Cum poate deveni România o referință pentru sud-estul Europei în privința implementării sistemului garanție-returnare

17 organizații din România și Europa au lansat astăzi un document de poziție în 12 puncte, conținând elementele cheie pentru implementarea în mod optim a sistemului garanție-returnare pentru recipientele de băuturi în România. Potrivit comunicatului de presă, documentul a fost transmis Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și este asumat de către Zero Waste România, Reloop Platform, Zero Waste Europe, European Environmental Bureau, Bankwatch România, Asociația Mai bine, Agent Green, Asociația SNK, Greenpeace România, Fundația Eco-Civica, Romania Green Building Council, Asociația Mă Educ, Asociația Ecoteca, Act for Tomorrow, Asociația România în Tranziție, Cultopedia și Pachamama Romania.

Sistemul garanție-returnare a fost inclus în legislația românească prin OUG 74/2018, aprobată de Legea 31/2019, însă normele de aplicare pentru implementarea și funcționarea sistemului sunt în proces de elaborare de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.

În cazul în care este implementat corespunzător, sistemul garanție-returnare poate fi una dintre soluțiile cele mai eficiente pentru conservarea unor cantități considerabile de resurse care altfel ar ajunge la groapa de gunoi, incineratoare sau să polueze natura – se arată în comunicat.

Sistem garanție-returnare, dar nu oricum 

Primele dintre principiile enunțate în documentul de poziție sunt sistemul garanție-returnare centralizat, autofinanțarea, autocontrolul și transparența, potrivit elaboratorilor documentului de poziție. Trebuie să fie înființat un operator de sistem centralizat, dedicat, care să îndeplinească obligațiile producătorilor, să organizeze colectarea la nivel național și să raporteze către autoritățile statului, pentru a asigura transparența și aplicabilitatea la scară largă. În ceea ce privește finanțarea, costurile de operare a sistemului – taxe de manipulare, transport, logistică, cheltuieli de administrare și chiar pentru campanii de conștientizare – pot fi acoperite din vânzarea materialelor colectate, din sumele nesolicitate de către consumatori și din taxa de garanție percepută.

Ce este sistemul garanție-returnare? La achiziționarea unui produs, clientului i se percepe o sumă de bani – garanția, sumă restituită în momentul în care returnează ambalajul la un punct de returnare, de regulă, la comerciant.

De asemenea, sistemul-garanție-returnare ar trebui să acopere mai multe tipuri de materiale de ambalaje (plastic, metal și sticlă) și o gamă largă de produse (băuturi, apă îmbuteliată, bere, precum și vin și spirtoase), fiecare tip de material având un centru de cost separat în cadrul sistemului, pentru a evita subvenționarea încrucișată a materialelor.  

Guvernul trebuie să fie cel care pune în aplicare și monitorizează sistemul, stabilește ținte de colectare relevante – minimum 70%- 80% – 90% în primul, al doilea, respectiv al treilea an de implementare. De asemenea, nivelul minim al garanției fără TVA trebuie decis tot de către Executiv.

Experiența consumatorilor ar trebui să fie de așa natură încât să încurajeze returnarea recipientelor. În acest sens, documentul de poziție sugerează că aceștia ar trebui să beneficieze de cel mai înalt grad de confort, cu cea mai redusă amprentă de carbon. În acest scop, punctele de returnare trebuie să fie ușor accesibile, iar consumatorul ar trebui să poată returna ambalajul la orice comerciant, fără a fi condiţionat să îl returneze doar în locaţia din care l-a achiziţionat.

Experiența altor state a demonstrat că amplasarea punctelor de colectare la distanță convenabilă pentru consumatori încurajează returnarea recipientelor de către aceștia. Colectarea ambalajelor de băuturi în locul de vânzare va duce la reducerea cu 30% a amprentei de carbon, în comparație cu situația colectării separate a acestora. Așa cum se practică în sistemele garanție-returnare standard europene, punctele de vânzare care colectează ambalajele pentru băuturi care fac obiectul sistemului primesc o compensație financiară de la operatorul sistemului. Compensația este denumită comision de manipulare și valoarea acesteia este egală pentru toți comercianții cu amănuntul și calculată per unitate colectată – argumentează semnatarii documentului de poziție.

Măsuri necesare pentru evitarea fraudei

Semnatarii documentului de poziție recomandă raportarea per numărul de unități/recipiente de băuturi colectate, iar nu per volum sau greutate. O raportare per volum sau greutate ar vulnerabiliza sistemul în fața tentativelor de fraudare prin metode precum contorizarea lichidelor rămase în recipiente. În plus, sistemul garanție-returnare este implementarea integrală a Responsabilității Extinse a Producătorilor (EPR), în cadrul căreia unitatea de ambalaj în sine face obiectul raportării.  

