In fiecare an pe 20 mai sarbatorim Ziua Educatiei Non-Formale. “Invatarea este eficienta si rapida atunci cand este participativa!”
Acest tip de educatie contine majoritatea influentelor educative, care au loc inafara clasei, acestea sunt activitati extradidactice sau prin activitati optionale sau facultative. Are un caracter mai putin formal, dar cu acelasi rezultat formativ. Actiunile educative, care sunt plasate in cadrul acestui tip de educatie, sunt flexibile, si vin in intimpinarea diferitor interese, particular pentru fiecare persoana.
Educatia nonformala, isi are inceputurile inca din timpul fondarii educatiei. O caracteristica nou aparuta la acest tip de educatie, este rolul de mijlocitor pentru cei care nu au acces la educatia formala, si anume cei: saraci, retrasi, analfabeti, persoane cu handicap. Principiile educatiei nonformale sunt urmatoarele:
– protejarea persoanelor, ce doresc o crestere in comert, agricultura, industrie, etc;
– sustinerea populatiei pentru utilizarea mai rationala a resurselor naturale si personale;
– cresterea profesionala sau schimbarea activitatii profesionale;
– educatia pentru sanatate si rationalizarea timpului liber;
– analfabetizarea;
Toate aceste principii, pot constitui o cultura minora, in cazul in care educatia nonformala nu este in corelatie cu educatia formala, si nu se bazeaza pe aceasta din urma. Evaluarea educatiei nonformale este observata prin diferite activitati ca: cercuri specializate, olimpiade scolare, concursuri, care sunt intemeiate de institutiile scolare, organizatii ale tineretului, organizatii parintesti, etc.
Aceste activitati, la fel ca si la educatia formala, sunt coordonate de pedagogi de specialitate, dar care in aceste situatii, au un rol secundar, de moderatori sau coordonatori.
Tot in cadrul educatiei nonformale, sunt incluse si emisiunile radio si televiziune, care sunt create anume pentru elevi si au un nivel ridicat al cunostintelor. Acelasi tip de educatie il au si ziarele si revistele scolare, la care participa foarte mult elevii, dar oricum sunt coordonati de pedagogi.
Educatia nonformala este diferita fata de educatia formala, prin aspectul continutului si formele de realizare.
Educatia nonformala este caracterizata prin:
– raspunderea concreta la cerintele fixate;
– permite momente de abstractizare, prin extragerea de cunostinte din viata practica
– scoate din educatie, functia de predare, lasind loc functiei de invatare.