Consumerismul afecteaza negativ mediul

https://www.ecomagazin.ro/wp-content/uploads/2010/03/tall-hamburger.jpg

Cultul american al consumului de tip excesiv este acum o amenintare la nivel global, avertizeaza un raport. Consumerismul excesiv s-a extins si la tarile pe cale de dezvoltare, putand anula eforturile de a incetini ritmul schimbarilor climatice, confirma Worldwatch Institute.

Americanul de rand consuma mai mult decat greutatea sa in produse zilnic, alimentand o cultura globala a excesului, care se dezvolta, amenintand sa devina cea mai importanta amenintare care pune in primejdie planeta, conform unui studiu recent. In raportul sau anual, Worldwatch Institute afirma ca acest cult al consumerismului si al excesului ar putea anihila orice rezultate pozitive ale actiunii autoritatilor pentru reducerea efectelor schimbarilor climatice sau incercarea de a trece spre o economie bazata pe energie de tip eco.

Erik Assadourian, directorul de proiect, afirma: „Pana nu recunoastem ca problemele noastre legate de mediu, de la schimbari climatice la defrisari si disparitia speciilor, sunt determinate de obiceiurile noastre deloc durabile, nu vom fi capabili sa rezolvam criza ecologica ce ameninta sa ne distruga civilizatia”.

Populatia planetei consuma resursele acesteia intr-un ritm ametitor, fara a lua in considerare consecintele. In ultimul deceniu, consumul de bunuri si servicii a crescut cu 28%, atingand nivelul de 30,5 de mii de miliarde de dolari (18,8 de mii de miliarde de lire sterline).

Cultura consumerista nu mai e reprezentativa exclusiv pentru SUA, ci pentru tot mai multe tari. In ultimii 50 de ani, excesul a fost adoptat drept un simbol al succesului in tarile pe cale de dezvoltare, din Brazilia p ana in India sau China, conform raportului. China a depasit recent SUA in ceea ce priveste piata de masini. Acest aspect se adauga faptului ca deja este cel mai mare producator de emisii de gaze cu efect de sera.

Asemenea tendinte nu sunt o consecinta naturala a cresterii economice, sustine raportul, ci rezultatul unor eforturi deliberate din partea mediului comercial de a atrage cat mai multi consumatori. Hamburgerul, considerat la inceputul secolului 20 drept o mancare a celor mai saraci si apa imbuteliata sunt deja produse de larg consum.

O familie occidentala cheltuieste mai mult pe animalul de casa decat se cheltuieste pentru un om in Bangladesh. In pofida acestor date, raportul a identificat semne incurajatoare a unor schimbari, o abandonare treptata a culturii bazata pe cheltuieli mari. Exista tot mai multe programe implementate in scoli pentru a incuraja obiceiuri alimentare sanatoare in randul copiilor. Generatia tanara pare mai consstienta de efectele actiunilor sale asupra mediului.

Schimbarea in adevaratul sens al cuvantului presupune o transformare a valorilor si a atitudinilor, sustine acelasi raport. La nivelul actual de consum, ar trebui sa fie puse in functiune 24 de turbine eoliene pe ora pentru a produsce suficienta energie pentru a inlocui consumul de combustibili actual. „In ultimii ani s-au remarcat mai multe eforturi serioase pentru a combate criza climatica mondiala”, a afirmat Assadourian.

„Daca nu ne vom schimba profund, vor aparea noi crize pe care va trebui sa le infruntam. In ultima instanta, cosnumerismul nu va mai fi viabil, dat fiind ca populatia lumii va creste cu 2 miliarde si mai multe tari vor deveni puteri economice”.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *