Tramvaiul ecologic, un proiect de 20 de milioane de euro

    0
    16
    Tramvaiul ecologic, un proiect de 20 de milioane de euro. Cretu: Ca la Besançon, Zagreb, Strasbourg
    Tramvaiul ecologic, un proiect de 20 de milioane de euro. Cretu: Ca la Besançon, Zagreb, Strasbourg

    In acest an se va realiza proiectarea obiectivului ”Tramvai – linie verde de transport public pe traseul Viisoara-centru istoric-Unirea”, urmand ca municipalitatea sa depuna apoi un proiect cu finantare europeana. ”Peste tot tramvaiul a schimbat radical in bine viata centrului istoric”, a spus
    ”Anul acesta avem prinsa in buget partea de proiectare pentru tramvai – linie verde de transport public pe traseul Viisoara-centru istoric-Unirea. Partea de executie va fi una foarte scumpa, n-o sa se poata face decat pe POR fonduri europene sau eventual un imprumut, dar cred ca acel imprumut va depasi posibilitatea de plata a bugetului local. Este unul dintre punctele cheie in programul de finantare 2014-2020. Peste tot in orasele pe care le-am vazut, inclusiv in orasul partener Besancon, tramvaiul a schimbat radical in bine viata centrului istoric, fie ca discutam de Besançon, Zagreb, Strasbourg sau de altele. In toate orasele europene in care s-a realizat tramvaiul, fiind o linie electrica complet nepoluanta, trece exact prin centrul orasului. Tramvaiul este mijlocul de transport care repune in valoare centrele istorice. La noi, el va veni pe artera principala de la Viisoara, Gh. Sincai, L. Rebreanu, G-ral Grigore Balan”, a spus Cretu intr-o conferinta de presa.

    El a precizat ca ”valoarea proiectului va merge undeva in jurul a 20 de milioane de euro, plus-minus, trebuie sa vedem intai studiul de fezabilitate”. ”Daca ar trebui sa-l facem din fonduri proprii, n-ar fi momentul sa-l discutam. Noi facem proiectarea in aceasta etapa si vom aplica pentru finantarea executiei pe POR, deci fonduri europene. Acolo cum sa nu ne incadram? Face parte din capitolul energie, unde finantarile vor fi mai mari, energia verde, economia de energie vor avea 20% fata de 4% in exercitiul trecut. Acest tramvai se inscrie exact in economia de energie si reducerea poluarii. L-am gandit in asa fel incat sa se inscrie in ceea ce vrea sa finanteze UE”.

    Ovidiu Cretu a explicat cum se va circula in centrul istoric al Bistritei. ”Asa cum se intampla si in tarile vestice, masinile mici, poluante, nu vor avea acces decat intre anumite ore, pentru aprovizionare, etc. Lumea va circula in zona centrala cu tramvaiul. Sunt initiator, nu proiectant, proiectantii vor da exact solutia. Exista varianta sa faca racordul in Piata Centrala sau in Piata Unirii. Tramvaiul a regenerat centrele istorice ale oraselor, uitati-va pe internet: Besançon, Strasbourg… Zona pietonala e traversata de tramvai, nicaieri in lume oamenii nu se duc 6 sau 20 de km pe jos ca sa ajunga in zona pietonala, trebuie sa mearga cu ceva. Unde vor fi atunci zonele expozitionale? Piata Centrala, Piata Unirii, zona din fata Sinagogii. Este spatiu. Cel putin pentru Piata Unirii avem studiul de fezabilitate pentru modernizarea ei, cu includerea zidului cetatii. Iar pentru Piata Centrala se lucreaza la caietul de sarcini pentru un studiu de solutie. In cazul in care proiectantul va alege varianta Liviu Rebreanu, ramane Dornei disponibila si invers. Dornei nu se va inchide, va fi o strada pietonala. Sa lasam proiectantii sa gandeasca, le vom spune ca dorim ca acest tramvai sa puna in valoare centrul istoric si atat”, a comentat primarul Bistritei.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here