Probabil stiati ca Organizatia Mondiala a Sanatatii a inclus motoarele diesel pe lista celor mai importante amenintari la adresa sanatatii si vietii oamenilor, emisiile de particule si celelalte noxe rezultate din arderea motorinei putand duce la cancer. Iata, insa, ca fanii diesel ne arata ca masinile diesel nu au o vina asa de mare.
In unele state europene, cum ar fi Franta, se duce o lupta mediatica intensa impotriva motoarelor diesel,discutiile fiind foarte aprinse: pe de o parte, autoritatile declara ca masinile diesel sunt prea poluante, pe de alta parte utilizatorii de masini se tem ca pur si simplu sunt o tinta usoara pentru cresterea taxelor.
Atat guvernantii francezi, cat si organizatiile ecologiste se pregatesc sa adopte o legislatie mai dura impotriva masinilor diesel si a emisiilor de particule ale acestora, insa iata ca lucrurile se complica dintr-o directie neasteptata: un specialist al Institutului National de Sanatate si Cercetari Medicale afirma ca NU motoarele diesel au principala vina.
Huooo, jos cu dieselul! Ba nu, dieselul e cea mai buna solutie. Pana la urma… cum este?
Conform lui Jean Paul Morin, inca inainte de 2010 (cand filtrele de particule pentru motoarele diesel inca nu erau obligatorii) s-au facut studii privind sursele de particule in cazul masinilor diesel.
Astfel, pentru exemplul unei masini cu motor diesel Euro 2 (deci fara filtru de particule, avand doar catalizator), care parcurge 40.000 km anual, specialistii au descoperit ca emisiile de particule au urmatoarele surse:
- motorul: circa 4 kg de particule
- pneurile: intre 4 si 6 kg de particule
- discurile si placutele de frana: circa 1 kg de particule
Adica un motor diesel Euro 2 emite mai putine particule nocive intr-un an decat pneurile care se uzeaza in cei 40.000 km! Raportat la motoarele diesel moderne, un motor diesel Euro 5 dotat cu filtru de particule emite doar 200 grame de particule in aceeasi distanta, in timp ce nivelul emisiilor de particule ale pneurilor si franelor a scazut foarte putin, deci e la cote mult mai mari comparativ cu motorul.
O fi dieselul poluant, dar poate ca nu e asa de poluant cum e acuzat…
E adevarat, modul de functionare al unui filtru de particule presupune ca, o data la cateva mii de kilometri, acumularile de particule sa fie arse la temperaturi foarte inalte si apoi eliminate pe evacuare. Chiar si asa, insa,specialistul francez considera ca sunt exagerate acuzatiile aduse motoarelor diesel.