul natural la miscare al oricarei fiinte umane cu dreptul social la educatie permanenta si universala.
Execrcitarea efectiva a acestor drepturi depinde in mod esential de posibilitatile oferite fiecaruia de a-si dezvolta si apara aptitudinile fizice, intelectuale si morale.
Dezvoltarea moderna a practicilor sportive si de miscare este atat de rapida si diversa incat se poate spune ca ea a devenit parte integranta a vietii noastre. In 1998, Consiliul Europei prin Carta Educatiei Fizice a exprimat clar rolul sportului in societate si educatie si relatia lui cu cultura. Conceptele de baza prezentate ca idealuri principale raman cele ale olimpismului modern: Dezvoltarea armonioasa a mintii, corpului si caracterului, Placerea (bucuria) efortului, Rol-model pozitiv pentru societate, Conservarea eticii universale, Toleranta, Generozitate, Unitate, Prietenie, Nondiscriminare, Respectul fata de celalalt.
In ciuda acestor idealuri generoase, educatia institutionala prin sport sufera de reale crize de functionalitate fiind in acest moment intr-o perioada de dificultate, datorita unui conflict intern intre valorile promovate si mesajele prin care acestea sunt vehiculate. Imaginea transmisa desi este idealul unui scop comun social, nu este adaptata realitatii postmoderne conemporane, indreptata spre individualism si hedonism. Asistam astfel la conflicte intre pozitii puternic separate: oficial vs. hedonist, consumatorism vs. libertate, competitie vs. „fun”.
Prin infiintarea in 1992 Federatiei Romane Sportul pentru Toti – FRSpT si incepand cu 2002 a Asociatiilor judetene si municipale SpT s-au creat premize ca organizatiile societatii civile sa activeze in conditii flexibile si cu relativ modest sprijin de la buget. Este un inceput !?…
Daca doriti sa stiti, aveti Programul de activitati FRSpT pe anul 2007, programele pentru Ziua Nationala a Sportului pentru Toti, 6 octombrie 2007 sau Afisul SpT-1 iunie, manifestare SpT, posibil model..