SFAT – Populatia este indemnata sa reclame toate produsele in neregula
Protectia consumatorului este inca un subiect delicat si nu foarte luat in seama in tara noastra din cauza mentalitatii invechite a majoritatii romanilor. Birocratia este si ea un motiv pentru care multi nu reclama comerciantii incorecti.
La un an de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), ne marturiseste ce modificari s-au produs in acest domeniu si ce perceptie au producatorii si consumatorii fata de acesta. Astfel, conform spuselor lui Vlaicu, la nivel legislativ nu s-a schimbat cu nimic semnificativ de la aderarea la UE in domeniul protectiei consumatorilor din 1990 incoace.
Ceea ce s-a schimbat cu adevarat este pozitia pe care o are Romania vizavi de UE, mai precis de Comisia Europeana si de Parlamentul European. Incepand cu 1 ianuarie 2007, reprezentantii ANPC au drept de vot in cadrul institutiilor UE, iar oficialii europeni ii consulta pe inspectorii autoritatii pentru solutionarea diverselor probleme. Integrarea a insemnat si un pas inainte din punct de vedere financiar intrucat acest eveniment a coincis cu primirea unor fonduri pentru derularea proiectelor in domeniul protectiei consumatorilor. Dar si la nivelul mentalitatii s-au facut progrese considerabile. Acest lucru este confirmat de miile de reclamatii facute de consumatorii romani cu convingerea ca acum problemelor lor mai preocupa si pe altcineva in afara de ei, ne-a spus Dan Vlaicu.
PENTRU VIITOR. Autoritatea are in derulare cateva proiecte prin care informeaza consumatorii in legatura cu drepturile pe care le au, dar se incearca si educarea liceenilor pentru o perceptie cat mai clara a situatiei. Acest lucru este posibil prin proiectul „ANPC junior”, care a fost organizat in colaborare cu Ministerul Educatiei si Cercetarii. Anul acesta a ajuns la editia a V-a. Alte actiuni initiate de ANPC sunt campania „E dreptul tau sa stii ce cumperi”, realizata in colaborare cu Guvernul, care s-a derulat prin spoturi si emisiuni difuzate la radio si „La firul ierbii”, in cadrul careia s-au impartit fluturasi in locurile aglomerate, supermarketuri, pasaje, statii de metrou etc.
Legat de raportul pe care inspectorii ANPC il au cu comerciantii si producatorii, presedintele autoritatii a subliniat faptul ca au loc periodic sedinte de consiliere in cadrul carora li se prezinta legislatia in vigoare si sunt indrumati spre o colaborare cat mai productiva in ceea ce priveste consumatorii. In cadrul acestor intrevederi de asemenea sunt discutate reclamatiile si modalitatile de solutionare a lor.
RECLAMATII. Cele mai grave nereguli sesizate pana in prezent sunt cele cu privire la contracte. Aceste erori apar deoarece romanii nu citesc cu atentie documentul inainte sa il semneze, fie furnizorii de servicii nu isi indeplinesc obligatiile prevazute in conventie. Pentru cei care nu cunosc procedurile pe care trebuie sa le urmeze daca vor sa depuna o reclamatie precizam ca trebuie sa depuna sesizarea impreuna cu toate actele doveditoare la Oficiul pentru Protectia Consumatorului pe raza unde e domiciliat operatorul economic sau pe site-ul ANPC. De remarcat este ca din cele peste 600 de dosare pe care autoritatea le-a avut in decembrie 2007, peste 15% au fost solutionate in favoarea consumatorului, iar operatorului economic i s-a dat dreptate in peste 8% din cazuri. De asemenea, trebuie mentionat ca ANPC este singura institutie din UE care solutioneaza reclamatiile individuale.
Dan Vlaicu a dat si cateva lamuriri referitoare la legea publicitatii agresive, intrata in vigoare la 31 decembrie 2007. Acesta a explicat ca inainte sa intre in vigoare legea, la nivelul UE erau reglementari diferite in ceea ce priveste protectia consumatorului, motiv pentru care era nevoie de o lege care sa le comprime pe toate. De asemenea, s-a simtit nevoia de a proteja consumatorul de practicile abuzive prin care agentii comerciali isi promoveaza produsele in mod incorect.
Presedintele autoritatii sfatuieste consumatorii sa acorde o atentie deosebita preturilor, insistand asupra faptului ca suma afisata reprezinta cea pe care trebuie sa o achite pentru a achitiona produsul sau serviciul respectiv. El este de parere ca in Romania este nevoie de o perioada in care legea trebuie interpretata si sa fie pusa in practica. Atat consumatorii, cat si producatorii necesita timp pentru a se obisnui cu noile reglementari si de a actiona in consecinta.
Propunere
Dan Vlaicu ne-a declarat ca actele normative ce vizeaza protectia consumatorilor sunt publicate in Monitorul Oficial. De fiecare data cand o persoana, fie producator, fie beneficiar de servicii, vrea sa depuna o reclamatie se informeaza din aceasta sursa, ceea ce ce reflecta in modalitatea de a depune o sesizare. Astfel, atunci cand fac o reclamatie, romanii se documenteaza foarte bine si isi cunosc drepturile.
Sursa: Jurnalul National