Mai mult, documentul de poziție propune ca recipientele de băuturi introduse pe piață și colectate în cadrul sistemului trebuie marcate corespunzător – cu un simbol ușor de recunoscut de către consumatori și cod de bare specific, astfel încât să poată fi centralizat numărul de recipiente, iar raportările să reflecte corect situația reală.  

Sistemul garanție-returnare ar trebui administrat de o entitate non-profit a producătorilor și comercianților, Organizație de Transfer de Responsabilitate (OTR) dedicată recipientelor de băuturi care fac obiectul sistemului, care să contribuie la echilibrarea sumelor colectate și returnate de către toți jucătorii din piață. 

Dat fiind că operatorul sistemului este o OTR dedicată ambalajelor pentru băuturi, producătorii îndeplinesc obligațiile Responsabilității Extinse a Producătorilor (EPR) prin participarea în sistemul garanție-reurnare. În consecință, la data punerii în aplicare a sistemului garanție-returnare ar trebui să înceteze automat obligațiile producătorilor în cadrul sistemelor EPR existente, astfel încât ambalajele de băuturi incluse să nu fie supuse dubleui taxări.

Accent mai mare pe ambalajele refolosibile

Un aspect considerat de o importanță deosebită de către semnatarii documentului de poziție îl reprezintă obiectivele de colectare a recipientelor refolosibile. Cele 17 ONG-uri de mediu propun autorităților să completeze legislația în vigoare și să stabilească un obiectiv pe termen lung pentru ambalajele reutilizabile vândute de către comercianții cu amănuntul, de 55% până în 2030. OUG 74/2018, aprobată prin Legea 31/2019, face referire la un obiectiv de 30% până în 2025. Agenții economici care pun pe piață produse ambalate în recipiente refolosibile ar trebui să înființeze o organizație de transfer de responsabilitate care să administreze un sistem de compensare centralizată a recipientelor refolosibile și care să raporteze către autoritățile de mediu relevante numărul de unități/recipiente de băuturi refolosibile puse pe piață și colectate. Ca argument este invocată experiența altor țări unde operatorii de sisteme pentru recipiente de unică folosință și cei pentru refolosibile au cooperat, folosind la comun infrastructura de colectare și oferind servicii reciproce de compensare. 

Credem cu adevărat că elementele propuse pentru viitorul sistem garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi vor contribui la stabilirea unui cadru care să conducă la atingerea unor rate ridicate de colectare, în cel mai eficient mod din punct de vedere al costurilor, și va avea ca rezultat dezvoltarea economică în România, în lumina principiilor Pactului Ecologic European. Suntem convinși că abordarea propusă are potențialul de a deveni o referință pentru alte țări din sud-estul Europei – se precizează în comunicatul de presă.

România s-a angajat să implementeze sistemul garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi până în luna martie 2022. Reprezentanții Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) au anunțat public elaborarea unui proiect de act normativ care să reglementeze acest sistem și care ar urma să fie adoptat până la sfârșitul acestui an. 

Statele membre ale Uniunii Europene trebuie să colecteze 50% din ambalajele din plastic, 70% din ambalajele din sticlă și 70% din ambalajele din metal, în conformitate cu Directiva 94/62/CE. În plus, mai au obligația de a atinge o rată de colectare a plasticului de unică folosință de 77% până în 2025, respectiv de 90% până în 2029, stabilite prin Directiva 2019/904 a Parlamentului European. 

Articole pe aceeași temă:

Ambalajele reutilizabile de băuturi: Crearea cadrului legislativ pentru garanție-returnare

Pentru reciclarea sticlei și a plasticului, sistemul de garanție-returnare este singura soluție

7 motive pentru care limitarea unui sistem de garanție-returnare doar la băuturile on-the-go este o idee proastă

Articole similare

Substanțe chimice periculoase, din ambalajele de plastic, în farfuria noastră și în organismul uman

Peste 20 de substanțe chimice periculoase asociate cu ambalajele de mâncare au fost descoperite în cantități mari în corpul uman, în cadrul...

Care este viziunea partidelor asupra problemelor de mediu. Analiză Greenpeace înainte de alegeri

Greenpeace România a analizat programul principalelor partide politice pe mediu, climă, energie și emisii din transport, în prag de alegeri parlamentare. Acestor...

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,673FaniÎmi place
89CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

Substanțe chimice periculoase, din ambalajele de plastic, în farfuria noastră și în organismul uman

Peste 20 de substanțe chimice periculoase asociate cu ambalajele de mâncare au fost descoperite în cantități mari în corpul uman, în cadrul...

Care este viziunea partidelor asupra problemelor de mediu. Analiză Greenpeace înainte de alegeri

Greenpeace România a analizat programul principalelor partide politice pe mediu, climă, energie și emisii din transport, în prag de alegeri parlamentare. Acestor...

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

De ce sistemul de garanție-returnare este o formă de responsabilitate extinsă a producătorilor?

Pe ai cui umeri cade responsabilitatea în cadrul sistemelor de garanție-returnare? În decursul anilor de când se implementează aceste sisteme, au existat...

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...