Varianta finala pentru taxa de poluare

Noua formula de calcul a taxei auto a fost adoptata, ieri, in guvern. Proiectul va fi supus dezbaterii publice inainte de a fi aprobat prin ordonanta de urgenta

Taxa de prima inmatriculare, transformata intre timp in taxa de poluare auto, a ajuns la forma finala, acceptata si de Comisia Europeana. Noua varianta de calcul tine cont de emisiile de noxe, de datele tehnice ale masinii si de anul de fabricatie.

In cazul masinilor cu motorizari Euro 4 sau Euro 3, taxa va fi calculata pe baza emisiei de CO2, exprimata in grame/km inscrisa de constructor in cartea de identitate, de taxa specifica exprimata in euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrica si de taxa specifica pe cilindree.

La acestea se aplica o cota de reducere in functie de vechime. Pentru masini cu motoare Euro 5, hibride si electrice, nu se plateste taxa auto. In cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

246 euro pentru un Logan de 1,4 litri

Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a aratat ca taxa auto va creste cu cat masina polueaza mai mult.”Principiul se pastreaza. Masinile, cu cat au o tehnologie mai veche si in acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci cu cat polueaza mai mult ca tehnologie, au o taxare mai mare”, a spus Vosganian. El a precizat ca taxa de poluare auto va reprezenta 2-3% din valoarea masinii si a dat exemple in acest sens.

Astfel, pentru o Dacie Logan cu motor de 1.400 centimetri cubi Euro 4 se va plati o taxa de 246 euro, fata de 160,6 conform legii in vigoare. Pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cmc din aceeasi categorie se va plati aproximativ 570 euro.

„La Euro 3, fata de formula initiala in care la un Renault Clio de cinci ani aveam o taxa de 1.000 euro, acum vom avea 600 de euro”, a spus Vosganian. Pentru Renault Megane, noua taxa va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzina de 1.400 cmc (100 CP), fata de 160,6 euro, in timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeasi masina taxa va fi de 553,7 euro, in crestere de la 508 euro

Scaderi pentru motoarele sub 2.000 cmc

Noul sistem de calcul indica scaderi pana la jumatate pentru autovehiculele Euro 2 si Euro 1 cu motoare de pana la 2.000 de centimetri cubi si reduceri chiar mai mari la masinile non-euro. Taxa pentru motoarele mai mari de 2.000 de cmc, din aceste categorii, se apropie sau chiar depaseste actualele valori.

La vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc si o vechime de 6-7 ani, noua taxa va fi de 1.213 euro, fata de 2.604 euro in prezent, iar la o vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeasi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani, fata de 2.976 euro in prezent si cu 1.622 euro la o vechime de 8-9 ani. Suma devine mai mare decat nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmand sa fie platiti 10.710 euro, fata de 6.868 euro cat este acum.

Reduceri la Euro 1 si non-Euro

La categoria Euro 1, taxa coboara de aproape trei ori la masinile cu vechime de 10-11 ani si capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenta dintre nivelurile actuale si cele propuse de guvern scade odata cu cresterea capacitatii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, fata de 4.121 in prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro fata de 4.894 euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.

Noua taxa va depasi nivelurile actuale la masinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plati 6.750 euro, fata de 6.439 de euro in prezent. Aceeasi situatie se regaseste la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creste de la 7.727 euro la 11.340 euro.

La vehiculele non-euro, vechi de 15-16 ani, grila stabilita de guvern indica taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (fata de 4.007 euro in prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) si 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).

Scutiri

Sunt scutite de plata taxei masinile incadrate in categoria vehiculelor istorice, autovehiculele institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor structuri ale administratiei publice, patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, cele acordate de guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica.

Vor fi, de asemenea, exceptate de la plata taxei masinile confiscate sau intrate in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit, precum si cele destinate competitiilor sportive.

Prima de casare creste la 4.000 de lei

Ministrul mediului, Atilla Korodi, a declarat ca veniturile colectate din taxa de poluare auto vor fi varsate la bugetul Fondului pentru Mediu si urmand sa fie folosite pentru proiecte de protectie a mediului, precum innoirea parcului auto si realizarea pistelor pentru biciclisti.

Korodi a mai declarat ca in sedinta de ieri a guvernului a fost introdus, in prima lectura, si proiectul ordonantei de urgenta privind derularea in acest an a programului de innoire a parcului auto, care prevede scoaterea din uz a 30.000 autovehicule mai vechi de 12 ani, cu o prima de casare de 4.000 lei.

Statul va returna diferentele

Statul va restitui diferenta de taxa auto rezultata din suma platita pana in prezent, potrivit reglementarilor din Codul Fiscal, si noua taxa de poluare auto care va fi introdusa la 1 iulie 2008.

„Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta”, se arata in proiectul ordonantei de urgenta privind taxa de poluare auto. Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului si Ministerul Economiei si Finantelor, in termen de 90 de zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *