Cum au fost distruse ariile protejate din muntii Parang. Dezastrul ecologic de pe Transalpina, girat de oficialitati

Ecologizare pe Transf?g?r??an
Cum au fost distruse ariile protejate din muntii Parang. Dezastrul ecologic de pe Transalpina, girat de oficialitati
Cum au fost distruse ariile protejate din muntii Parang. Dezastrul ecologic de pe Transalpina, girat de oficialitati

Nelu Iordache a fost trimis in judecata pentru fraude financiare legate de modul in care a executat lucrarile de constructie a drumului Transalpina (DN 67C). Dar nimeni nu a pomenit de distrugerile de mediu provocate de firma acestuia, SC Romstrade SA, in ariile protejate natural, din zona muntilor Parang.

Nicio plangere penala depusa impotriva lui Iordache pe tema dezastrului ecologic lasat in urma, nu a fost solutionata. Mai mult, oficialitatile (politie, ITRSV, Garda de Mediu) au inchis ochii la modul in care a fost afectata albia raului Lotru si padurile din regiune, prin explotarea ilegala a materialelor de constructie excavate in zone protejate natural. Administratia Sit Natura 2000 Parang, reprezentata de inginerul Gheorghe Deaconeasa, director general la fundatia Guard Forest, a atras atentia de multe ori, tuturor institutiilor abilitate despre daunele provocate biodiversitatii, dar nimeni nu a luat nicio masura.

Distrugeri de peste 100 000 de euro

Mai exact, este vorba despre excavatii facute in perioada 2009-2012 de firma Rosmstrade in albia raului Lotru pentru exploatarea pietrei si a nisipului necesare constructiei drumului Transalpina. Dar sapaturile facute nu au avut aviz de la Garda de Mediu sau de la Directia Silvica Valcea. Intr-o plangere penala din data de 17 septembrie 2010, depusa de Fundatia Guard Forest ( care coordoneaza Administratia Sit Natura 2000 Parang), catre IPJ Valcea, impotriva ITRSV( n.r. inspectia silvica) Valcea, se arata ca “reprezentantii fundatiei au sesizat in nenumarate randuri institutiile abilitate sa ia masuri cu privire la defrisarea ilegala si excavarea in fond forestier national proprietate privata, inclusiv conducerea ITRSV Valcea sau functionari publici care aveau obligatia sa ia masuri conform Codului Silvic, dar pana in prezent ITRSV Valcea nu a luat nicio masura legala. Prin defrisarea si excavarea ilegala a suprafetelor mai sus mentionate s-a adus un prejudiciu statului roman de peste 100 000 de euro prin distrugerea biodiversitatii raului Lotru pe o lungime de 5 km, distrugerea terenurilor neproductive in suprafata de 6 ha, fiind necesare lucrari de reabilitare a albiei raului Lotru si amenajare corespunzatoare conform legislatiei ariilor natural protejate”.

Numeroase sesizari la inspectorii silvici

In plangere se arata ca reprezentantii Guard Forest au sesizat “in numeroase randuri conducerea ITRSV Valcea de ilegalitatile comise in zona si de faptul ca au disparut 6 ha de teren neproductiv in fondul forestier national, proprietate privata”. Drept urmare, pentru ca inspectorii silvici nu au blocat excavarea ilegala a raului Lotru de catre Romstrade, Administratia Sit Natura 2000 Parang a depus o plangere la Politie, impotriva conducerii ITRSV, cea care trebuia sa ia masuri impotriva firmei lui Nelu Iordache. Nici pana astazi aceasta plangere nu a fost solutionata de IPJ Valcea!

Intr-o adresa din data de 12.10.2010, Guard Forest atrage atentia SC Romstrade SA asupra modului ilegal in care exploateaza albia raului Lotru. “Zona care doriti sa o excavati a fost deja folosita de dumneavostra in acelasi scop si pentru care noi am intocmit dosar penal. Excavarea efectuata in vara anului 2010 de catre SC Romstrade SA a afectat biodiversitatea raului Lotru pe o lungime de 5 km, lucrarile efectuate pe cursul acestui rau au distrus 5 ha teren forestier proprietate privata, teren care nu apartine nici Apelor Romane si nici altor institutii, care au avizat excavarea, pentru acest lucru s-a intocmit dosarul penal tuturor persoanelor implicate in aceasta lucrare si afectare”, se arata in documentul citat.

Note catre Romstrade

Intr-o alta nota din 29 iunie 2011, administratia Sit Natura 2000 Parang adresata SC Romstrade, se precizeaza ca “deoarece, pana in prezent, nu ati achitat lucrarile de reamenajare a raului Lotru, va aducem la cunostinta ca vom solicita sistarea lucrarilor de exploatare a agregatelor minerale, pe care le executati in albia raului Lotru. Mentionam ca nici pana in prezent nu aveti avizul Administratiei Sitului Parang, motiv pentru care, incepand cu data primirii prezentei adrese, vom solicita institutiilor abilitate luarea masurilor ce se impun conform O.F.57/2007, cu modificarile aduse prin legea 49/2011”.

In acelasi timp, Guard Forest se adreseaza pe 19 iulie 2011, Garzii de Mediu Valcea: “Va comunicam ca pana in prezent SC Romstrade SA nu a achitat devizul de refacere a raului Lotru si nu a depus documentatia cu privire la lucrarile desfasurate in Obarsia Lotrului ( respectiv excavarea in mod abuziv a raului Lotru). Va rugam sa ne sprijiniti sa dispuneti si sa stopati activitatea acestei firme in Obarsia Lotrului, cat mai urgent, intrucat continua distrugerea albiei raului Lotru pe circa 5 km”, se arata in nota respectiva.

Desi reprezentantii administratiei Sit Parang au trimis o multime de adrese catre Garda de Mediu pentru a semnala ilegalitatile produse de firma lui Romstrade in zona Transalpina, reprezentantii acestei institutii nu numai ca nu au aplicat amenzi societatii respective, dar au trimis controale la cei care au depus plangeri.

Acest lucru reiese dintr-o adresa trimisa de Guard Forest Garzii de Mediu Valcea, pe 29.10.2012. “Sesizarea facuta de noi si data spre solutionare catre dumneavoastra in luna septembrie in ceea ce priveste constructia ilegala a unui drum in pasune alpine de catre firma SC Romstrade SA, a fost facuta in urma unor ample controale si verificari in teren de catre rangerii sitului, deoarece nu facem sesizari de dragul lor, ci fiindca am considerat ca sunteti una din institutiile abilitate si dormice sa ne ajute in activitatea noastra de conservare a biodiversitatii. Astfel, in acea zona nu a existat drum, lucru care se poate dovedi si cu fotografii. Firma Romstrade si-a desfasurat activitatea numai ilegal, iar sesizarea pe care am facut-o catre dumneavostra ar fi trebuit sa va indrume in control catre dansii ( Romstrade) si nu catre un alt control in Situl Parang”.

Garda de Mediu a inchis ochii

Mai mult, fundatia Guard Forest lasa sa se inteleaga faptul ca Garda de Mediu a inchis ochii si la alte ilegalitati ale firmei lui Nelu Iordache: “Deversarile de ape contaminate din cifrele Romstrade era si normal sa nu se poata constata, insa v-am atasat fotografii si dovezi in acest sens. Acele ape murdare s-au deversat pe covorul vegetal si nu pe marginea strazii asa cum sustineti. Si chiar daca s-ar fi deversat pe marginea drumului DN 67C (n.r. Transalpina), tot in suprafata ariei protejate de interes cominitar Sit Parang ar fi avut loc, lucru care este ilegal si imoral, avand in vedere statutul zonei”.

“Nu intelegem de ce de fiecare data de cate ori facem o sesizare catre dumneavoastra in ceea ce priveste activitatea ilegala facuta de Romstrade, dumneavoastra veniti in control tot la Administratia Sitului Parang”, intreaba retoric, in aceeasi adresa conducerea Guard Forest.

Drept concluzie, se arata in plangerea depusa, “toate activitatile ilegale pe care noi le-am sesizat catre dumneavostra in ceea ce priveste activitatea Romstrade ( drumuri noi construite, distrugerea paturii erbacee, distrugerea unor habitate de Pinus mugo, deversarea de substante nocive pe covorul vegetal si in interiorul Sitului Parang, amenajari neavizate, distrugerea albiei Raului Parang si implicit a habitatului de Cottus gobio, taierea puietilor de arbori din perdeaua de protective a DN 7A), au ramas nerezolvate”.

