Ambalajele se pot returna, în unele țări europene atât manual în magazine, cât și la automate; Sursa foto: friendsofglass.com

Gestionarea  sustenabilă a deșeurilor este o parte importantă a tranziției spre o economie circulară. Cu obiectivul de a reduce impactul negativ asupra mediului și, în același timp, de a închide bucla pentru materialele reciclabile, multe țări au decis să implementeze un sistem de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi. Un asemenea sistem implică multe schimbări semnificative pe piața de profil și necesită adoptarea la nivel național a unei legislații cuprinzătoare.

 Lituania, care a implementat în 2016 un sistem de garanție-returnare, precum și Scoția, unde legislația necesară a fost adoptată în luna mai a acestui an, pot servi ca modele pentru sistemul de garanție-returnare pe care ni-l dorim și pentru România.   

 Sistemul de garanție-returnare proiectat în Scoția se estimează că va reduce emisiile de carbon cu 160.000 tone/an 

Sistemul de garanție-returnare proiectat de către guvernul scoțian are ca obiective creșterea materialelor țintă pentru reciclare, ameliorarea calității materialelor colectate, pentru o reciclare cu valoare mai mare, încurajarea unei schimbări ample de comportament vis-a-vis de resurse și obținerea maximului de beneficii economice și sociale. Față de situația inițială – reciclarea a aproximativ 50% din ambalajele de băuturi, Scoția și-a propus să ajungă la 90% până în cel de-al treilea an plin de implementare a sistem garanție-returnare. Don McGillivray, director adjunct pentru calitatea mediului și economia circulară în guvernul scoțian, a anunțat ca termen pentru lansarea sistemului luna iulie 2022.

Modelul pentru care a optat Scoția presupune returnarea la magazin, fiind implicate circa 17.000 de puncte de returnare și 20 de depozite, iar sistemul garanție-returnare se va aplica și vânzărilor online. Sistemul va fi operat de către reprezentanți ai industriei. În ceea ce privește materialele, sistemul de garanție-returnare scoțian se va aplica pentru recipiente din sticlă, PET, aluminiu, oțel și polietilenă care nu este de înaltă densitate (non-HDPE). Băuturile pe care aceste ambalaje le pot conține pot fi de orice fel, mai puțin lapte (dacă este ambalat în recipiente din HDPE).

În cifre, estimările guvernului scoțian se ridică la 2,2 miliarde de ambalaje pentru băuturi/an, 590 de milioane lire sterline beneficiu net pe 25 de ani față de valoarea netă actuală și o reducere a emisiilor de carbon de 160.000 tone / an. 

Calendarul guvernului scoțian

Martie 2020 – Secretariatul Guvernului a depus în parlament forma finală a pachetului legislativ

Mai 2020 – membrii Parlamentului au adoptat legea 

2020 – se formează / înființează organizația Administrator de sistem garanție-returnare

Ianuarie 2021 – magazinele pot să solicite scutiri și se pot înregistra voluntar pentru puncte de returnare

Ianuarie 2022 – data la care producătorii se pot înregistra la autoritatea de reglementare a sistemului și pot începe să introducă pe piață containere portante pentru returnarea ambalajelor

Iulie 2022 – data la care, pentru toate ambalajele de băuturi puse pe piață în Scoția, va începe să se perceapă o garanție, iar magazinele vor deveni puncte de colectare.

1.200 de noi locuri de muncă fără nicio investiție publică în Lituania 

Bazele sistemului de garanție-returnare din Lituania au fost puse în anul 2006, când ambalajele reutilizabile au început să fie colectate manual în magazine. Ambalajele nereutilizabile se colectează în magazine, manual sau la automate, începând cu 1 februarie 2016. În SRG sunt incluse ambalaje de băuturi cu un volum între 100 mililitri și 3 litri, din plastic (PET), metal sau sticlă. 

Amenajarea punctelor de colectare este obligatorie pentru magazinele cu o suprafață de peste 300 metri pătrați, respectiv 60 metri pătrați în zonele rurale. De asemenea, nu trebuie să fie amplasate la mai mult de 150 de metri de magazin, trebuie să fie accesibile în întregul interval orar de funcționare a magazinului. Pot fi organizate, în mod voluntar, și la magazine mai mici, în piețe alimentare, în benzinării etc. Garanția poate fi ori returnată în numerar, ori utilizată ca reducere în magazin. 

Prin implementarea SRG, în Lituania s-a observat o scădere a prezenței deșeurilor din ambalaje de băuturi în spațiile publice și la gropile de gunoi. În schimb, prin returnarea a până la 95% dintre ambalaje, calitatea deșeurilor a crescut. În plus, circa 70% din sumele reprezentând garanții au fost cheltuite în magazine, aducând beneficii și acestora. Fără nicio investiție sau finanțare  publică în acest sistem, a fost posibilă crearea de noi locuri de muncă – circa 1.200. Investițiile private în sistemul de garanție-returnare lituanian se ridică la aproximativ 30 milioane de euro. În primul an, rata de returnare și de reciclare a fost de 70%, anul trecut de 90%. În jur de 90% dintre ambalaje au fost returnate la cele aproximativ 1.100 de automate. 

Cum se creează cadrul legislativ adecvat pentru un sistem de garanție-returnare de succes?

În statele europene, sistemul de garanție-returnare este reglementat prin lege, în legislația primară; anumite aspecte, ca valoarea minimă a garanției, din cauza evoluției condițiilor socio-economice, pot fi reglementate prin legislație secundară (hotărâri de guvern). 

Pentru a fi eficientă, legislația privind sistemul de garanție returnare trebuie să precizeze clar teritoriul pe care se aplică, tipurile de ambalaje și tipurile de produse pentru care se aplică sistemul. Potrivit expertului Anna Larsson, Platforma Reloop, este recomandat să includă definiții pentru noțiunile: ambalaje de băuturi, ambalaje reutilizabile de băuturi, reutilizare, ambalaje nereutilizabile, umplere, comerciant, consumator final, garanție. 

Pentru fiecare participant trebuie indicate:

  • Obligațiile referitoare la vânzarea  cu garanție a băuturilor, atât pentru producători, comercianți, distribuitori și magazine 
  • Obligații legate de preluarea ambalajelor de băuturi (se aplică comercianților cu amănuntul, definirea scutirilor, dacă se aplică oricare dintre acestea)
  • Aprobarea/desemnarea administratorului sistemului (entitatea nonprofit stabilită de producători/importatori sau desemnarea unei alte entități în cazul în care producătorii/importatorii nu își stabilesc propria organizație)
  • Obligațiile administratorului de sistem (compensare financiară, încasarea taxelor de administrare, plata taxelor de manipulare pentru comercianții cu amănuntul, colectarea ambalajelor din punctele de returnare, transferul reciclabilelor colectate la reciclator, raportarea cotelor de reciclare către autoritățile competente)
  • Obligația producătorilor/importatorilor în legătură cu încheierea contractului cu administratorul sistemului de garanție-returnare, plata taxelor de administrare, scadențe etc. 

Nu în ultimul rând, actele normative trebuie să prevadă valorile minime ale garanției, pe baza recomandărilor administratorului, țintele minime de colectare ale sistemului de garanție-returnare (abordare pas cu pas), contravențiile, cerințele de marcare a garanției pe ambalaje și momentul intrării în vigoare. 

Resurse:

https://www.reloopplatform.org/deposits-for-beverage-containers-setting-the-system-framework-through-legislation/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here