O nouă investigație a jurnaliștilor francezi de la „Cash investigation” expune problema plasticului și practicile înșelătoare ale companiilor, îndeosebi ale grupului care produce Coca-Cola, Fanta, Sprite și Nestea. Pe de o parte, Coca-Cola promite o lume fără deșeuri. Pe de cealaltă, dă vina pe consumatori pentru deșeurile care ajung în natură și se opune creșterii taxelor pentru colectare și pentru reciclare, dar și sistemelor depozit – returnare.

„O lume fără deșeuri” – este ceea ce Coca-Cola promite să realizeze, până în 2030. În public, reprezentanții companiei vorbesc despre economie circulară și despre reciclare, însă în spatele ușilor închise de la Bruxelles, trimișii lor luptă cu toate armele împotriva adoptării măsurilor care ar putea face economia circulară posibilă. Iată doar un mic extras din seria dezvăluirilor făcute săptămâna aceasta de către jurnaliștii postului public de televiziune francez, France Info, în cadrul emisiunii de investigații „Cash Investigation”.

De ce plasticul reprezintă o problemă

Jurnaliștii francezi estimează că, în acest moment, producem 10 tone de plastic în fiecare secundă. Totodată, ei spun că o tonă de plastic ajunge în ocean la fiecare două secunde. Astfel, potrivit estimărilor, vom ajunge să avem mai mult plastic decât pește în mări și oceane, până în 2050.

Potrivit Statistia.com însă, cantitățile ar fi și mai mari, ajungând în 2016 la 335 de milioane de tone. Specialiștii fundației Ellen MacArthur avertizează într-un raport că tendința va continua. Astfel, peste 20 de ani, ar urma să producem de două ori mai mult plastic, iar până în 2050 – de 4 ori mai mult. Potrivit Coaliției Plastic Pollution, 33% din plasticul fabricat este folosit o singură dată, apoi aruncat.

Cercetătorii americani apreciau că în apele lumii existau în 2014 peste 5.25 de trilioane de particule de plastic. Biodiversitatea este cea mai afectată. Anual, mor circa 100.000 de mamifere și un milion de păsări din cauza plasticului din oceane (Greenpeace). Iar cercetătorii britanici estimează că 90% dintre păsările maritime au ingerat la un moment dat fragmente plastice.

Potrivit investigației, pe măsură ce cumpărăm tot mai mult și poluarea se amplifică, producătorii și distribuitorii de bunuri ambalate nu ezită să găsească țapi ispășitori atunci când este nevoie. Dau vina pe consumatori pentru că aruncă deșeuri în natură și își creează asociații care fac lobby mascat pentru apărarea propriilor interese. În plus, companiile vinovate simulează că susțin economia circulară, prin care înțeleg însă doar reciclare, iar niciodată prevenire prin eco-design sau reutilizare.

Coca-Cola, în vizorul jurnaliștilor francezi

Una dintre companiile vizate de investigație este Coca-Cola. Compania pune pe piață 120 de miliarde de sticle într-un an, adică 4000 de sticle în fiecare secundă. Cu toate acestea, James Quincey, CEO-ul Coca-Cola, promite „o lume fără deșeuri” până în 2030.

Dezvăluirile jurnaliștilor francezi demonstrează însă că promisiunea nu este altceva decât o tactică de greenwashing. În 2008, își propuneau să integreze 25% plastic reciclat în ambalaje, până în 2015. Zece ani mai târziu, au ajuns la doar 7%. În raportul de CSR, însă,  menționează procentul de 12.4%, referindu-se la plasticul reciclat sau regenerabil – adică cel obținut parțial – 30% – din plante, un plastic care are un impact similar asupra mediului precum cel obținut din combustibili fosili).

Prin lumea lor fără deșeuri, reprezentanții companiei înțeleg de fapt să recicleze tot plasticul pus pe piață, fapt imposibil având în vedere infrastructura din prezent. Nu se gândesc nicio secundă la măsuri de prevenire precum eco-designul sau reutilizarea unor ambalaje. Dimpotrivă.

Înainte de a trece de la sticlă la PET, compania a cerut unui cercetător american o analiză a impactului pe care îl au asupra mediului cele trei tipuri de ambalaje folosite (sticlă, PET, aluminiu). Deși cercetătorul le-a comunicat că sticla este cea mai sustenabilă dacă este refolosită de 15 ori, compania și-a continuat demersul de a elimina sticla și de a introduce sticla PET.

Însă asta nu este tot. Jurnaliștii au identificat un document intern din 2016, în care se precizează că reprezentantul Coca-Cola la Bruxelles trebuie să lupte împotriva unor măsuri precum: creșterea taxelor de colectare și reciclare, implementarea sistemului depozit-returnare și stabilirea unor ținte de reutilizare a ambalajelor. Confruntat cu adevărul, Michael Goltzman, numărul 2 din Coca-Cola, a susținut că documentul nu mai este valabil, căci din 2018 au o noua strategie.

Chiar dacă grupul Coca-Cola s-ar ține de cuvânt, experții din documentar atrag atenția că soluția propusă de ei, reciclarea, nu poate funcționa de sine-stătătoare. În plus, există tipuri de plastic care au un efect dăunător în momentul în care sunt refolosite, din cauza substanțelor cu care sunt tratate (poluanți organici persistenți, cum ar fi cei aflați în tratamentele ignifuge).

Pe lângă ancheta despre Coca-Cola, investigația amintește și de greenwashing-ul realizat de companii ca Head&Sholder, Addidas, L’oreal sau Ikea, care au introdus produse din plastic reciclat, dar au omis să ia în considerare impactul pe care reciclarea îl poate avea asupra naturii și sănătății.

Coca-Cola refuză să dea explicații

Nici în România Coca-Cola nu procedează tocmai etic. Atunci când Greenpeace International a cerut de la Coca-Cola numărul de ambalaje puse pe piață iar compania a refuzat să răspundă, am solicitat poziția reprezentanților din România. Însă nu am primit niciodată un răspuns.

Anul acesta, compania a anunțat cu surle și trâmbițe următoarele:

Pentru al treilea an consecutiv, Coca-Cola HBC România, liderul industriei alimentare și a băuturilor de pe piața locală, a fost recunoscută drept cea mai responsabilă companie din țară, prin transparența și implicarea cu care a dezvoltat proiecte de responsabilitate socială și de mediu, conform studiului „Romania CSR Index 2018”, realizat de The Azores.

Trebuie menționat faptul că analiza realizată de The Azores nu ia în calcul performanțele înregistrate de companii, ci EXCLUSIV dacă acestea acceptă să raporteze sau nu despre indicatori considerați relevanți pentru industria în care operează. Cu alte cuvinte, specialiștii, sponsorizați chiar de către companiile care ies în top, realizează un clasament pe baza transparenței raportării, pe care însă nu au capacitatea reală de a o verifica.

Deci da, în România Coca-Cola este responsabilă. Este responsabilă pentru punerea pe piață a 10 milioane de kilograme de ambalaje pe an. Precum și de organizarea unor campanii de curățenie care pot fi încadrate ușor la tactici de greenwashing.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here