Avocatul firmei lui Iordache

Intr-un raspuns dat administratiei Sit Natura 2000 Parang, reprezentantii Garzii de Mediu lasa impresia ca apara interesele Romstrade: “In data de 24.10.2012, am efectuat verificarea in teren, in prezenta sefului punctului de lucru de la Romstrade. Nu au fost observate urmele descarcarii de ape cu continut de ciment, rezultate din spalarea CIF-urilor care transportau ciment si mortar, folosit la dalarea santurilor de garda ale drumului. La Muntinu Mare nu s-au observant urme ale distrugerii covorului vegetal, ca urmare a parcarii utilajelor”.

Doar intr-o din 2 august 2012, comisarii de Mediu Valcea sesizeaza exploatarea ilegala de catre firma lui Nelu Iordache a albiei raului Lotru: “Cu ocazia verificarilor efectuate din 23.07.2012 in zona reclamata de dumneavoastra ( n.r. Guard Forest), s-a impus SC Romstrade sa aduca suprafata de teren afectata la starea initiala. Termenul impus pentru realizarea masurii a fost stabilita pentru data de 15.08.2012 si a fost insusit sub semnatura de catre reprezentantul societatii respective”.

Din pacate, nici astazi societatea Romstrade nu a reparat ce a distrus, iar albia raului Lotru este in continuare afectata, cu efecte dramatice asupra biodiversitatii naturii ( pesti, animale, vegetatie).

Curtea de Conturi confirma

O mare parte din acuzatiile aduse de fundatia Guard Forest firmei lui Nelu Iordache sunt confirmate de un raport al Curtii de Conturi intocmite in anul 2012, in care se arata ca autorizatiile de constructie a Transalpina emise de autoritatile locale au fost intocmite ilegale, chiar licitatia pentru desemnarea SC Romstrade a fost in afara legii. Mai mult, inspectorii financiare au concluzionat ca Romstrade nu a avut aviz de mediu, tinand cont de faptul ca Transalpina trece prin mai multe zone declarate arii protejate.

Potrivit Curtii de Conturi, desi DN 67 C este inca nefinalizat, Romstrade a beneficiat de suplimentari substantiale ale contractului si plati ilegale in suma de peste 35 milioane de lei, majoritatea reprezentand lucrari ale caror pret a fost umflat substantial.

Procurorii consemneaza

In acelasi timp, in rechizitoriul procurorilor DNA intocmit impotriva inculpatului Nelu Iordache, sunt consemnate metodele prin care firma Romstrade a prejudiciat constructia drumului Transalpina.

“In perioada august 2009 – iunie 2010, in conditiile executarii lucrarilor de modernizare a drumului national DN 67 C Bengesti – Novaci – Ranca – Obarsia Lotrului – Sebes (Transalpina) pe o lungime de 184 km, in cadrul unui contract finantat de Directia Regionala de Drumuri si Poduri Craiova (D.R.D.P.), inculpatii Dina Ion si Tudor Marin, diriginti de santier, Panduru Luchian Toma, responsabil cu derularea contractului, Radu Mihai Adrian, sef departament, Radu Stefan, sef birou, Serban Constantin si Branaru Stefan, directori, toti angajati ai D.R.D.P. Craiova, au certificat/vizat, in vederea decontarii, situatii de lucrari fictive/neexecutate si materiale de constructii care figurau ca ar fi fost achizitionate, incalcandu-si astfel atributiile si sarcinile de serviciu.

Pentru ca cei mentionati sa aprobe la plata lucrarile neefectuate si materialele de constructie inexistente, inculpatul Iordache Nelu, in calitate de administrator la S.C. ROMSTRADE S.R.L. (societatea care a primit contractul de executare a lucrarilor), l-a determinat pe Mircea Nicolae Dorel, director la Departamentul Analize – Decontari al societatii sa intocmeasca in fals mai multe situatii de lucrari si facturile aferente.

Paguba cauzata de S.C. ROMSTRADE S.R.L. partii vatamate C.N.A.D.N.R. S.A., reprezentand decontarea unor lucrari neexecutate a fost estimata la suma totala de 22.849.267,12 lei, fiind recuperata in intregime in cursul urmaririi penale, la solicitarea procurorilor Directiei Nationale Anticoruptie”, se arata in rechizitoriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *