MAE: Ucraina nu are voie sa finalizeze lucrarile la Bastroe

    Ministerul roman al Afacerilor Externe considera ca Ucraina nu are dreptul in prezent sa faca niciun fel de lucrari la canalul Bistroe, relateaza RADIO ROMANIA, citand un comunicat al MAE de la Bucuresti. Anuntul vine dupa ce guvernatorul regiunii Odesa, Nikolai Serdiuk, a anuntat ca asa-zisul „canal navigabil” Bastroe va „functiona vesnic”.
    canalul bastroe
    Ministerul de Externe de la Bucuresti a transmis deja o solicitare Ambasadei Ucrainei la Bucuresti sa confirme eventuala intentie de finalizare a lucrarilor de constructii a digului de la gura de varsare a bratului Bistroe in Marea Neagra. Actiunea oficialitatilor romane vine in conditiile in care Ucraina nu are voie nici sa finalizeze, nici sa faca lucrari de intretinere a proiectului pana cand nu vor fi indeplinite prevederile actelor internationale in domeniul mediului. Pe 9 septembrie, anul trecut, a fost initiata procedura prevazuta de Conventia de la Espoo privind evaluarea impactului asupra mediului in zone de granita. Potrivit Conventiei Espoo, pe durata desfasurarii procedurii, Ucrainei nu ii este permis sa execute lucrari. Autoritatile ucrainene trebuie sa depuna pana pe 28 februarie anul acesta un raport cu privire la stadiul proiectului. Comitetul Espoo urmeaza sa analizeze acest raport in luna martie

    Guvernatorul razboinic

    Nikolai Serdiuk, guvernatorul regiunii Odessa, si un cunoscut sustinator al priectului Bastroe, a anutat luni, intr-o conferinta de presa, ca lucrarile de constructie a barajului de protectie Dunare-Marea Neagra se vor finaliza in cel mult zece zile. „Gratie acestui baraj se va pune capat problemei legate de canalul Bastroe, adica construirii unei artere navigabile pe bratul Bastroe”, a specificat guvernatorul ucrainean, citat de agentia UNIANadaugand ca odata cu ridicare barajului de protectie canalul Bastroe va „functiona vesnic”. Reamintim ca guvernatorul ucrainean intentioneaza sa participe la alegerile pentru un mandat de deputat in Rada Suprema a Ucrainei, fiind dat ca unul din favoritii pentru ocuparea unei pozitii ministeriale intr-un viitor guvern.

    Ucraina va continua in 2009 constructia caii navigabile de mare adancime Dunare-Marea Neagra, dar tinand cont de anumite restrictii, cum ar fi lipsa resurselor de finantare de la bugetul de stat, precum si recomandarile Conventiei internationale Espoo, doar in cadrul primei faze, declarase la 7 februarie directorul intreprinderii ‘Delta Lotman’, Aleksandr Golodnitki. Potrivit acestuia, barajul are scopul sa protejeze calea navigabila de innamolire. Lucrarile de ridicare a barajului sunt realizate de firma Azovmex din Donetk.

    Ucraina a notificat in luna octombrie anul trecut Ministerul Mediului din Romania cu privire la faza a doua a proiectului de renovare a caii navigabile de mare adancime Dunarea-Marea Neagra. Procedura de autorizare a investitiilor cu posibil impact transfrontalier de mediu prevede ca prim pas notificarea de catre partea care doreste sa realizeze investitia. Kievul a revocat la 15 august 2008 decizia finala privind realizarea celei de-a doua faze a proiectului de constructie a caii navigabile Dunare-Marea Neagra (proiectul ‘Bastroe’), in urma Conventiei de la Espoo, unde Ucraina si Romania s-au reunit pentru a discuta impactul asupra mediului a proiectului ucrainean.

    Pe de alta parte, in ceea ce priveste verdictul dat de CIJ de la Haga, presedintele Viktor Iuscenko (foto) a calificat ieri drept „stralucit” efortul diplomatilor ucraineni.”Sunt convins ca decizia reprezinta un compromis sanatos. Noi nu am pierdut nimic”, a afirmat Iuscenko, denuntand criticile opozitiei si expertilor care au intrevazut in decizia de la Haga o victorie a Romaniei si un esec al Ucrainei.

    Sursa: Ziua

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *