E-bike-sharing, la Deva

    E-bike-sharing, la Deva
    E-bike-sharing, la Deva

    Deva va avea in premiera nationala un sistem de inchiriat biciclete electrice. Ideea a aparut la sfarsitul lunii trecute, in urma vizitei Principelui Nicolae la producatorul de biciclete de la Santuhalm. Aici, Alteta Sa si primarul Devei au asistat la prezentarea mai multor modele de biciclete electrice, inclusiv biciclete duble.

    Principele Nicolae se numara printre primii romani care au testat bicicleta electrica produsa la Santuhalm si care se doreste a deveni un fel de taxi super ieftin al Devei
    Principele Nicolae se numara printre primii romani care au testat bicicleta electrica produsa la Santuhalm si care se doreste a deveni un fel de taxi super ieftin al Devei
    “E bine, dar sentimentul este cam ciudat – e prima data cand folosesc o astfel de bicicleta. Efortul este foarte mic, practic, nu prea faci nimic si bicicleta merge tot mai repede. E mult mai usor”, a spus Alteta Sa, Principele Nicolae, imediat dupa ce a incercat unul dintre modelele de bicicleta electrica ale DHS. “Are un senzor si la franare, care, in momentul actionarii franei, taie alimentarea la motor. Este un produs nou, va intra pe piata in acest an. Avem comenzi din Olanda. Autonomia bateriei este de pana la 60 de kilometri, influentata de tipul de teren pe care rulezi, greutate, iar bateria are o durata de viata de pana la 1.000 de reincarcari.

    Bateria de e-bike poate tine 50-90 de kilometri, dar depinde si de treapta de viteza”, a explicat delegatiei Catalin Ursut, quality manager, Eurosport DHS. Bicicleta testata de Principele Nicolae al Romaniei va putea fi incercata si de deveni sau de turistii care ajung in orasul de la poalele Cetatii. Asta daca proiectul e-bike sharing va deveni realitate, iar Deva poate sa fie primul oras din tara care introduce un asemenea sistem, cu sprijinul producatorului de biciclete: “Am dori ca impreuna cu Primaria municipiului Deva sa initiem un proiect de e-bike sharing in oras. Aportul nostru va fi know-how-ul, service, post service si mai departe tot ce implica realizarea acestor e-bike-uri cat si orice e nevoie pe toata durata de viata a produselor.”, a declarat Catalin Ursut. Printre parametrii tehnici ai bicicletei electrice se numara si puterea de 250W.

    Tinta: velo city

    Deva are deja un mic sistem de bike sharing prin care 20 de biciclete pot fi “imprumutate” pe baza buletinului de la Statia Telecabinei: “Acum nu avem cerere, dar din primavara vor fi destui doritori. De fapt, ele nu se inchiriaza, ci se imprumuta gratis pentru o zi. Sunt biciclete de oras, simple, cu cos pentru a putea transporta si mici cumparaturi”, explica Melania Iscru de la Primaria Deva, unde conducerea institutiei vrea sa transforme Deva intr-un “velo city”. Autoritatile devene impreuna cu cele din Sibiu lucreaza si la un parteneriat alaturi de producatorul de biciclete pentru a lega cele doua municipii ardelene. Sibiul are deja peste 70 de kilometri de piste de biciclete in afara orasului catre zone turistice si de agrement: “Am discutat anul trecut, cand a fost o vizita cu cei de la DHS in Olanda si am discutat si cu reprezentantii Primariei Sibiu. Vrem sa incheiem un parteneriat intre DHS si Primaria Deva cu Primaria Sibiu pentru a lega cele doua municipii, dar ne mai gandim la un parteneriat: vrem sa aducem noile modele, chiar cele duble, pentru cei care vor sa viziteze municipiul Deva. Daca modelul are si GPS, ne da posibilitatea sa-i urmarim ca sa nu le fure si sunt perfecte pentru zona Cetate”, spune primarul Petru Marginean. Tot o propunere de e-bike sharing are producatorul de biciclete si din Alba Iulia: “Noi vrem sa ne implicam in proiectele de dezvoltare ale mobilitatii urbane si construirea a cat mai multor piste de biciclete in Romania”, spune Roxana Lici, asistent manager DHS.

    In Romania, e-bike-urile sunt limitate de lege la 25 de km/h. Producatorul spune ca, pe partea electrica, motorul nu ofera mai mult de 25km/h, dar din pedalat se poate depasi aceasta viteza. In Germania, ciclistii interesati isi pot inregistra e-bike-urile si astfel primesc permisiunea de a rula cu mai mult de 25km/h, dar numai pe sosea, nu si pe pistele special dedicate.

    E-bike, pe val in Europa

    Cum, in tarile din Vestul Europei, bicicleta electrica a devenit un trend, se asteapta o crestere a interesului pentru aceste modele si in Romania, unde un asemenea model sare de 4 mii de lei. Sistemul de inchiriere de biciclete numit “bike sharing” este considerat un interesant model de parteneriat public-privat care s-a extins rapid in ultimii ani in lume. Introducerea de biciclete electrice ridica nivelul serviciilor oferite ciclistilor. Asta pentru ca bicicletele electrice reduc efortul facut de rider, incurajeaza deplasarea pe distante mai lungi si sunt usor de folosit pe pante. Fata de o bicicleta traditionala, e-bike ofera avantajul vitezei sporite de deplasare. Aceasta poate ajunge pana la 40 de kilometri pe ora. Deocamdata, doar cateva mari capitale au implementat un program functional de e-bike sharing.

    “Consideram ca ar fi un beneficiu extraordinar si pentru Romania, pana acum existand doar doua capitale europene care au implementat un program de e-bike sharing functional: vorbim de Copenhaga in 2013 si Madrid in 2014. Ar fi extraordinar sa adaugam pe harta acestor selecte locatii si municipiul Deva”, spune Catalin Ursuz, de la Eurosport DHS. Un mare avantaj al unor sisteme bike-sharing este ca sunt mult mai ieftine decat alte investitii in transportul public in comun. Mai mult, ele nu necesita mult timp pentru a fi puse in practica. Firma Eurosport din Deva este considerata cel mai mare producator de biciclete din sud-estul Europei si a lansat inca din 2012 bicicleta cu propulsie electrica, “e-bike”, dar modelul a fost destinat prioritar pietei din Germania, sub brandul Prophete.

    Din 2015, bicicletele electrice se vor produce sub brandul Cycle Union. Potrivit presei financiare, producatorul de biciclete de la Santuhalm, controlat de investitori chinezi si germani, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 205 milioane de lei, circa 46 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul anterior. Potrivit datelor producatorului, piata de e-bike in Romania este abia la inceput, iar in Europa, numarul de e-bike-uri vandute este de aproximativ 63.000 de biciclete. Peste 70% din productia de biciclete realizata la Deva merge pe pietele europene, iar peste 35% din aceasta productie este reprezentata de bicicletele electrice e-Bike.

    Sistemul ideal de bike sharing

    Cu finantare europeana, autoritatile locale din Deva vor legaturi usoare si logice intre zone ale orasului si institutiile scolare, astfel incat elevii sa poata ajunge usor la scoala, pe bicicleta, fara a fi nevoiti sa se strecoare printre masini. La Amsterdam, in 1965, a aparut pentru prima data ideea crearii unui sistem public extins de biciclete de inchiriat, dar proiectul a fost respins de consilierii locali. In 1993, un oras din Franta aducea “biblioteca de biciclete”, insa vehiculele trebuiau lasate in statia de inchiriere.

    In anii ‘90, Copenhaga a “adunat” o flota de biciclete rezistente, legate cu lacate in statii, modele care puteau fi folosite de cei care introduceau monede. Si tot in anii ’90, apar sistemele inovative care folosesc avansul tehnologic pentru a putea monitoriza totul. In prezent, sistemele moderne de bike sharing folosesc plata cu cardul de unde se ia si garantia pentru bicicleta inchiriata. Ciclistii spun ca pentru ca un sistem de bike sharing sa fie functional si performant, ar trebui construite peste zece statii de inchiriere pe kilometru patrat, astfel incat, intre o statie si alta sa nu fie mai mult de 300 metri distanta. In mod ideal, in orasele vestice se considera ca raportul dintre bicicletele disponibile pentru inchiriat si populatia din cartier trebuie sa fie de 30 la mia de locuitori.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *